Vijenac 201

Margine

Kosi hitac

Kako sam preživio televizijski opstanak

Opstanak, dokumentarno-igrani serijal, Nova TV

Kosi hitac

Kako sam preživio televizijski opstanak

Opstanak, dokumentarno-igrani serijal, Nova TV

Možda će se neki revniji poznavatelj dnevnih zbivanja u nas prisjetiti one nesretne lančane eksplozije u pogonima slavonskobrodske tvornice Đuro Đaković od prije nekoliko godina. Baš tad su u jednom dijelu Đurina industrijskog postrojenja bili smješteni pripadnici američkih borbenih postrojbi koje su kao pozadinske snage SFOR-a nadgledale provedbu mirovnog plana u Bosni. Kad se za vrijeme spomenutog događaja stalo svima tresti tlo pod nogama, shvatili su i pomalo zbunjeni Ameri da se tu nešto gadno zbiva i da je vrijeme za povlačenje na sigurniji položaj. Eksplozije, što ih je začeo neoprezni Đurin radnik šlampavo puneći štapine s dinamitom, šibale su industrijsku zonu bez imalo milosti. A prizor koji se na mjestu nesreće mogao vidjeti sljedećeg dana nije izgledao nimalo bezazleno. Neke su zgrade bile potpuno izbrisane s lica zemlje, a brojni su pogoni duž prostrana Đurina kompleksa bili više ili manje oštećeni. No, na dobru zafrkanciju uvijek spremni Amerikanci odmah su dali izraditi šaljive spomen-majice s herojsko-promidžbenim sloganom: I Survived Đuro Đaković Explosion. Pretvarajući time jedan nemili događaj u dobru foru. Po cijeni od osam dolara po komadu, da ne bi bilo zabune, i da ne bi netko kojim slučajem pomislio kako se s varljivom fortunom može poigrati besplatno. Majice su novopečenim vlasnicima podarile najzad i jedan autentični suvenir iz daleke Hrvatske. I bez obzira na to što su za njegovo stjecanje trebali proći kroz potencijalno pogibeljno iskustvo. Been There. Done That. Got T-Shirt — poznata uzrečica iz američkih televizijskih komedija dobila je time uvrnuto ozbiljenje.

Robinzonijada kao reklama

No, mora li se danas baš sve prodati kao uspjela reklama, pa i sam čin preživljavanja? Da bismo na to pomalo retoričko pitanje dobili potvrdan odgovor, ne moramo biti neki od pripadnika mirovnih postrojbi SFOR-a. Dovoljno je da se kandidiramo za sudionika u jednom od popularnih televizijskih reality programa pa da nam se stvari u tom smislu odmah razbistre. Richard Hatch, pobjednik popularnog reality showa Opstanak, što se ovih dana s uspjehom odvrtio na Novoj TV, uvjerio se i na vlastitoj koži u istinitost gore postavljenih tvrdnji. Njega su skupa s petnaest drugih brodolomnika-dobrovoljaca CBS-ovi snimatelji iskrcali na nenastanjeni otok nadomak Indonezije. Gdje su ga za potrebe televizijske zabave ostavili ne bi li se pokušao snaći i preživjeti uz nekoliko vreća riže, pokoju alatku i nekoliko stvari koje je smio ponijeti sa sobom od kuće. Za sve ostalo morao se pobrinuti sam i na licu mjesta. Ali i vijećati na plemenskom savjetu koji je svaka tri dana tajnim glasovanjem izbacivao jednog od brodolomnika iz nesmiljene igre preživljavanja. Onome tko bi ostao posljednji na otoku ta je igra donosila obećanih milijun dolara nagrade. Nadmudri, nadigraj i nadživi, skovan je promidžbeni slogan popularne serije. Koji se odlično uklopio u djelatnu filozofiju jednoga od glavnih sponzora cijeloga tog spektakularnog projekta — Vojske Sjedinjenih Američkih Država. No, vratimo se fenomenu reklamne robinzonijade koji smo na početku odlomka dotakli. U jednoj je od epizoda Opstanka spomenuti Richard s ekipom dobio zadatak da na plaži ispiše poruku spasa kako bi time nagovorio pilota u letećem avionu da iskrca hranu i potrepštine. »Naš signal moramo učiniti uočljivim«, rekao je Richard subrodolomnicima, razrađujući strategiju nastupa, »moramo ga prodati kao dobru reklamu.« I doista, od svojih su tijela televizijski robinzoni načinili okretnu, živu skulpturu, iscrtali nezaobilaznog Smileya u pijesku i odaslali poruku — »Iscrpljeni smo, pomozite«. Uspjeh je dakako bio zajamčen. Uskoro je doletio padobran s potrepštinama na žal razdraganih brodolomaca-dobrovoljaca. Time je želja za preživljavanjem u televizijski ograđenu okolišu mogla odnijeti pobjedu samo kao dobro osmišljen reklamni trik.

