Vijenac 203

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Paradoks i kazna

Jedan od najslavnijih ruskih redatelja srednje generacije Kama Ginkas predstavio se u Kazalištu mladoga gledatelja adaptacijom poznate Čehovljeve novele Dama s psetancem.

KAZALIŠNI GLOBUS

Paradoks i kazna

slika

Moskva Jedan od najslavnijih ruskih redatelja srednje generacije Kama Ginkas predstavio se u Kazalištu mladoga gledatelja adaptacijom poznate Čehovljeve novele Dama s psetancem. Prema Ginkasovim riječima posrijedi je svojevrsna adaptaciji Zločina i kazne jer »Čehovljeva ideja zločina jest život bez osjećaja i značenja. Čovjek o kojem je riječ živio je tako četrdeset godina da bi bio kažnjen — ljubavlju.« Kritika je predstavu ocijenila iznimnom i najsenzualnijom u redateljevu opusu, a osim vrhunskog redateljskog posla i glumu je ocijenila rijetko viđenom, što je čest slučaj kad je riječ o Ginkasovim predstavama. Dama s psetancem u Ginkasovoj viziji drama je koja izlaže jednu od velikih životnih istina: živimo dvostruke živote, a onaj život koji nam je najvažniji i najistiniji — živimo u tajnosti. Gurovljevo otkriće ljubavi u ovoj adaptaciji otkriće je sama sebe, čovjeka koji otkriva da može više nego što je ikad i sanjao. Paradoks i kazna te spoznaje jesu u činjenici da mu ono istovremeno otkriva i sva ograničenja pristanka na životne konvencije koje će ljubav onemogućiti. Sudeći po kritikama Ginkasova produkcija najveći je doseg dosadašnje moskovske kazališne sezone.

Štovanje tradicije

slika

Tokio Koliko Japan poštuje svoju kazališnu tradiciju, ali i koliki je interes publike za tradicionalni kazališni izraz, pokazuju čak dvije istovremene tokijske premijere remekdjela kabuki-kazališta Yoshitsune i tisuću trešnjinih stabala, adaptacije bunraku-komada iz 1747. koji su napisali Takeda Izumo, Mamiki Senriu i Mijoshi Shoraku. U Nacionalnom kazalištu komad je izveden u integralnoj verziji, što znači da praktično traje cijeli dan (prvi dio od 11.00 do 16.00, a drugi od 16.30 do 21.30). U kazalištu Nakamuraza, pak, svaka od priča tri karaktera odvija se kao posebna drama, svaka u trajanju od dva i pol sata. Riječ je o tradicionalnoj drami koja govori od događajima vezanima uz poznatog ratnika i junaka iz 12. stoljeća Minamota, a obje produkcije, kako japanskom tradicionalnom kazalištu i priliči, nisu se klonile spektakularnosti. Kao zanimljivu informaciju vrijedi spomenuti i cijenu ulaznica. U nacionalnoj kući one su od 100 do 625 kuna, dok u kazalištu Nakamuraza najjeftinije ulaznice stoje oko 600, dok najskuplje dosežu vrtoglavih 2000 kuna.

Inspiracija iz offa

slika

New York Na često pitanje njujorške kazališne javnosti ima li scenska umjetnost još neku dublju svrhu, osim one zabavljačke i komercijalne, pozitivno je ovih dana odgovorila off-brodvejska produkcija Ovidijevih Metamorfoza. Adaptacija čuvenog Ovidijeva djela u kazalištu Second Stage, antologije mitova i transformacija, u režiji Mary Zimmerman, pogodila je u pravu gledateljsku žicu, pa je taj umjetnički odgovor na brodvejske mjuzikle jedan od vrhunaca njujorške sezone. Metamorfoze počivaju na interakciji deset glumaca i nadahnute publike, a transformacije ovdje postaju ne samo tema nego i misterij u srcu egzistencije i kazališnom srcu, zapisala je kritika. Minimalnim kazališnim sredstvima, a s maksimalnim učinkom, Metamorfoze su se pokazale kao efikasan odgovor komercijalnom teatru, ogrezlu u spektaklu i vanjskom scenskom bogatstvu. Kako je dakle Broadway reagirao na poticaj iz off-a? Jednostavno i u duhu komercijalnog teatra: od veljače predstava seli na Broadway u kazalište Circle in the Square. Neprijatelja kojeg ne možeš pobijediti uvijek možeš kupiti.

Mendes se povlači

London Samo onima izvan Velike Britanije Sam Mendes poznat je isključivo kao redatelj filmskog hita American Beauty, dok ga Britanci znaju kao uspješna kazališnog redatelja i još uspješnijeg umjetničkog ravnatelja kazališta Donmar Warehouse, nekadašnje lokalne pozornice, koja je u posljednjih deset godina, za Mendesova mandata, postala jedno od najpoznatijih kazališta Engleske, dobro osmišljena repertoara, s brojnim izvoznim uspjesima. »Postoji trenutak kad shvatite da ste napravili sve što vas je zanimalo i da je vrijeme da mjesto prepustite nekom drugom«, obrazložio je Mendes odluku da se povuče s čelnog mjesta Donmara. U posljednjoj dekadi kazalište je postalo poznato po hitovima poput Plave sobe s Nicole Kidman (kazališna Viagra, zapisala je tada kritika), Stoppardove Prave stvari i legendarnog Cabareta. Sve tri predstave preseljene su i na njujorški Broadway, gdje su postale dugotrajni i nagrađivani kazališni hitovi. Za svoju posljednju godinu Mendes je najavio Shakespearea u kojem će nastupiti jedan od najvećih engleskih glumaca Simon Russell Beale, a u Donmar će ponovno i Nicole Kidman, ovaj put u nešto manje erotiziranu izdanju, u Čehovljevu Ujaku Vanji.

Jasen Boko

Vijenac 203

203 - 13. prosinca 2001. | Arhiva

Klikni za povratak