Vijenac 207

Glazba

Glazbene usporedbe: John Williams i Richard Wagner

Mračni Anakin i neposlušna Walküra

Iz mnoštva lajtmotiva u Wagnerovoj tetralogiji Prsten Nibelunga kao i iz velikog broja lajtmotiva u Williamsovim partiturama za Ratove zvijezda (ima ih dvadesetak, što je za filmsku partituru vrlo mnogo), po snazi, prepoznatljivosti, pa čak i iznimnoj popularnosti izvan samih djela izdvajaju se tema Dartha Vadera (ili Imperijalni marš) i tema Walküra (ili glazbeni broj poznatiji pod naslovom Kas Walküra)

Glazbene usporedbe: John Williams i Richard Wagner

Mračni Anakin i neposlušna Walküra

Iz mnoštva lajtmotiva u Wagnerovoj tetralogiji Prsten Nibelunga kao i iz velikog broja lajtmotiva u Williamsovim partiturama za Ratove zvijezda (ima ih dvadesetak, što je za filmsku partituru vrlo mnogo), po snazi, prepoznatljivosti, pa čak i iznimnoj popularnosti izvan samih djela izdvajaju se tema Dartha Vadera (ili Imperijalni marš) i tema Walküra (ili glazbeni broj poznatiji pod naslovom Kas Walküra)

Stvaralaštvo Johna Williamsa i Richarda Wagnera povezuje niz elemenata, među kojima su najvažniji: simfonizam, bogat harmonijski jezik, tonalitet koji se proširuje do rubova ili preko rubova atonaliteta, majstorska instrumentacija (uvijek vođena nitima priče), razrađena ritmika te ciljana uporaba mreže lajtmotiva.

Lajtmotivi se u Wagnerovoj opernoj tetralogiji Prsten Nibelunga prvi put sjedinjuju u mrežu srodnih motiva (prema autorima natuknice o Richardu Wagneru u The New Grove Dictionary of Music and Musicians, više od stotinu motiva iz Prstena Nibelunga nastalo je iz samo dva osnovna!). I dok se Wagner koristio lajtmotivima kao glazbenim simbolima za likove, predmete, ideje, stanja duha i slično, filmski su skladatelji iz zlatnog doba tridesetih i četrdesetih godina 20. stoljeća upotrebljavali lajtmotive samo za glazbenu identifikaciju pojedinih likova.

John Williams je, osim što je nakon zabavnjački orijentiranih šezdesetih i sedamdesetih obnovio simfonizam u filmskoj glazbi, oživio i uporabu lajtmotiva. Također je prvi počeo upotrebljavati lajtmotive u wagnerijanskom duhu: osim kao simbole pojedinih likova, u filmskoj tetralogiji — budućoj heksalogiji Ratovi zvijezda upotrebljavao ih je i kao simbole nadnaravnog (tema Moći), ljubavi (tema Hana i Leie, tema Luka i Leie), pobune (pobunjeničke fanfare) i svemirskih tijela (tema Zvijezde smrti). On je stvorio i pojam filmske nad-teme (Lukeova tema postala je glavnom temom filma), koji današnje filmske skladatelje privlači čak i više od standardne uporabe lajtmotiva.

Iz mnoštva lajtmotiva u Wagnerovoj tetralogiji Prsten Nibelunga kao i iz velikog broja lajtmotiva u Williamsovim partiturama za Ratove zvijezda (ima ih dvadesetak, što je za filmsku partituru vrlo mnogo), po snazi, prepoznatljivosti, pa čak i iznimnoj popularnosti izvan samih djela izdvajaju se tema Dartha Vadera (ili Imperijalni marš) i tema Walküra (ili glazbeni broj poznatiji pod naslovom Kas Walküra).

Nesiguran autoritet maskiranog čovjeka

Tema Dartha Vadera pojavljuje se prvi put u drugom dijelu starije trilogije Ratovi zvijezda, Imperij uzvraća udarac. »Činilo mi se da je tema Dartha Vadera morala imati snažan melodijski identitet...« rekao je John Williams. Pridržavajući se slike sjajno vizualizirana zločinca, Williams je za Vadera stvorio jednu od najmračnijih i najsnažnijih filmskih tema uopće. Izgradio ju je od kratkog motiva koji se razvija u ritmički punktirani rastavljeni trozvuk, koji se dalje razvija kolebanjem između osnovnog durskog i izvedenog molskog oblika.

Dursko-molsko kolebanje zanimljivo je iz više razloga. Prvo, osnovni molski tonalitet (g-mol) povremeno se dotiče dura (Es-dur), što upućuje da Darth Vader nije sasvim crni lik. Drugo, kolebanje je postignuto snižavanjem tonike, čime je poljuljana čvrstoća tonaliteta, a to paralelno vodi u zaključak da je Darth Vader lik s autoritativnom maskom i skrivenomm unutarnjom nesigurnošću (da li se prikloniti Dobru ili Zlu?).

