Pohabane cipele i slapovi svjetlosti
Silvestar Vrljić (Zagreb, 1976) i Stevo Đurašković (Split, 1980) premda generacijski bliski, toliko su različiti po svom shvaćanju i prakticiranju poezije da ih stvarno ima smisla staviti jednog pored drugog, tek toliko, ne bi li se pokazalo što sve može, kamo teži i kako bi se sve mogla razvijati naša poezija.
Đurašković je neizmjerno bliži proznom izrazu, socijalnoj noti i društvenoj kritici, toliko da bismo mu mogli sugerirati okušavanje u kraćim proznim formama. Njegova poezija nastaje u odjeku tinejdžerskih dana, između socijale i politike, sadrži morališku i poentu, koju, srećom, (auto)ironizira. Otprilike: nesretni materijalizam.
Silvestar Vrljić obuzet je bezvremenim, romantično-mističnom ekstazom u kojoj kroz temeljni antipod svjetlo — tama, kroz dakle religiozno neoplatonističku opreku promatra ljubavni odnos. Vrljić je nad/svevremenski, ekstatičan i formalno sinestetičan, eteričan, a ne tjelesan. Otprilike: ozbiljni idealizam.
Kruno Lokotar
Zaustavite Reuters
Zaustavite Reuters — vikne jednom
jedan moćnik
u jednoj zemlji koje više nema
kao da se može zaustaviti nešto kao
trudnoća u četvrtom mjesecu.
Tako gledam svoje cipele s mature
lakirane, s kopčom
one koje sam nosio kada sam te upitao za izaći
a ti si mi se, lica kao u Jeniffer Lopez
nasmiješila i rekla:
»Hvala, ali zauzeta sam«,
kao da si popila čašu vode
Koža im je umorna, kao i trenutak kad te zadnji put vidjeh
i iz njenih nabora
se prašina obrisati ne da;
samo se kopče još sjaje, kao nekad
kao i tvoje lice u mojim sjećanjima
Sada bi ih trebao nositi moj otac
on nosi sve što ja iznosim
A ja mu ih ne mogu dati, a ni baciti
jer kopče si ti, al nabori kažu
da se Reuters ne može zaustaviti.
U klubu
Taj sam dan došao kući, nakratko
i ekipa me odmah odvede u novootvoreni noćni club
kažu, zadnji trend u gradu
pokraj gradskog plivališta
ulaza nasuprot bazena
već s njega vidim šta se sprema
muškarci propisno obučeni štofane hlače i košuljice
lakirane cipele i ulaštene glave
cure, minice od deset cm
gužva za lopatom je probijat
Tu je i naš ljepuškasti dogradonačelnik
sljedbenik uzdignute desnice
Dok razgrćemo hrpu oko nas
hvatam prekrasne oči sa strana
ali ne zastajem, jer ga nemam čime podebljat.
Konačno svježeg zraka
na terasi smo
gle pored bazena
i slobodni stol do njega
i dok čekamo na piće
pušim i osvrćem se okolo
raj za oči
kao u mesnici
ali ne mašam se
jer, kao što sam rekao
nemam ga čime podebljat
i dok uživam napasajući maštu
pogled mi pade za stol do nas
ekipa, dva, tri para
potpuno usklađeni s okolinom
ali pogledam, cura, najbliža meni
prekriženih nogu
igra se cipelom
dobro je odmjerim i uzdahnem.
Mogo bih je zabavit
da mi je džep malo dublji
a mogli bi se i okupat
da mi je trbuh malo tanji.
Stevo Đurašković
Zaobljene kretnje
Zapravo ne uspijevamo dotaći ništa bitno.
Krećemo se u malim krugovima, premalima
da bismo vidjeli ili uopće poželjeli vidjeti
naše tmaste korake zapletene u ritam nekog
zvuka koji oslobađa.
Doista ne vidim nikakav smisao tih naših
zaobljenih šetnji, a nije istina da razmišljamo
do iznemoglosti, jer kada bi to bilo tako
krugovi bi hodali oko nas.
A oni to ne rade.
Znam: ti misliš da me ta uskost koraka
raduje, a to samo stoga što ruke držim
u džepovima, onako bezbrižno kao što se
ispija jutarnja kava.
Nemoguće ti je uopće zamisliti što se to
događa s mojim prstima dok ih ne vidiš.
A želiš ih, to je sigurno. Znam. Voliš ih
vidjeti na svome licu kao što se voli
dim duhana kada polijeće s usne.
Samo hodaj. Nastavi se kretati jer tako je
najbolje. Ruke su mi sada slobodne i njima
letim. Iz džepova izvlačim sivi oganj.
Još korak ovako i poludjet ću.
Modri san
I tko sada da izađe na onaj led vani?
Sami smo; zar ne vidiš kako zrak podnosi
našu šutnju: gotovo da se njome hrani.
Sasvim tiho, odnekuda do mene dopire
zvuk ranoga grožđa, njegova soka
na tvojim bedrima.
Pažljivo prstima prelaziš preko ruba kreveta
kao preko vala (u mojoj glavi valovi
sami pronalaze svoje rodne jame)
i ja te zamišljam kao beskrajnu vodu,
njezinu utrobu punu sreće do koje
nismo kadri doći.
Tvoje oči mijenjaju prostor mojih kretnji
i ja se gubim, osipam u neku muklu svjetlost,
modri san, misleći na tvoje krilo
u kojemu tako oštro čuvaš neki raj i još
poneko nebo.
(Gledam te, uronjen u nešto čemu se
ne znaš smijati, u čemu od riječi do riječi kreću se
mala svjetla poslana da smetaju ovu šutnju
od šume i veću i ljepšu)
Mala kineska krošnja
Još uvijek tvrdiš kako tvoja mala
kineska krošnja, ona koju smo zajedno sadili kako bismo
pod njom nesmetano virili u nebo misleći da
anđeli još uvijek žeđaju za kozjom krvi, raste presporo
i kako je to razlog tvoje prerane mladosti.
Ja i dalje brojim svoje riječi sluteći zaborav, plašeći se
lošega utjecaja svoga lica na Boga i njegove bližnje.
Prekini šutnju! Primakni svoj jecaj mome grlu
da čujem šapate raja dok se osipa u
obližnja jezera.
Zaboravi sve! Krošnja je samo vješta laž koju
pleteš pod jezikom.
Ti i ne znaš kako tvoji gusti i trpki vrtovi izluđuju
pobješnjele ptice okrenute ponorima iz kojih
u moju glavu dolijeću napuštene riječi.
Kada zatvoriš svoje glasove na trenutak
usne ti se skupe u neki snježni grč
kojim me mamiš
na taj posljednji pokret kojim se nastavlja
naša žudnja za svjetlom, pod ovom krošnjom
koja ti vješto krade laž sa grudiju.
Silvestar Vrljić
Klikni za povratak