Vijenac 204

Glazba

CD šlageri: Rajka Vali i Bruno Petrali

Ispravljena nepravda

Prozor u pedesete: Zaboravljene zvijezde, Forgotten Stars — trostruki luksuzni album: Zvonimir Krkljuš, Rajka Vali, Bruno Petrali pjevaju vam svoje uspjehe, Croatia Records, Perfekt Music, 2001.

CD šlageri: Rajka Vali i Bruno Petrali

Ispravljena nepravda

Prozor u pedesete: Zaboravljene zvijezde, Forgotten Stars — trostruki luksuzni album: Zvonimir Krkljuš, Rajka Vali, Bruno Petrali pjevaju vam svoje uspjehe, Croatia Records, Perfekt Music, 2001.

Ambicioznost projekta Prozor u pedesete edicije Perfekt Music voditelja Siniše Škarice i njegovih suradnika, visoka kvaliteta, ozbiljnost i dosljednost pristupa dokazuje se i ovim drugim izdanjem luksuzno opremljena albuma s tri kompaktne ploče koji sadrži šezdeset izvornih snimaka od 1945. do 1957. godine troje nezaobilaznih pjevača hrvatske zabavne glazbe, uglavnom već odavna potonulih u zaborav.

O Zvonimiru Krkljušu pisali smo prošli put te danas predstavljamo preostalo dvoje: pjevačicu Rajku Vali i pjevača Bruna Petralija, koje zasigurno pamti najmanji broj danas već vremešnih ljudi koji se još sjećaju hrvatske zabavnoglazbene scene iz razdoblja neposredno nakon Drugoga svjetskog rata. Ponovno treba naglasiti istančanu autorsku vizuru urednika i idejnog začetnika ove serije kompaktnih ploča, Siniše Škarice, koji je pisac uvodne bilješke i one o Brunu Petraliju, dok bilješku o Rajki Vali potpisuje Dražen Vrdoljak. Tekstovi su dijelom prevedeni na engleski jezik, što je vrlo važno zbog približavanja inozemnoj javnosti saznanja i svijesti o postojanju jake globalno orijentirane pop-scene u Hrvatskoj već od kraja četrdesetih i tijekom pedesetih godina, koje su jedno od njezinih zlatnih razdoblja. Uz dobro reproduciranu fotografiju i reprint dokumentacije u vrlo kvalitetnu i suvremenom dizajnu s blagim prizvukom nostalgije pratećih knjižica i totala edicije već uhodanog autorskog dvojca Bachrach-Krištofić, ovim se izdanjima ispravljaju nenamjerni propusti uvjetovani općim ondašnjim stanjem, jer tek danas s povijesne distance, ovu glazbu možemo revalorizirati na pravi način i ukazati na njezine najviše domete. Uz Ivu Robića i Zvonimira Krkljuša tu svakako pripadaju Rajka Vali i Bruno Petrali.

Rajka Vali

Rajka Vali bila je neprijeporna diva pedesetih. Karijeru pjevačice započela je davne 1942. u osamnaestoj godini, a Bruno Petrali debitirao je 1945. u Milanu kao fijumanski student u Italiji, dvadesetogodišnjak. Rajka Vali svojom je voljom i odlukom napustila glazbenu karijeru već potkraj pedesetih i odrekla se pjevanja nekoliko godina poslije u inozemstvu, posvetivši se zvanju diplomirane arhitektice. U tih nepunih deset godina ona je uz Ivu Robića podijelila sve vokalne uloge prvoga Zagrebačkog festivala zabavne glazbe 1953, a za Jugoton je između 1951. i 1957. snimila 26 naslova, od kojih je sačuvano devetnaest, koji se redom nalaze na ovom CD-u. Surađivala je s Plesnim orkestrom Radija Zagreb pod vodstvom Zlatka Černjula, s kojim je snimila brojne američke standarde i hitove, a njezin prvi suprug, saksofonist, skladatelj i veteran zagrebačkoga jazza Bojan Hohnjec sigurno je bitno utjecao na njezino izrastanje u suptilnu pjevačicu jazz-standarda, u čemu će je poslije kao prvu pjevačicu koja je afirmirala status vokalne solistice u hrvatskoj zabavnoj glazbi slijediti Zdenka Vučković, Anica Zubović i Gabi Novak. Nastupala je i s Revijskim orkestrom i raznim malim sastavima, sama je pisala stihove ili prepjeve pjesama, jer je znala nekoliko stranih jezika, a pjevala je uvijek ono što joj se sviđalo i što je tražila publika. Njezin drugi životni suputnik bio je Marijan Moša Marjanović, bubnjar, vođa orkestra, organizator i publicist, dugogodišnji i nezaobilazni sudionik zagrebačke jazz-scene.

Bruno Petrali

Bruno Petrali rođen je 1925. u Rijeci, gradu koji je u prvoj polovici pedesetih bio središtem zabavnoglazbene produkcije tadašnje države. Ivo Robić zvijezda je ljetne terase hotela Kvarner, Mario Kinel urednik na Radiju Rijeka od 1951, tamo radi na radiju i sklada svoju Serenadu Opatiji Zvonimir Krkljuš, tu su autori Ljubo Katunarić i klavirist Aco Petrović, pjevačice Gita Šerman i Radojka Delić i brojni drugi. Petraliju je idol bio Ivo Robić, ali najbolje pamti američke zvijezde jazza i zabavne glazbe, te talijansku pjesmu i festivale u San Remu, koje će uskoro prenositi eksperimentalni program RTV Zagreb (počeo emitirati 1956) s kojega pjeva brojne pjesme na izvornom talijanskom jeziku ili u prijevodu. Petrali je pjevao slavne hitove onoga doba, ali je kao pjevač potonuo u zaborav. Ova kompaktna ploča sjetit će nas na neke davne melodije i njegov fonogenični glas zabilježen u brojnim romantičnim, ljepuškastim — za ono vrijeme tipičnim pjesmama-banalnim pričama poput: Bez tebe, Sve moje jeseni su tužne, Zarobljenik sna, Jedina... u tadašnjim najpopularnijim plesnim ritmovima, ili u vrlo uspjelo prepjevanoj Pjesmi o godišnjim dobima sjajnoga francuskog autora šansonijera Charlesa Treneta.

»Za njima su ostali tragovi — zapisi u zavojitim brazdama tvrdih ploča, koji, ma kako bili zavojiti, ipak ponešto mogu i ispraviti«, piše Siniša Škarica u zaključku svoje uvodne bilješke i završava: »Zato ovo izdanje i jest pred vama.« Dobro je da je tako. Doista se ispravlja povijesna nepravda prema zaboravljenim zvijezdama, koje mogu oživiti mnoge sentimentalne uspomene, a mlađima na pravi način pokazati gdje je i kako sve to započelo u djelomično zaboravljenoj priči o hrvatskoj zabavnoj glazbi druge polovice 20. stoljeća.

Nada Vrkljan-Križić

Vijenac 204

204 - 27. prosinca 2001. | Arhiva

Klikni za povratak