Vijenac 206

Književnost

Engleski krimić

Detekcijski slalom

John Dickson Carr, Tajna zelene kapsule, prev. Nataša Šumnjak, V. D. T., Zagreb, 2001.

Engleski krimić

Detekcijski slalom

John Dickson Carr, Tajna zelene kapsule, prev. Nataša Šumnjak, V. D. T., Zagreb, 2001.

Četiri desetljeća tokom kojih je John Dickson Carr pisao i objavljivao krimiće obično se nazivaju zlatnim dobom tog žanra, stoga ne čudi i nevjerojatno opsežnna produkcija nastala od tridesetih do sedamdesetih godina proteklog stoljeća. U tom je razdoblju Carr napisao velik broj krimi-romana te priskrbio iznimno pozitivne čitateljske i stručne kritike i aklamacije. No, za razliku od također plodnih i uspješnih autora toga razdoblja poput Agathe Christie, Simenona ili Chandlera, Carr u nas nije postigao velik uspjeh — prevođen je tek sporadično i bez formiranja ključne grupe obožavatelja koja izdavače obično natjera na visoke naklade i tvrdi uvez. Krimić koji se sada prvi put pojavljuje u hrvatskom prijevodu (sarajevski prijevod tiskan je prije tridesetak godina) predstavlja ugledni i gospodski žanr engleskog zločina u sobi, odnosno zločina u kojem nema prljavština, fizičkih obračuna i smucanja po zadimljenim barovima, nego je radnja smještena u slikovito englesko mjestašce. Bogataš Marcus Chesney u svom dvorcu na obiteljskom imanju uprizoruje bizarnu predstavu za uži krug rodbine i prijatelja kojom želi dokazati da ljudi nisu kadri precizno opisati ono što su vidjeli i čuli. No stvar dakako pođe po zlu, pa umjesto dobro odigrane predstave Marcus postaje žrtvom nepoznata trovača. Umoreni bogataš svojom smrću zadaje mnogo problema detektivu Elliotu i istražitelju Gideonu Fellu, a najsumnjivije su osobe Marcusova nećakinja Marjorie i njezin zaručnik George.

Jednostavno, a složeno

Carr se fokusira na komorni ambijent obiteljske kuće Bellegarde u kojem se odigrao zločin, pa time naglasak u potpunosti stavlja na intrigantnost zločina, a ne zamršeno razvijanje fabule ili psihološki portret likova. Ovaj krimić, naime, čitatelju zadaje mnogo više enigmatskih problema negoli godišnja produkcija Upitnika, ponajprije zbog toga što ni sam čitatelj — usprkos iznimno jednostavnoj priči — ne može odmah prepoznati ubojicu. Štoviše, zločin je ne samo detaljno opisan nego i snimljen na filmsku traku, ali nesretnom Fellu i još nesretnijem čitatelju treba neko vrijeme dok ne pohvata konce. Osim, dakako, vrlo jasne žanrovske strukture (koja umnogome odaje tko je Carrov spisateljski uzor: Arthur C. Doyle), ovaj krimić postavlja jedno sasvim ozbiljno pitanje — vide li ljudi doista ono što vide i jesu li to sposobni vjerno opisati? Carr čitateljima postavlja istu zamku kao i detektivu: ispriča im sadržaj filmske trake u detalje, no ni tada nije sve jasno. Faktor iznenađenja nalazi se u tome da je podmetnut drugi, lažni film, no i tada je teško pronaći pravi motiv zločina. Carr je majstor u enigmatsko-detekcijskom slalomu, no nedostatak volje da likove učini životnijima, a zaplet malo uvjerljivijim, čini ovaj roman tzv. nemogućeg zločina ponajprije poslasticom za one kojima su Christie ili Doyle vrhunci žanra. Stoga se krimić može preporučiti uglavnom ljubiteljima engleske škole detekcije, a njegov strukturni dodatak koji se sastoji u vrlo domišljato provedenu pokusu percepcije (Marcusa s likovima, autora s čitateljima) postavlja neka osnovna pitanja koja se prešutno podrazumijevaju u žanru kao takvu.

U tradiciji žanra

Svi su krimići — a pogotovo oni u tradiciji Sherlocka Holmesa — veliki baštinici kantovske racionalističke metafizike, prema kojoj se sve može spoznati i razotkriti ukoliko se um upotrijebi ispravno i ukoliko polazimo od razumnih pretpostavki. Povjerenje u racionalnost svijeta u kojem je viktorijanskim genijima i njihovim doktorima pomagačima dovoljan i najmanji detalj pa da principom uzrok-posljedica otkriju zlikovca, zapravo je povjerenje koje se oslanja na percepciju, a ono je u Carrovu krimiću uzdrmano. On ipak ostaje duboko u tradiciji žanra, znajući da ni nešto tako stvarno poput dokumentarnog zapisa, ni iskrena svjedočenja upletenih u zločin, ne znače ništa ako se ne pojavi sveznajući detektiv u zgužvanom ogrtaču, čiji će final touch biti razumsko razmišljanje, a ne ono što se vidi ili čuje. Stoga je pravo pitanje tek donekle izazvano čitanjem Carrova krimića: je li taj žanr danas još uopće moguć ako ga umjesto engleske provincije smjestimo u današnji svijet virtualne zbilje u kojem nam lažna percepcija i artificijelnost razuma zamućuju moć rasuđivanja? U svakom slučaju, nekima će ovaj roman biti apsolutno zastario, a obožavateljima sasvim pristojno štivo. Za one koji takvo štivo već poslovično konzumiraju u prijevoznim sredstvima ili čekaonicama, nekoliko korisnih informacija: riječ je o džepnom izdanju solidna uveza i prihvatljive cijene.

Tonči Valentić

Vijenac 206

206 - 24. siječnja 2002. | Arhiva

Klikni za povratak