Vijenac 204

Glazba

CD klasika — hrvatska

Stilska raznolikost

CD Antologijska djela hrvatske zborske glazbe 20. stoljeća, Cantus — MIC KDZ — HDS — HRT, 2000, 988 984 972.

CD klasika — hrvatska

Stilska raznolikost

CD Antologijska djela hrvatske zborske glazbe 20. stoljeća, Cantus — MIC KDZ — HDS — HRT, 2000, 988 984 972.

Materijal za dvostruki CD Antologijska djela hrvatske zborske glazbe 20. stoljeća realiziran je u suradnji s RTV Slovenijom u lipnju 1999. i u istom mjesecu iduće godine u Velikoj dvorani Slovenske filharmonije. Album je objavljen potkraj listopada 2000. u okrilju izdavačke kuće Cantus, a izdanje su supotpisali Muzički informativni centar Koncertne direkcije Zagreb, Hrvatsko društvo skladatelja i Hrvatska radiotelevizija. U javnosti se album pojavio u prvom dijelu studenoga iste godine, nakon predstavljanja na 37. međunarodnoj glazbenoj tribini u Puli. Ni danas, godinu dana poslije, još nije kasno upozoriti na ovo izdanje. A evo i zašto.

Pojašnjavajući naslov CD-a, Erika Krpan u popratnom tekstu upozorava kako predloženi izbor ni u kojem slučaju ne bi valjalo promatrati kao antologiju. Antologijski bi izbor, naime, iziskivao širi pregled nad cjelinom zborskoga stvaralaštva u hrvatskoj glazbi 20. stoljeća, a taj bi, pak, s obzirom na brojnost i raznovrsnost tada nastalih zborskih ostvarenja (osobito u njegovu prvom dijelu), nedvojbeno mogao zaprimiti više od dva puta minuta koliko stane na dvije ploče albuma. No nema sumnje da bi se predložena djela, nastavlja Krpan, našla »u svakoj (takvoj) antologiji« — i to je ono što ta djela čini »osobitim ostvarenjima«, a ovaj album, pak, osobitim diskografskim postignućem.

Zanimljivo je pritom napomenuti da su sve uvrštene skladbe, osim Baščanske ploče Stjepana Šuleka iz 1980, nastale »u tijesnom osmogodišnjem razdoblju između 1926. i 1933. godine«: Dodolice, pučki obred za sopran, glasovir i djevojački zbor, op. 27 i Nad grobom ljepote djevojke, op. 39 Borisa Papandopula 1932, odnosno 1933. godine, Madrigal, op. 11 Krste Odaka 1928, a Missa poetica Božidara Širole 1926. godine — u razdoblju u kojem je, tvrde muzikolozi, vezanost uz folklorni glazbeni idiom bila najočiglednija ideološka tendencija, a produkcija proizišla iz te vezanosti najbrojnija pojava. No ovdje zabilježena djela, čak i ona koja se pozivaju na folklorni izvornik, toliko su različita da sama na najbolji način relativiziraju svaki pokušaj nasilna nametanja zajedničkog nazivnika — osim onoga vremenskog, a stilska je raznolikost jedna od posebnih kvaliteta ovoga albuma.

O drugoj pak kvaliteti, onoj izvedbenoj, mogao bi govoriti svatko tko se dosad susreo s trajnim zapisom nekoga od navedenih djela: u mnogim slučajevima ti zapisi nemaju veću vrijednost od one čisto dokumentarne. Članovi Slovenskog komornog zbora (koji je pripremio njegov umjetnički voditelj Mirko Cuderman) pod dirigentskim vodstvom Vladimira Kranjčevića, uz sudjelovanje sopranistice Miljenke Grđan i pijanista Vladimira Krpana u Dodolicama, realizirali su izvedbe koje — napokon i čisto praktično — potvrđuju dosad često tek naslućivanu misao: da ove skladbe, naime, bez problema mogu stati uz bok međunarodne skladateljske produkcije između dvaju svjetskih ratova.

Tim više veseli nagovještaj da bi uskoro svjetlo dana mogla ugledati i Antologijska djela hrvatske zborske glazbe 20. stoljeća — dio drugi.

Borko Špoljarić

Vijenac 204

204 - 27. prosinca 2001. | Arhiva

Klikni za povratak