Vijenac 207

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Europsko bratstvo i jedinstvo

Europa i kazalištem pokušava obilježiti novo jedinstvo potvrđeno uvođenjem zajedničkog novca, eura.

KAZALIŠNI GLOBUS

Švicarska katastrofa

slika

Basel Odavno kazališna kritika i mediji nisu bili ovako jedinstveni kao u slučaju otvaranja novoga kazališta Schauspielhaus, o kojem se u Baselu maštalo četrdesetak godina, a dogodilo se u drugoj polovici siječnja. Arhitekti, urbanisti, kritičari pa i obična publika natjecali su se tko će ružnu zgradu nazvati što pogrdnijim imenom (najružnije europsko kazalište, zgrada diskonta na krivom mjestu, interijer poput aerodromskog prostora za prihvat prtljage...), ismijavajući njezine kreatore. Zanimljivo je da su čak dvije trećine izgradnje koja je koštala gotovo 150 miljuna kuna financirali bogati privatni donatori, kazališna publika, odreda — žene, koje su željele ostati anonimne. Katastrofi se, sudeći prema kritici pridružila i svečana premijera Hamleta u prigodi otvaranja, u režiji ravnatelja kazališta Stefana Bachmana. U toj sapunici duh Hamletova oca pojavljuje se u sauni izlazeći iz kanalizacije, Ofelija je transvestit, a Hamlet boluje od bulimije. Kažu da je jedino dobro što publika uopće nije mogla razumjeti što svi oni govore jer osim što su nerazgovijetno izgovarali tekstove i nova dvorana pokazala se potpuno neakustičnom. Katastrofa!

Negdje blizu

slika

Ljubljana Uspješnica Caryl Churchill Far Away (na našoj premijeri u zagrebačkom &TD-u prevedena kao Negdje daleko) započela je pohod svijetom. Dok se Brookova premijera u njegovu pariškom kazalištu Bouffe du Nord tek očekuje, svoju je predstavila Meta Hočevar u obližnjoj Ljubljani pod naslovom Daleč stran. Drama Slovenskog narodnog gledališča koju uspješno vodi Janez Pipan uprizorila je komad (»koji nakon događaja od 11. rujna više nije negdje daleko nego tu kod nas«) na svojoj komornoj sceni, a prve reakcije na tu mračnu predstavu vrlo su pozitivne.

Europsko bratstvo i jedinstvo

slika

Venecija Europa i kazalištem pokušava obilježiti novo jedinstvo potvrđeno uvođenjem zajedničkog novca, eura. Temps d'images ime je festivala koji zajedno organiziraju Venecija, Pariz i Bruxelles, a upravo traje na pozornicama tih gradova. Trenutno se glavni programi odvijaju na scenama talijanskoga grada, da bi zatim selili u druge prijestolnice, jer program je jedinstven. Glavni promotor festivala sekcija je Venecijanskog bijenala Danza Musica Teatro, a događaj je razigrao više gradskih kazališta scenskim događanjima koja nisu isključivo dramska. Dolično razmišljanju kojim se vode autori Mletačkog bijenala festival je zamišljen kao mjesto susreta različitih iskustava, a traga se prije svega za predstavama koje spajaju različite medije u kazališnom izričaju. Na manifestaciji stoga nema nikog iz poznatoga prvoligaškog festivalskog europskog tima, ali ima mnogo mlađih umjetnika sklonih multimedijalnosti u kazališnom izričaju.

Interaktivni kazališni Homer

slika

Westwood, Kalifornija Dramatizirana Homerova Ilijada, reinterpretirana iz pozicije tehnologije 21. stoljeća, novi je kazališni projekt najavljen na jednom od najpoznatijih američkih sveučilišta, UCLA-i, koje bolji poznavatelji kazališta pamte po prošlogodišnjoj produkciji Ionescova Macbetta uz pomoć najsuvremenije tehnologije. Cilj je projekta razbiti predrasude i pomoći publici da otkrije kako se formiraju odnosi i stajališta prema stvarima, događajima i ljudima koji nas okružuju, od zubne paste do bin Ladena, ali i otkriti koliko tehnologija određuje naš svakodnevni život. Cijeli interaktivni projekt, čiji se detalji još ne otkrivaju, započinje već ovoga proljeća, kad će se na Internetu formirati online-zaraćene strane, Grci (domaćini u Los Angelesu) i stranci (svi koji u internetskoj verziji budu sudjelovali izvan LA-a), a u stvaranju predstave sudjelovat će i ratnici s Interneta. Pokretači projekta okupljeni oko Hipermedya Laba (UCLA) tvrde da sve naše znanje o tradicionalnom kazalištu, barem kad je riječ o tom projektu, treba baciti kroz prozor. I zagaziti u novu kazališnu budućnost. Niste li nešto slično već čuli?

Jasen Boko

Vijenac 207

207 - 7. veljače 2002. | Arhiva

Klikni za povratak