Vijenac 208

Maticahrvatska

Nataša Pejić

Protiv zaborava

Spomenica Matice hrvatske u povodu desete obljetnice vukovarske tragedije 1991-2001. Vukovar predstavljena je 8. veljače u Galeriji Matice hrvatske, u kojoj su za tu prigodu bile izložene reprodukcije slika Alfreda Pala čijim je likovnim prilozima opremljena i sama knjiga

Protiv zaborava

Spomenica Matice hrvatske u povodu desete obljetnice vukovarske tragedije 1991-2001. Vukovar predstavljena je 8. veljače u Galeriji Matice hrvatske, u kojoj su za tu prigodu bile izložene reprodukcije slika Alfreda Pala čijim je likovnim prilozima opremljena i sama knjiga

Prisutne je pozdravio Josip Bratulić, predsjednik Matice hrvatske, koji je odabrao i priredio tekstove Spomenice. Ta knjiga osobito je važna za Maticu hrvatsku, koja je osjećala dužnost podsjetiti na vukovarsku tragediju. Ljudski su životi u Vukovaru uništavani mjesecima, a međunarodna zajednica potpuno je zatajila u pomoći onima koji su branili temeljna civilizacijska načela: slobodu, jednakost i pravdu.

Spomenica je nastala kao izraz potrebe da se o gradu Vukovaru kaže ono najbitnije te da se njegovo značenje ocijeni u okviru europske povijesti.

Od Vučedola, najstarijeg europskog grada čija se tehnološka, društvena i vojna prednost širila duboko u europski prostor i nedaleko od kojega je kasnije izrastao Vukovar, sudbina ovog grada bila je određena činjenicom da je on oduvijek bio mjesto susretanja putova, procesa, država — vrata između istoka i zapada.

Ova knjiga nije faktografija povijesnih i drugih činjenica o Vukovaru, ona je mozaik tekstova koji iznose osobna proživljavanja grada i vremena. Čak i kada bilježe strahote novije povijesti, u njima nema ni mržnje ni prezira.

Strukturirana prema načelu obrnute kronologije, knjiga počinje današnjim trenutkom — Domovinskim ratom — i kreće prema izvorima.

Tekst je likovno oblikovan da teče u neprekinutom slijedu (»kao što Dunav teče«) i primorava nas da ga čitamo prateći prstom redak po redak i tako iščitavamo poruku, iz krhotina i fragmenata sastavljamo cjelinu Vukovara.

Slike Alfreda Pala također su plod osobnog iskustva i potresna su svjedočanstva o stratištima duha i tijela.

Vukovar nam poručuje da ako zlo nije spriječeno u začecima, urodit će novim zlom, prelijevanjem zla koje nije moguće zaustaviti.

Potresne slike Alfreda Pala

Brane Crlenjak, vukovarski slikar i kipar-medaljer, istaknuo je potrebu daljeg pisanja i govorenja o Vukovaru — gradu koji je na pragu 21. stoljeća doživio duboku tragediju, čije posljedice proživljavamo i danas. U posljednjih deset godina imali smo hiperprodukciju knjiga o Vukovaru, ali Matičina Spomenica po mnogo čemu je posebna.

Reprezentativan izbor tekstova plod je zahtjevna, ali izvrsno, znalački obavljena posla izbora ulomaka, fragmenata iz kojih dobivamo cjelinu, sliku Vukovara tijekom stoljeća. Crlenjak je djelo ocijenio sretnim spojem dvojice erudita — Bratulića i Pala — tako da eruditizam i slikarski talenat čine to djelo pravim bibliofilskim izdanjem.

Prof. Vlado Horvat, također Vukovarac, ocijenio je da Spomenica Matice hrvatske zauzima počasno među brojnim izdanjima o Vukovaru. Posebnu pohvalu zaslužuju urednici za odličan pristup u oblikovanju knjige, odabir tekstova i njihov retrogradni slijed, uz likovnu opremu Alfreda Pala, koja se izvrsno uklopila u cjelinu.

Knjiga pridonosi da se javnost podsjeti i ponovno upozori na žrtvu Vukovara, radi rasvjetljavanja novijega razdoblja i gajenja tradicije na kojoj treba graditi hrvatski identitet.

Alfred Pal naglasio je kako je Vukovar posljednji grad koji je potpuno razoren u 20. stoljeću — čuvenom po uništenju gradova (Rotterdam, Staljingrad, Dresden). Njegove su slike način komunikacije s vremenom u kojem je živio i zli je usud da je na stravičan način u Vukovaru realizirano ono što je naslikao između 1960. i 1984.

Vukovar je spomen na ljude i njihovu žrtvu, jer »stradalnika se može više puta ubiti ako ga se zaboravi«...

Nataša Pejić

Vijenac 208

208 - 21. veljače 2002. | Arhiva

Klikni za povratak