Vijenac 202

Glazba

CD klasika — strana

Slovenski grafiti

Matjaž Debeljak/Vlasta Doležal-Rus, 105715, SAZAS

CD klasika — strana

Slovenski grafiti

Matjaž Debeljak/Vlasta Doležal-Rus, 105715, SAZAS

U novijoj slovenskoj diskografskoj produkciji valja zabilježiti kompaktnu ploču naslovljenu Grafiti, koja se prošle godine pojavila u izdanju Založbe kaset i plošč RTV Slovenija. Riječ je o zanimljivu projektu dvoje slovenskih glazbenika: flautista i pikolista Matjaža Debeljaka, danas djelatnog u orkestru Slovenskog narodnog gledališča u Ljubljani, te pijanistice Vlaste Doležal-Rus, korepetitorice na ljubljanskoj Akademiji za glasbo. To je njihov prvi zajednički CD, ostvaren u želji da se javnosti prezentira posebnost zvučne kvalitete jednog instrumenta kao što je piccolo, dakle instrumenta koji u svijesti ljubitelja glazbe, pa čak ni glazbenika, nije ubilježen kao solistički instrument. Piccolo, kojemu tepaju mali ptič, veliki krič, svojim je prodornim, reskim zvukom nužan pri određenim orkestralnim efektima, i po potrebi može nadglasati cijeli orkestar. Mnogi su se skladatelji, počevši od klasika poput Beethovena (u Egmont uvertiri, primjerice), znali koristiti njegovim zvučnim značajkama. No piccolo, taj instrument najpenetrantnijeg zvuka u klasičnom orkestru, može biti zanimljivo solističko glazbalo! Kompaktna ploča Grafiti posebna je upravo po tome što na primjerima odbranih skladbi autora od 18. do 20. stoljeća potvrđuje da se i piccolo može tretirati kao solistički koncertantni instrument. Naslov Grafiti ujedno je i naziv skladbe suvremenoga slovenskog autora Alda Ukmara, pisane upravo za Matjaža Debeljaka. Pet grafita, pet malih glazbenih krokija, u kojima su gipkost, melodičnost i ritmičnost fakture savršeno usklađene sa zvukovnim značajkama piccola, među najatraktivnijim je uzorcima muzike za piccolo predstavljenima na ovoj ploči.

Ima tu zabilježenih djela skladatelja koja ne očekujete u izvedbi za piccolo (Fantazija G. Ph. Telemanna), koju Matjaž Debeljak izvodi primjerenom vrituoznošću. Uz Janačeka i Bartoka, klasika 20. stoljeća, Debeljak je za taj CD izabrao i nekoliko skladbi manje poznatih autora, ponajprije iz niza francuskih skladatelja-instrumentalista, koji su ostali zabilježeni kao autori bogate literature za vlastiti instrument. Među takvima, na ovoj je kompaktnoj ploči zastupljen s dvjema skladbama Eugene Damaré (1840-1919) pikolist i dirigent nekadašnjeg pariškog orkestra Hotel de Ville, koji se kao skladatelj ogledao upravo u kompozicijama za vlastiti instrument. Dvije salonske, elegantne i virtuozne skladbe, Caprice, op. 174 i Bijeli kos, op. 161, pripadaju najuspjelijim Damaréovim ostvarenjima u izvedbi kojih svaki solist na flauti, odnosno piccolu (Bijeli kos pisan je izvorno za piccolo i glasovir), može demonstrirati svoju izvođačku vještinu. Tambourin francusko-belgijskog skladatelja s prijelaza 18. u 19. stoljeće, François-Josepha Gosseca, uz odabrane skladbe dvojice američkih suvremenih autora, Paula Koepkea i Willarda S. Elliota, upotpunjuje seriju minijatura za piccolo, predstavljenih na ovoj kompaktnoj ploči. Visoki standard muziciranja oboje glazbenika, vrlo solidna tenička razina izrade CD-a sa simpatičnim vizualnim rješenjem bukleta (u koji je ukomponiran odlični informativni tekst dr. Franca Križnara) čine ovaj diskografski proizvod zanimljivim na više razina. Ako vam se nađe pri ruci, svakako ga poslušajte!

Bosiljka Perić-Kempf

Vijenac 202

202 - 29. studenoga 2001. | Arhiva

Klikni za povratak