Vijenac 202

Arhitektura

ARHITEKTONSKI GLOBUS

Novi grad Pujiang

Devet će novih gradova nastati u sljedećih deset godina uokolo Šangaja u sklopu ambicioznog programa One City and Nine Towns.

ARHITEKTONSKI GLOBUS

Blair nagradio Tate Modern

slika

Premijerova nagrada za bolju javnu građevinu, nedavno ustanovljeno priznanje britanskoga predsjednika vlade za najuspješnije godišnje arhitektonsko ostvarenje javne namjene, naručeno od ili u ime centralne ili lokalnih vlasti, pripalo je londonskoj galeriji Tate Modern. Tony Blair nekadašnju je Bankside Power Station preuređenu u galeriju nagradio zbog njezina prinosa revitalizaciji južnog Londona, naglasivši de je Tate Modern postigla rijetku ravnotežu osjećaja strahopoštovanja i pristupačnosti, dok je direktor galerije, Sir Nicholas Serota, počašćen nagradom, izjavio da je njihov temeljni cilj, »približiti umjetnost što većem broju nove publike«, uspješno ostvaren. Naime, najpopularniju suvremenu svjetsku galeriju pohodilo je od njezina otvaranja prije osamnaest mjeseci više od sedam milijuna posjetitelja. Prema anketama čak četvrtina njih bila je privučena isto toliko arhitektonskim oblikovanjem građevine švicarskih arhitekata Herzoga i de Meurona, koliko i zbirkom umjetnina koju udomljuje.

Leonardov most u Norveškoj

Gotovo petsto godina nakon nastanka originalne ideje, u južnonorveškom gradiću As podignut je most prema nacrtima svestranoga talijanskog majstora Leonarda da Vincija. Izvorno zamišljen još 1502. da premosti Zlatni rog u carigradskom Bosporu, projekt tada nije prihvatio Leonardov naručitelj sultan Bajazit II. Da je realiziran, rasponom od 240 metara bio bi najduži most svoga doba, ali sultan nije vjerovao u njegovu izvodljivost, za razliku od autora, koji je čak ponudio da ga sam i izgradi. Prema rječima norveškog umjetnika Vebjoerna Sanda, koji je uvjerio upravu Norveških autocesta da financiraju projekt, most dužine stotinu metara prva je realizacija neke od Leonardovih arhitektonskih ili inženjerskih zamisli u naravnoj veličini (do sada su izvedene samo u maketama). Osnova konstrukcije, trostruki luk što podupire hodnu plohu, prihvaćena je kao inženjerski princip tristo godina nakon da Vincija, potvrđujući njegovu reputaciju čovjeka ispred svog vremena, o čijem vizionarstvu Sand kaže: »Radeći s genijem, radite s vječnim formama koje nikada ne izlaze iz mode. Arhitektura sedamdesetih izgleda starija nego Leonardov dizajn.« Za konstrukciju mosta primijenjena je tehnika laminiranog drveta, a ambiciju da podigne Leonardov most na svakom kontinentu Sand nastavlja planovima za izgradnju kamene varijante mosta u Americi.

Koolhaas oslobođen optužbe za plagijat

slika

Nizozemski arhitekt Rem Koolhaas oslobođen je optužbe za plagijat nakon osmogodišnjeg sudskog procesa vođena pri londonskom Visokom sudu. Sudac Justice Jacob nije našao nikakvih osnova za tvrdnju da je prošlogodišnji dobitnik Nagrade Pritzker potajice i nečasno ukrao crteže nekadašnjega suradnika Garetha Pearcea i elemente njegova projekta za gradsku vijećnicu Docklands 1986. te ih ugradio u galeriju Kunsthal u Rotterdamu, zaključivši da je Pearceova tvrdnja o plagijatu čista fantazija. Nakon presude Koolhaas je izrazio olakšanje, ali je odbio spekulirati o motivacijama tužitelja, zaokupljen pokrivanjem sudskih troškova, koji su narasli na 500.000 britanskih funti. Kako je Pearce za svoje troškove od 290.000 funti primio legalnu zakonsku pomoć, ne može ga se teretiti za trošak obrane, stoga Koolhaasovi odvjetnici traže druge mogućnosti, a jedna je da se tuži arhitektonski ekspert Michael Wilkey, koji je svjedočio u korist tužitelja. Upravo je njega sudac Jacob prozvao odgovornim što je slučaj uopće došao na sud i prouzročio tolike troškove te preporučio da ga RIBA odgovarajuće kazni zbog njegova ponašanja. Wilkey, čije je mišljenje podupro i drugi ekspert, odbacio je sugestije da slučaj nije trebao doći na sud, a šokirani i ljuti Pearce otklonio je mogućnost žalbe, izjavivši da je ispražnjen.

Novi grad Pujiang

slika

Devet će novih gradova nastati u sljedećih deset godina uokolo Šangaja u sklopu ambicioznog programa One City and Nine Towns. Izgradnja novih urbanih cjelina, od kojih će svaka veličine do sto tisuća stanovnika biti oblikovana u drugoj zapadnoj tradiciji (francuski, američki, njemački, nizozemski... grad), predviđena je na slobodnom terenu izvan urbaniziranih područja, a za njihove master-planove raspisani su pozivni natječaji. Budući talijanski grad sa osamdeset tisuća stanovnika, smješten na agrikulturnom zemljištu ispresijecanu kanalima uz obalu rijeke Huang-Pu u južnom predgrađu Pujianga, podići će se prema prvonagrađenoj ideji poznatog ureda Gregotti Assocati. Osnovnu matricu čini klasičan ortogonalni grid (karakterističan i za starokineski urbanizam) kao okvir za razvoj dva druga rastera — pješačkih pasarela i zelenila. Projektom se izbjegava imitacija talijanskoga povijesnog grada te predlaže reinterpretacija tradicije prema suvremenim potrebama kineskog društva. Najvažnije javne građevine, poput Palazzo Italia, smještene su duž glavne osi koja presijeca rezidencijalne četvrti, a sliku grada određuju naglašeni perimetar, varijacije ulica i cesta, vodeni kanali za promet brodica, snažni potezi zelenila te obala rijeke namijenjena sportu i odmoru. Projekt je moguće razgledati na izložbi Gregotti Associati: arhitektura 1974-2001 što je do 2. prosinca postavljena u Nacionalnom arheološkom muzeju u Ferrari.

Vinko Penezić

Vijenac 202

202 - 29. studenoga 2001. | Arhiva

Klikni za povratak