Vijenac 208

Književnost

Poezija

Snovi skriveni od stražara

Vlado Gotovac, Razvijanje pjesme, Pjesme, fragmenti, bilješke, Matica hrvatska, Zagreb 2001.

Poezija

Snovi skriveni od stražara

Vlado Gotovac, Razvijanje pjesme, Pjesme, fragmenti, bilješke, Matica hrvatska, Zagreb 2001.

Vlado Gotovac bio je višestruko aktivna i snažna ličnost tako da je jedan oblik njegova djelovanja nepravedno ostao zanemaren: a to je njegovo pjesništvo. Stoga je objavljivanje ovećeg sveska pod naslovom Razvijanje pjesme, u kojemu je skupljeno čak pet njegovih zbirki pisanih uglavnom tijekom sedamdesetih — vrlo teških godina koje je Vlado Gotovac proveo po zatvorima — velik događaj. Riječ je o zbirkama: Dnevnik duše, Mjesečarska tvar, Smračenje i lutanje, Razvijanje pjesme i Glas lijeve ruke.

Posebnost liričara

Političko djelovanje i stajališta Vlade Gotovca, kao i njegov životni put, u mnogočemu se poklapaju s političkim stajalištima istočnoeuropskih disidenata. U usporedbi sa Solženjicinom, Kunderom ili Havelom — moglo bi se reći da je Gotovac naš jedini pravi disident, u smislu literarnih dometa prethodne trojice. Možda je njegova jedina posebnost to što je ostao liričar, dovoljno apstraktan da politiku izbaci iz umjetnosti. Bio je unutarnji disident, prikliješten paskom i cenzurom režima nije mogao do kraja eksplicirati svoja stajališta. Takva je i njegova lirika: riječ je o pjesmama uzvišena, apstraktnog naboja. Njegova poezija često je aforistična, fragmentarna, gotovo zenbudistički sažeta.

Pišući pjesme u zatvoru Stara Gradiška, kradom, u zahodu i na toaletnom papiru — Gotovac je dodatno potencirao mjesto nastanka pjesme, mjesto stvarno i simbolično. On piše izdvojen od svijeta, u posljednjoj zatvorskoj rupi, skriven od stražara. Na takvu mjestu Gotovac želi ostati čist: duhovan i uzvišen. Njegove su pjesme neka vrsta duhovnih vježbi kojima želi staviti na kušnju sebe, ali i iskupiti sav svoj svijet. Na nekoj višoj metaforičkoj razini on u tim apstraktnim vježbama s naglašenom meditacijom o formi, što je osobina svake suvremene umjetnosti — piše misleći čak i na iskupljenje svojih tamničara. Hermetizam, uzvišeni metafizički simbolizam, ali i najobičnije strukturalno poigravanje oblikom izričaja — obilježja su objedinjenih zbirki. U njima nailazimo čak i na jezični eksperiment, na primjer u Pjesmi i njezinu ishodištu. Jedini pravi mimezis u svih pet zbirki opis je apokaliptičnog sna u tekstu Bijele samice, gdje građevina iz sna očito znači zatvor. Upadljiv je niz simbola zatvorske slutnje: često se spominje samica, zatim rešetke, zatvaranje brave itd. Tu je i niz sličnih metafora: metafora o katakombama, metafora osamljenog otoka, metafora uginulog kita. U Gotovčevim pjesmama otvorenost modernističke, akmeističke discipline miješa se s kršćanskim simbolizmom.

Zatvaranje punoga kruga

Na jednom mjestu u Razvijanju pjesme Gotovac kao da zatvara puni krug između kršćanstva i moderne, uvodeći i famozni, liberalni, slučaj, na onaj način na koji je i Lyotard vidio zrcaljenje modernizma u kršćanstvu. Evo tih stihova: Propadaju svi pokušaji da se napiše pjesma. / Pišemo ono što nam preostaje. // Ako je svijet eksperiment, Što bi moj eksperiment značio?... // Ako Svijet nije eksperiment, / Što bi moj eksperiment bio?... / Osim skrivanja moga slučaja.

I za kraj vrijedi naglasiti, a nešto slično rekao je i Tonko Maroević, na predstavljanju knjige, da je slobodu pisane riječi koju danas tako normalno uživamo, Vlado Gotovac platio velikim dijelom svoga života, a u njemu ipak nije bilo ogorčenja. Stoga njegove pjesme treba gledati s dodatnim poštovanjem, kao put prema slobodi izraza. On je zaista rijetka pojava u nas i gotovo nevjerojatno zvuči da je jedan od naših najvažnijih političara i liberala bio u svojoj intimi izvrstan pjesnik. Vlado Gotovac simbol je tolerancije u našoj kulturi.

Rade Jarak

Vijenac 208

208 - 21. veljače 2002. | Arhiva

Klikni za povratak