Vijenac 200

Glazba

CD klasika — strana

RCA Victor/Golden Seal, Arturo Toscanini Collection, volume 32, GD 60262

CD klasika — strana

Upravo uzorno

RCA Victor/Golden Seal, Arturo Toscanini Collection, volume 32, GD 60262

U sklopu povremena prezentiranja diskografskih izdanja od povijesne važnosti u ovoj rubrici, izbor je pao na CD iz serije posvećene interpretacijama legendarnog Artura Toscaninija. Ova kompaktna ploča posebno je zanimljiva zbog izbora djela, svih od reda iz pera njegova sunarodnjaka, prijatelja (pa i političkog zaštitnika) Ottorina Respighia. Kao apsolutno najveće ime talijanske instrumentalne glazbe prve polovice 20. stoljeća, Respighi je napisao i tri orkestralna ciklusa — Rimske pinije, Rimske fontane i Rimske svečanosti — zapravo četverostavačne orkestralne suite, u kojima je oživio sadržaje, slike i ugođajne refleksije vezane uz rimsku povijest. Respighijevo nenadmašno instrumentacijsko majstorstvo, njegov raskošni orkestralni kolorit izazov su za svaki orkestar, jer se izvođenjem takvih partitura najbolje demonstrira kvaliteta zvuka jednog velikog simfonijskog ansambla. Suvišno je napomenuti da su Respighijeve skladbe bile trajnom sastavnicom Toscaninijeva koncertnog repertoara.

Ovaj CD predstavlja snimke sva tri ciklusa, ostvarene u Carnegie Hallu, i to Rimskih svečanosti 12. prosinca 1949, Rimskih fontana 15. prosinca 1951. i Rimskih pinija 17. ožujka 1953. Fontane je Toscanini, kao novo djelo na svom repertoaru, dirigirao u Americi prvi put za velike turneje s orkestrom milanske Scale. Rimske pinije također je dirigirao prvi put u Americi 1926. s Njujorškom filharmonijom, dok su Rimske svečanosti (treći dio trilogije) također pod njegovim ravnanjem i u izvedbi Njujorške filharmonije godine 1929. doživjele i svoju praizvedbu. Snimke na ovoj kompaktnoj ploči realizirane su sa Simfonijskim orkestrom NBC-ja, i zaslužuju da ih se smatra antologijskima! Toscaninijeva snaga imaginacije, jasnoća njegove vizije, preciznost kojom uspijeva dosegnuti posvemašnju transparentnost bogate, vrlo složene Respighijeve orkestralne fakture, i to kroz punoću savršeno homogena, vibrantnog orkestralnog zvuka, ostavljaju dubok dojam već pri prvom slušanju. Tu se valja prisjetiti Respighijeva mišljenja kako »sve u Toscaninijevim rukama dobiva snagu i boju«, te kako on »umije izvući na vidjelo najdublju skladateljevu misao«. Za štovatelje Respighijeva orkestralnog opusa ovaj CD dragocjeni je uzorak autentične interpretacije. Za potrebe ovog izdanja, snimke, stare pedesetak godina, digitalizirane su, ali bez radikalnih rezanja šuma s originalnih magnetofonskih zapisa. Time se sačuvala sočnost orkestralnog zvuka i prirodnost atmosfere prostora, što ponekad nedostaje modernim digitalnim tonskim zapisima.

Za pasionirane sakupljače povijesnih tonskih zapisa i glazbenih rariteta, ovaj je CD od prvorazredne vrijednosti. On je ponajprije dokument o sjajnoj izvedbi Respighijeve orkestralne trilogije pod ravnanjem jednog od velikih interpreta njegova opusa, no to je ujedno i dokument o visoku standardu muziciranja NBC-jeva simfonijskog orkestra, koji je 1937. godine, upravo za Toscaninija, osnovao direktor tvrtke RCA, David Sarnoff. Sa Simfonijskim orkestrom NBC-ja Toscanini je dirigirao do 1954., a tri snimke na ovom CD-u (realiziranu gotovo pola stoljeća kasnije) najbolje su potvrda istinitosti glasa na kojem počiva Toscaninijeva slava dirigentske legende 20. stoljeća. Ploča je uzorno opremljena, prema standardima uobičajenim za takva izdanja, s odgovarajućim popratnim komentarom i Toscaninijevom biografijom na četiri jezika. U svakom slučaju, vrijedi je poslušati!

Bosiljka Perić-Kempf

Vijenac 200

200 - 1. studenoga 2001. | Arhiva

Klikni za povratak