I upravo ovdje naziremo pravu bit današnjih reality programa. A ta je da se i najmizernija egzistencija danas može i mora prodati kao marketinška halucinacija. Nije tu više riječ ni o kakvoj ideološkoj ili medijskoj manipulaciji staroga kova nad nevinim gledateljskim masama. Riječ je jednostavno o tome da su se one nakon godina i godina medijskog ispiranja konačno zaželjele onih fundamentalnih iskustava koje je od pradavnih vremena nudio svaki istinski spektakl — mase su gladne žrtvenih jaganjaca. No, nisu zapravo Richard Hatch ili neka druga brodolomnička bratija ti jaganjci o kojima je ovdje riječ. Na oltaru sekulariziranoga ritualnog užitka televizijskih masa danas je stvarnost sama. U doba digitalnih trikova, pretprogramiranih marketinških efekata i namještenih akcijskih spektakala sve se više traži onaj panični komadić realnog i autentičnog što je kao kakva djevičanska zemlja ostao još netaknut današnjim uredničkim retuširanjem i filtriranjem stvarnog. Jedino što danas želimo jest zarobiti stvarno. A ima li ultimativnije potvrde za taj pothvat od hvatanja nekog autentičnog čina preživljavanja? No, ironija televizijske generacije leži u tome što je jedini model po kojem to ona može i zaista istinski doživjeti onaj reklamni. Stoga neočekivano rušenje tornjeva Svjetskog trgovinskog centra jest možda najfascinantniji reality show u povijesti medijskog prikazivanja. S jednim ipak velikim felerom. To nije bila reklama koju su zapadnjački gledatelji željeli vidjeti. Bila je to naprosto neka njima strana i od nepoznata sponzora smišljena reklama.

Trenutak za suvenir-majicu

Na pitanje onda kako se danas u sekularizirana vremena možemo najbolje nositi s katastrofom odgovor je taj da je pretvorimo u reklamu. I doista, možda oni vojnici koji su se odlučili posvetiti suvenir-majicama s početka teksta i nisu bili tako šašavi na koncu konaca. Baš kao ni sudbina Richa iz Opstanka, kojega su po brojnim mrežnim sajtovima odmah poslije njegova uspjeha u seriji proglasili stručnjakom za preživljavanje. Logirate li se, pak, na Richardov osobni homepage na webu, uvidjet ćete da je i sam dobro profitirao od potencijalno pogibeljne situacije u kojoj se bio našao. Svoje konzultantske usluge on sada naveliko reklamira riječima: »Samo od nas možete dobiti potrebno znanje i tehnike koje možete učinkovito primijeniti na vašu neposrednu stvarnost.« Da, Rich je bio taj robinzonski sretnik koji se našao na mjestu pravog događaja. Sada je trenutak da o tome naštampa i suvenir-majicu.

Predrag Madžarević

Vijenac 201

201 - 15. studenoga 2001. | Arhiva

Klikni za povratak