U drugome dijelu teme tonalitet je znatno proširen (doista, Vader je psihički vrlo nesiguran!), u kojemu, nakon oktavnog skoka, slijedi ritmički razrađena kromatska ljestvica. U kromatici je moguće prepoznati obrise modulacije, kao i obrise osnovnog motiva koji će se u primarnom obliku pojaviti na kraju teme, u codi. Tema već građom najavljuje različite mogućnosti transformacije, što John Williams u filmu obilno koristi (na primjer, u sceni smrzavanja Hana Sola tema Dartha Vadera pretvara se u posmrtni marš, a u sceni u kojoj Darth Vader umire ona postaje nježna tema oca na umoru).

Unatoč unutarnjoj nesigurnosti koju sugerira melodijsko-harmonijsko kretanje, dominantan punktirani ritam, čvrsta melodijska linija te primat limenih puhača tvore dojam vojnog autoriteta. John Williams upotrebljava temu Dartha Vadera i kao element identiteta lika i kao oznaku moći Imperija (tema je povremeno u funkciji Imperijalnog marša, koji dominira Epizodom V: Imperij uzvraća udarac) i kao ceremonijalnu glazbu (impresivni doček Imperatora u posljednjem nastavku Povratak Jedija, gdje se Imperijalni marš/tema Dartha Vadera isprepleće s Imperatorovom temom).

Tvrdoglava Walküra

Tema Walküra pojavljuje se u predigri trećeg čina opere Walküre (druga opera u tetralogiji Prsten Nibelunga) i pod nazivom Kas Walküra prati scenu u kojoj Walküre dozivaju sestru Brünnhildu, jer je vide kako jaše u bijesnom trku vodeći sa sobom Sieglindu (Brünnhilda bježi pred bogom Wotanom pokušavajući od smrti spasiti trudnu Sieglindu i njezino nerođeno dijete Siegfrieda). Kao što Dartha Vadera nismo mogli obilježiti kao apsolutno crni lik (premda bismo na prvi pogled o njemu jedino to mogli reći), ni Brünnhildu nije moguće označiti kao sasvim bijeli lik: ona spašava Sieglindu, ali time se protivi volji svog oca Wotana, ona je hrabra ratnica, ali brzopleta i tvrdoglava žena — njezina ljubomora izazvat će Siegfriedovu smrt, a njezina osvetoljubivost propast Walhalle.

U glazbenom smislu, tema Walküra nosi dosta sličnosti s temom Dartha Vadera. Najprije, tu je sveprisutni punktirani ritam koji objema temama daje militantni karakter. Dalje, temu donose rogovi i trube, dakle limeni puhači, što joj daje snagu autoriteta. Treće, tema Walküra sva je sazdana od rastavljenih trozvuka, no ovdje nije riječ o različitim trozvucima na jednom tonu, nego o rastavljanju jednog te istog trozvuka preko njegovih obrata. Molsko-durska igra poput one u temi Dartha Vadera poslužit će Wagneru pri variranju teme Walküra (zanimljivo, temi Walküra, koja je izvorno pisana u molu, jednako dobro pristaju osobine dura).

Tajna pokreta

U harmonijsko-instrumentacijskom smislu obje su teme vrlo bogate. I dapače, obje posjeduju dodatni sloj (teško bismo ga mogli nazvati pratnjom), koji dovršava namjeru obojice skladatelja da svaki svojoj temi dade posebnu ulogu. Williams je temu Dartha Vadera obogatio ostinatom koji povremeno funkcionira kao samostalna tema (nazivaju ga i ostinatom Imperijalnog marša), a čija je osnovna funkcija da (i dalje u militantnom duhu) pokrene Vaderovu temu (ona, naime, zbog 4/4 mjere, instrumentacije i naglašene pravilnosti oblikovanja djeluje teško i nepokretno).

Opći dojam pasaža koje prate temu Walküra na prvi je pogled posve drukčiji od onoga koji stvara ostinato Imperijalnog marša. No, izmjenjivanje usporenih trilera koji se razlijevaju u niz pasaža ima vrlo sličnu funkciju onoj ostinata. I ona pokreće temu. Tema Walküra je, doduše, već sama po sebi razigrana zbog punktiranog ritma, 9/8 mjere i hramonijsko-polifonog postupanja s njom, pa dodatni sloj pretvara cijeli Kas Walküra u nezaustavljivi pokret, trk koji se može izjednačiti s vihorom.

Na toj razini izostaje militantnost prizvuka koji obilježava oba sloja Imperijalnog marša, tim više što Wagneru ne pada na pamet da upotrijebi vojnički zvuk malog bubnja koji suvereno nosi Vaderov ostinato. Ali, i na instrumentacijskom planu ima podudaranja: za razliku od teme koju izvode limeni puhači, u sloju pasaža i trilera dominiraju gudači obojeni zvukom drvenih puhača (što je vrlo blisko zvukovnom rješenju ostinata).

