Vijenac 203

Naslovnica, Ples

9. nagrade hrvatskoga glumišta: ples bez ijedne nagrade

Terpsihora kratkih rukava

Nagrade za glazbeno kazalište (opera, opereta, mjuzikl) i plesno kazalište (balet, suvremeni ples) ne mogu se dodjeljivati u istoj kategoriji. Riječ je naime o različitim umjetnostima, a treba formirati i zasebne ocjenjivačke sudove

9. nagrade hrvatskoga glumišta: ples bez ijedne nagrade

Terpsihora kratkih rukava

Nagrade za glazbeno kazalište (opera, opereta, mjuzikl) i plesno kazalište (balet, suvremeni ples) ne mogu se dodjeljivati u istoj kategoriji. Riječ je naime o različitim umjetnostima, a treba formirati i zasebne ocjenjivačke sudove

U subotu 24. studenog u zagrebačkom Hrvatskom narodnom kazalištu deveti su put dodijeljene nagrade hrvatskoga glumišta.

Najboljom predstavom u cjelini u kategoriji drame proglašena je predstava Brat magarac Renea Medvešeka, dok je istu nagradu u kategoriji opere-operete-mjuzikla-baleta-plesa osvojila produkcija opere Tana Duna Marco Polo HNK Zagreb (u okviru Muzičkog beinnala), za čije je uprizorenje Krešimir Dolenčić primio nagradu za najbolju režiju. Nagrada za najbolju režiju u kategoriji drame pripala je Ivici Boban za predstave Četvrta sestra i Suzana čista. Nagradu za najbolju glavnu mušku ulogu primio je Krešimir Mikić za ulogu Svetog Franje u predstavi Brat magarac, dok je Ksenija Prohaska nagrađena za najbolju glavnu žensku ulogu Serafine u predstavi Serafina Splićanka — Tetovirana ruža (za tu dirljivu i uvjerljivu glumačku kreaciju nagrađena je i istom nagradom na Danima satire, kad je zagrebačka publika mogla vidjeti predstavu, inače još jedan uspjeh redateljice Ivice Boban). Nagrade za ostale uloge osvojili su Doris Šarić-Kukuljica za ulogu Rosaure u Život je san te Frane Perišin za Mavra Vetranovića i Danija u Suzani čistoj. U kategoriji opere-operete-mjuzikla-baleta-plesa nagrade za najbolju glavnu ulogu pripale su su Sanji Toth-Špišić za kreaciju Elisette u operi Tajni brak i Janezu Lotriču za Riccarda u operi Krabuljni ples.

Zapostavljeni ples

Za razliku od prošlogodišnje kontroverzne dodjele glavnih nagrada predsjedniku HDDU-a, ove godine sam izbor laureata nije izazvao veće prosvjede, osim onog Opere HNK Split, koja je smatrala da je odlukom ocjenjivačkog suda (Petar Selem, Miljenko Grgić, Dijana Hilje) zakinut Attila redatelja Ozrena Prohića i dirigenta Nikše Bareze. Sigurno je šteta što ta odlična produkcija ovogodišnjeg Splitskog ljeta (jedina Verdijeva praizvedba ove godine) nije bila nagrađena, no mora se priznati da je i Marco Polo izvrsno ostvarenje koje je zasluženo odnijelo glavne nagrade, dok i Janez Lotrič sigurno pripada u vrh pjevača koji nastupaju na hrvatskim opernim pozornicama, iako je, prema vlastitu priznanju, u predstavu uletio iznenada. No, Lotriču je uloga Riccarda bila jako dobro poznata, a i na padobransko uskakanje već je naviknuo, pa ne čudi njegov uspjeh u toj produkciji.

Najzakinutiji je ipak ostao ples. Iako nominirani u nekoliko kategorija, plesni umjetnici nisu dobili nijednu nagradu. Razlog je taj što su balet i suvremeni ples ugurani u istu kategoriju s operom, operetom i mjuziklom, što je neprihvatljivo. Jedino ispravno rješenje bilo bi posebne nagrade za glazbeno kazalište (opera, opereta, mjuzikl) i za plesno kazalište (balet, suvremeni ples). Te se dvije kategorije ne mogu objediniti, riječ je o različitim umjetnostima. Sigurno je da bi to povećalo broj nagrada i oduljilo cijelu ceremoniju, ali to ne može biti opravdanje da se niječe status jedne umjetnosti. U Hrvatskoj ima dovoljno baletnih i suvremenoplesnih predstava za tri nominacije. Stoga bi HDDU već od ove godine trebao ne samo ustanoviti posebne nagrade već i formirati zasebne ocjenjivačke sudove za glazbeno i plesno kazalište, jer stručnjaci za jedno ne moraju nužno biti stručnjaci za drugo. Rječnikom starih Grka, recimo da Terpsihora zaslužuje posebno mjesto uz Taliju, Melpomenu i Polihimniju.

Dvije nagrade Maloj sceni

Najboljom domaćom praizvedbom proglašena je opera Judita Frane Paraća, dok je nazočna publika dugotrajnim aplauzom pozdravila dodjelu nagrade za životno djelo prvakinji Opere zagrebačkog HNK Mirki Klarić i glumici Nadi Subotić.

Dvostruki laureat u kategoriji lutkarske predstave ili predstave za djecu i mladež predstava je kazališta Mala scena Tajne začarane šume u režiji Ivice Šimića. Proglašena je najboljom predstavom, a Ronald Žlabur najboljim glumcem. Senka Bulić osvojila je u istoj kategoriji nagradu za najbolju žensku ulogu za Andersonove priče.

Nagradu za kazališnu kostimografiju pripala je Iki Škomrlj, za scenografiju Dinki Jeričević, a za kazališno oblikovanje svjetla Zoranu Mihanoviću.

Nagrade za mlade umjetnike dobili su Berislav Puškarić za uloge u operama Tajni brak i Krabuljni ples, Boško Perić za ulogu u Četvrtoj sestri i Olga Pakalović za ulogu u predstavi Ljubavna pisma Staljinu.

Za glumu u radijskoj drami nagradu je dobio Relja Bašić za dramu Jednoga kišnog dana u Sieni, a za režiju televizijske drame Dalibor Matanić za film Blagajnica hoće ići na more.

Svečanost dodjele nagrada režirala je Saša Broz, a scenarij su napisali Tena Štivičić i Željko Vukmirica. Dodjelu su vodile glumice Arijana Čulina, Bojana Gregorić, Sandra Lončarić, Anita Matić i Ksenija Pajić. Iako su neki žalili za dinamičnim dodjelama koje su vodili Tarik Filipović i Rene Bitorajac, pokazalo se da je promjena koncepcije i voditelja donijela osvježenje. Ovogodišnja je dodjela pripremljena vrlo kvalitetno i zabavno, s brojnim odličnim točkama, od glumačkih nastupa Pere Kvrgića i Vilija Matule do onih glazbenih Martine Tomčić i sjajnoga mladog pijanista Gorana Filipeca, te zaslužuje pohvalu.

Goran Ivaniš

Vijenac 203

203 - 13. prosinca 2001. | Arhiva

Klikni za povratak