Uljezi (The Others), red. Alejandro Amenábar
Tajanstveni zvukovi miluju polumračne interijere osamljene viktorijanske vile obavijene vječnom maglom koja je progutala vanjski svijet. Strah od mračnih sila koje se kriju u tami. Atmosfera straha kao najefektniji specijalni efekt. Magla i noć. Nadgrobni spomenici i odškrinuta vrata dječje spavaće sobe. Glasovi koji dopiru iz tame i sablasni portreti na požutjelim fotografijama. Zvukovi što ih proizvode nevidljive mračne sile i skriveni pogledi. Tama kojom se hrane zastrašujuće vizije i koja senzibilizira šesta čula. Drugim riječima, iskonski strah, bez kojega nijedna poovski intonirana priča o duhovima ne bi bila ono što jest. Ona je u Uljezima postavljena u strogi žanrovski okvir, usredotočena na žanrovske mehanizme, žanrovske stereotipe i rigidno strukturirane partiture. Poigravajući se, dakle, klasičnim predlošcima horror & ghost-thrillera (šifra: Isijavanje susreće Zonu sumraka), Amenábarova prekrasna priča o ludilu, majčinstvu i religijskoj represiji iščitava njihov moralni podtekst u posve pojednostavnjenoj dramaturškoj formi, koja je kao takva posvemašnja suprotnost složenosti karaktera. Amenábarova heroina zove se Grace i vanjštinom podsjeća na svoju imenjakinju Ms Kelly. Prozori njezine vile na otoku Jersey stalno su zatvoreni, a sobe se nalaze u vječnom polumraku jer su njezina djeca alergična na svjetlost, pa se filmska fotografija snažno oslanja na chiaroscuro-efekte (igra svjetla i sjene, plamen svijeće koji obasjava sablasno bijela dječja lica dok im majka čita Bibliju, razmišljajući o grijehu i životu nakon smrti). Oni su sami u tami. Tata se nije vratio s ratišta i vjeruju da je mrtav. Ubrzo će im se pridružiti troje služinčadi, koja je dovela ponekog neželjenog gosta.
Prokleto jeziv
Film je prokleto jeziv, premda u njemu nema kompjutorski generiranih monstruma i nije prolivena ni kap krvi. On je jeziv zato jer nas čarobna Nicole Kidman tjera da njezini strahovi postanu i naši strahovi, premda je gotovo identičan lik žene uhvaćene u vlastitu zamku već portretirala u Portretu jedne lady, samo što to ovdje čini vrlo kulerski i s ustrajnim intenzitetom. Potrebno je samo malo više strpljenja da bi se dočekao njegov obrat nakon klimaksa. A on je dostatno efektan, ali nipošto onako zbrkan i nerazumljiv kako bismo to od Amenábara mogli očekivati. Tko je tu živ, a tko mrtav, nije teško pogoditi. Treba samo promatrati sablasnu put plavokose Nicole Kidman, bljeđe i mršavije no ikad. Iza zatvorenih vrata i vječno spuštenih zastora svako mora naučiti kako se prepoznaju uljezi.
Dragan Rubeša
Klikni za povratak