Tematske srodnosti: prethodnici i nasljednici

Budući da smo vidjeli kako su i Darth Vader i Brünnhilda sivi likovi, u čije prividno crnilo ulaze zrake svjetlosti (Vaderova linija kolebanja ide iz Dobra u Zlo pa natrag u Dobro), odnosno čija je prividna čistoća zamućena lošim ljudskim osobinama (Brünnhilda je besmrtna žena-ratnica koja zbog zova savjesti biva kažnjena i pretvorena u smrtnu ženu), a i budući da je zapravo riječ o dva lika vična ratovanju (jedan se bori svjetlosnom sabljom, a drugi mačem), sličnosti u glazbenim rješenjima njihovih tema nisu slučajne. Na razini tradicije zapadnoeuropske kulture moguće je govoriti o doživljavanju punktiranog ritma kao ratničkog, limenih puhača kao izraza moći i autoriteta, molskog tonaliteta kao odraza negativnih emocija, te o kolebanju između dura i mola kao skrivenoj psihičkoj nesigurnosti.

Međutim, sličnosti teme Dartha Vadera i teme Walküra idu dalje. Obje su teme dijelovi većeg (opernog ili filmskog) ciklusa koji obiluje nizom međusobno srodnih lajtmotiva, što znači da bi obje teme morale imati prethodnike i svoje nasljednike. Tema koju prepoznajemo unutar Kasa Walküra kao temu Walküra ima prethodnike već u tom glazbenom broju. Najkraći je zov Walküra — punktirani tritonski motiv silaznog smjera koji se zaustavlja na dugačkom tonu. Nešto je dulji motiv jahanja Walküra, koji u funkciji najave teme obuhvaća nekoliko tritonskih motiva (rastavljeni akordi) također silaznoga smjera, ali s punktacijom pomaknutog s kraja (zov Walküra) na početak tritonskog niza. Vrhunac je razvoja tema Walküra (znači glazbena cjelina, a ne nesamostalna misao) koja je nastala iz prethodnih motiva. Opće kretanje teme je uzlazno, a ne silazno. Neposredo prije kraja trećeg čina ta će se tema raširiti u melodiju kojom Brünnhilda iskazuje ljubav prema svijetu objašnjavajući Wotanu zašto je učinila to što je učinila. Punktacija je i dalje prisutna, ali augmentirana unutar 3/4 mjere i izvan konteksta Kasa Walküra, teže se prepoznaje kao daleki razvoj teme Walküra.

Najslađa tema na svijetu?

Kako bismo uz razvoj dvaju motiva Walküra u jednu blisku i jednu vrlo daleku temu paralelno postavili razvojne teme Dartha Vadera, moramo naglasiti da je Wagner, doduše, libreta stvarao od kraja prema početku, ali je glazbu pisao točnim redom. Međutim, John Williams nije mogao partiture Ratova zvijezda pisati pravim redoslijedom, nego redoslijedom kojim su se filmovi snimali: najprije je napisao glazbu za Epizode IV, V. i VI., a zatim za Epizodu I.

Tako je najprije za Epizodu IV: Nova nada napisao kratki motiv u frigijskom modusu koji je jedva primjetno pratio lik Dartha Vadera. Motiv bi se mogao izjednačiti s motivima Walküra. Razvojem filmskog scenarija i neočekivanom popularnošću Nove nade Darth Vader postaje dominantnim likom Epizode V: Imperij uzvraća udarac. Bilo je nužno za tako snažan lik stvoriti jednako snažnu temu, pa je rođena tema Dartha Vadera. Ona će suvereno, premda manje dominantno, vladati i Epizodom VI: Povratak Jedija. Ta tema, doduše, nije toliko čvrsto povezana s kratkim motivom iz Nove nade kao što je motiv Walküra čvrsto povezan s temom Walküra, ali sličnosti s temom Walküra nije teško uočiti.

A što ćemo dobiti kada uz temu Brünnhildine ljubavi prema svijetu koja je daleki odjek teme Walküra, stavimo Anakinovu temu iz Epizode I, koja bi, premda je nastala kasnije, trebala najaviti temu Dartha Vadera? »To je najslađa i najnevinija tema na svijetu« opisao je Anakinovu temu John Williams. Međutim, Richard Dyer odmah je shvatio o čemu je tu riječ. Tema je u visokom gudaćem registru zvučala široko i nježno, ali »pažljive uši osjetit će nelagodu kada shvate da je građena od kromatske ljestvice. I, pričekajte malo — nije li tu nešto poznato?... Nije li to tema Dartha Vadera?«

I evo kamo nas je usporedba dovela! A mogli bismo ići i dalje...

Irena Paulus

Vijenac 207

207 - 7. veljače 2002. | Arhiva

Klikni za povratak