Vijenac 201

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Katarza u komediji

Komercijalno njujorško kazalište još pod dojmom tragičnih rujanskih događaja traga za katarzom.

KAZALIŠNI GLOBUS

Katarza u komediji

slika

New York Komercijalno njujorško kazalište još pod dojmom tragičnih rujanskih događaja traga za katarzom. Kazališta su i dalje pod financijskim opterećenjem zbog smanjena posjeta, premda stvari polako dolaze na svoje mjesto. Publika se vraća u kazalište, ali kao da ono što se sada traži nije isto što je toj publici trebalo do prije dva mjeseca. Zato su svi iznenađeni uspjehom revivala, ponovnog postavljanja farse Noises Off britanskog autora Michaela Frayna, koji je na Broadwayu oduševio kritičare i dobro zabavio publiku u potrazi za olakšanjem bilo koje vrste. Fraynova urnebesna komedija, na tragu vodvilja u režiji Jeremy Samsa, odmah nakon premijere početkom studenog postala je hit. U predstavi igraju poznati glumci Patti LuPone i Peter Gallagher, ali su kritičari kao pravo komičko otkriće izdvojili mladu Katie Finneran, stalno navodeći katarzični učinak predstave. Komedija iz 1983. o kazališnoj trupi koja putuje provincijom igrajući svoju predstavu i koja je već jednom zabilježila brodvejski uspjeh ovaj je put postala poput zabavne slamke koja će Njujorčane spasiti svih životnih briga.

Povratak kraljice

slika

London I West End, na drugoj strani oceana, još broji svoje rujanske kazališne žrtve, slike WTC-a i strah od terorizma nisu poštedjele ni londonsko kazalište. Ne u toliko tragičnoj mjeri kao na Broadwayu, ali i u Londonu je s repertoara zbog loše posjećenosti skinut niz predstava, a publika i teatrolozi stalno raspravljaju o iscjeljujućoj ulozi kazališta u posttraumatskom oporavku. Protekli je tjedan s nekoliko uspješnih premijera navijestio bolje dane. Najbolje je odjeknuo povratak slavne Judi Dench na londonsku kazališnu scenu u predstavi Kraljevska obitelj američkih klasika Georgea S. Kaufmana i Edne Ferber iz 1927, o kazališnoj dinastiji Cavendish. I ovdje, kao i u njujorškom slučaju, riječ je o uspješnoj komediji, a o povratku glumačke zvijezde kritika je napisala kako se Judi Dench »poput kraljice veličanstveno vratila pozornici nakon duga obilaska svojih prekomorskih posjeda«.

Talijanski de Sade

slika

Torino Talijanska praizvedba komada Madame de Sade Yukija Mishime u režiji Massima Castrija i koprodukciji Teatro Stabile di Torino i Teatro Metastasio Stabile della Toscana bila je pravi medijski događaj i predstava koju je publika oduševljeno primila. U komadu iz 1965. Mishima varira neke od osnovnih postulata japanske tradicije kazališta no koristeći se za to poznatom pričom zapadnoga civilizacijskog kruga o markizu De Sadeu. Šest žena čeka povratak ostarjela markiza razgovarajući o njemu pa predstava, koju je kritika ocijenila laskavim ocjenama, postaje kritički esej o liku i djelu slavnoga markiza de Sadea iz vizure žena koje su mu odredile život.

Finski model

Helsinki Razvijene kazališne kulture odavno znaju kako predstaviti najbolje iz svog kazališta. Tako će se u Helsinkiju, glavnom gradu Finske, preko vikenda od 22. do 25. studenog održati prezentacija, showcase finskoga teatra za zainteresirane ljubitelje kazališta, selektore i producente. Bit će prikazane uglavnom predstave manjih dimenzija, koje su kadre ići na inozemne turneje, a manifestaciju će pratiti niz sastanaka i susreta s finskim kazališnim stručnjacima i umjetnicima. Iako Finska službeno ne pripada u prvu kazališnu europsku ligu, dobar dio takva plasmana izlazi iz nepoznavanja teatarske situacije u toj skandinavskoj zemlji pa tamošnji promotori kazališta i ovim Finnish Caseom na kojem će se prikazati četrnaest predstava u rasponu od onih iz nacionalnih kuća pa do malih i neovisnih produkcija pomažu međunarodnu promociju finske kazališne umjetnosti.

Sve o afričkom kazalištu

slika

Što se poznavanja kazališnoga života tiče, barem iz vizure prosječna europskog kazališnog ljubitelja, Afrika je i dalje crni kontinent, mračna rupa iz koje vijesti o kazalištu stižu rijetko i slučajno. Afrika je međutim kontinent burna kazališnog života, mnogih zanimljivih kazališnih grupa i zanimljivih scenskih festivala, od kojih tek rijetki stignu do našega kulturnog kruga, gdje redovito izazovu pravu senzaciju. Kao uvod u čarobni svijet afričkoga kazališta može vam poslužiti web-site na adresi http://www.mediaport.net/AeC/Theatre/index.en.html, koji sadrži pravu riznicu podataka i linkova o afričkom teatru (i kazalištu u Indijskom oceanu!). Bilo da vas zanima opći pregled, situacija po pojedinim zemljama, festivali, kazališna organizacija ili bilo što iz svijeta zanimljivog afričkog teatra ovaj će vas site, ako već sam ne nudi sve podatke koje trebate, uputiti na pravo mjesto gdje ćete naći ono što vas zanima. A bogati i raznoliki kazališni život Afrike sigurno će vas satima zadržati na tom siteu.

Jasen Boko

Vijenac 201

201 - 15. studenoga 2001. | Arhiva

Klikni za povratak