Vijenac 208

Likovnost

Grafička mapa Mlade hrvatske grafičarke, Kabinet grafike HAZU, Zagreb, predstavljanje 8. veljače 2002.

Isijavanje radosti

Koliko god da se pojedine autorice ističu prepoznatljivim rukopisom (Letricija Linardić, Mejra Mujičić, Tanja Dabo, Ana Kadoić), sve ih zajedno povezuje i spaja težnja apstraktnom izričaju i svođenju pojavnog svijeta na asketske crno-bijele odnose, koji u svom strogom, ali i strastvenom minimalizmu mnogo govore o načinu percipiranja svijeta mlađe generacije

Grafička mapa Mlade hrvatske grafičarke, Kabinet grafike HAZU, Zagreb, predstavljanje 8. veljače 2002.

Isijavanje radosti

Koliko god da se pojedine autorice ističu prepoznatljivim rukopisom (Letricija Linardić, Mejra Mujičić, Tanja Dabo, Ana Kadoić), sve ih zajedno povezuje i spaja težnja apstraktnom izričaju i svođenju pojavnog svijeta na asketske crno-bijele odnose, koji u svom strogom, ali i strastvenom minimalizmu mnogo govore o načinu percipiranja svijeta mlađe generacije

Nedavni sjajni potez zagrebačkoga Kabineta grafike Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti nedvojbeno je izdavanje i predstavljanje grafičke mape Mlade hrvatske grafičarke, koja je objedinila grafike jedanaest umjetnica zagrebačke i riječke grafičke škole, generacije rođene sedamdesetih godina. Grafičarke Dragana Aleksić, Tanja Dabo, Iva Gobić, Paulina Jazvić, Ana Kadoić, Marlena Kršul, Letricija Linardić, Mejra Mujičić, Nadija Mustapić, Celestina Vičević i Jasika Vuco poznate su nam djelomično po predstavljanju svojih radova već na 1. hrvatskom trijenalu grafike 1997, a posebno po kompletnom sastavu istih imena s 2. hrvatskog trijenala grafike 2000. u Zagrebu.

To je generacija koja je već zarana pokazala zamjetnu razinu ovladavanja zanatom grafike i grafičkim tehnikama (gotovo isključivo dubokog tiska: bakropis, aquatinta, suha igla), pokazujući time na najbolji mogući način kako je i u mladoj te mlađoj generaciji prisutna fascinacija grafičkim métierom do te razine da s njihovih radova osjetno isijava radost rada na grafičkim matricama i otiskivanja! Grafički odjel na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti (Jazvić, Kadoić, Vuco) i grafička klasa Josipa Butkovića na Odsjeku likovne umjetnosti pri riječkom Filozofskom fakultetu dva su važna rasadišta mladih darovitih grafičarki koje već sada vidljivo odskaču od uzora i utjecaja svojih profesora, stvarajući visoko individualni grafički izraz.

Strogoća i strast otiska

No, koliko god da se pojedine autorice ističu prepoznatljivim rukopisom (Letricija Linardić, Mejra Mujičić, Tanja Dabo, Ana Kadoić), sve ih zajedno povezuje i spaja težnja apstraktnom izričaju i svođenju pojavnog svijeta na asketske crno-bijele odnose, koji u svom strogom, ali i strastvenom minimalizmu mnogo govore o načinu percipiranja svijeta mlađe generacije. Svođenje na bitno, na bit i srž stvari, na monokromatski polaritet svjetova bez mnogo priče, opisa, sitničarenja i stilizacije. Njihove su grafike eklatantan primjer poetike sublimacije što svojom zrelošću postavljaju potpuno nove standarde u suvremenoj hrvatskoj grafici. Promatrajući njihove grafike stječe se apsolutni dojam kako su autorice već dosegnule stupanj životne i umjetničke zrelosti kada se stvari imenuju s malo riječi, a svoje stajalište i senzibilitet izriče u tek nekoliko gesti, tek jedva vidljivih ili nekoliko snažnih zareza i utora suhe igle, ili nekoliko pažljivo odmjerenih i izbalansiranih zatamnjenih crnih ploha, mrlja. One grafičkom mediju pristupaju s poštovanjem i ljubavlju, ne otaljavajući ravnodušno taj zanatski dio posla. A to se osjeća u svakom izloženom radu. Jednako pristupaju svakom segmentu pripremnoga rada u grafici, »motiv, tehnika i kvaliteta papira jedna su cjelina, ulog kvalitetnoj razini vizualne percepcije grafika« (M. Baričević).

Ova je inicijativa došla u posljednji čas i nadamo se da je to tek prva takva grafička mapa u nizu. U budućnosti, možda će jedino biti nužno da te sjajne grafičarke ne istupaju prečesto zajedno, kako se ne bi izbrisala tanka i osjetljiva područja stilsko-izričajnog razlikovanja i dešifriranja pojedinih individualnih opusa i rukopisa svake od njih, odnosno, da javnost ne povezuje grafike jedne autorice s imenom druge od njih. Na takva osjetljiva »mjesta neodređenosti« (Ingarden) i nejasnih prijelaza mora se uvijek budno paziti. Inače, likovni prostor definitivno je i zasluženo njihov!

Iva Körbler

Vijenac 208

208 - 21. veljače 2002. | Arhiva

Klikni za povratak