Vijenac 200

Arhitektura, Kolumne

Vinko Penezić: IZAZOVI PROSTORA

Papirnata arhitektura

Perfect acts, stvoreni prije digitalne revolucije kojom je dizajniranje postalo elektronsko i praktički bez papira, nisu samo najavili potencijale petorice majstora, nego su na sjajan način sumirali višestoljetnu tradiciju papirnate arhitekture

Papirnata arhitektura

Perfect acts, stvoreni prije digitalne revolucije kojom je dizajniranje postalo elektronsko i praktički bez papira, nisu samo najavili potencijale petorice majstora, nego su na sjajan način sumirali višestoljetnu tradiciju papirnate arhitekture

Crtež je osnovni oblik arhitektonskog izričaja, a davno je prepoznat unutar cjeline arhitektonskog korpusa i kao autonomna umjetnička vrsta. Od renesansnog otkrića perspektive, čime je prevladano ograničenje papirnate dvodimenzionalnosti, do suvremene kompjuterske grafike, što nas uvodi u novu nepapirnatu virtualnost, razvoj crtaćih tehnika presudno je utjecao na pristup procesu nastajanja i prezentacije arhitekture. Današnja gradacija ovog specifičnog arhitektonskog medija kreće se od radnih skica i tehničkih nacrta, kao esencijalnih modusa u kreativnom procesu, pa do čistih konceptualnih ekspresija i artističkih radova, koji znače zasebna i dovršena umjetnička ostvarenja.

Svježina i provokacija

Posljednjoj kategoriji pripadaju i vizionarski radovi Petera Eisenmana, Rema Koolhaasa, Daniela Libeskinda, Thoma Maynea i Bernarda Tschumija, što su prezentirani na izložbi Savršena djela arhitekture postavljenoj do 5. siječnja 2002. u Arhitektonskom centru Heinz Muzeja umjetnosti Carnegie u Pittsburgu. Perfect acts petorice današnjih megazvijezda njihovi su rani radovi, nastali sedamdesetih i osamdesetih, kada su tada mladi arhitekti, u nedostatku pravih narudžbi, brusili talent teoretskim projektima i edukacijom na čuvenim sveučilištima. Neoptrećeni ograničenjima konkretnih zadaća te nadahnuti drugim disciplinama poput literature, filmskih teorija, glazbe, lingvistike i filozofije, oni su svoje radikalne ideje uobličili u vizionarsku papirnatu arhitekturu, koja i danas zrači svježinom i provokacijom. Njihovi eksperimentalni crteži, nastali inovativnom uporabom raznih tehnika i metoda, nisu samo promijenili tradicionalno poimanje prirode i svrhovitosti arhitektonske grafike, nego će presudno utjecati i na smjer suvremenih arhitektonskih kretanja.

Peter Eisenman preveo je u svoje radove lingvističku teoriju Noama Chomskog o beskonačnoj uporabi ograničenog broja elemenata. Za najpoznatije ostvarenje iz sedamdesetih, Kuću VI, Eisenman je narisao stotine radnih skica i nacrta, a njegov grafički artizam kulminirao je u seriji prezentacijskih konceptualnih crteža Transformacijski kolaži Kuće VI (1976). Izrađeni u obliku aksonometrija, iz ptičje ili žablje vizure, kolaži apostrofiraju prostornu strukturu, a relativiziraju vanjski volumen zgrade. Konvencionalni elementi transformirani su u apstraktne oblike oslobođene namjene, tako da zidovi postaju plohe, a stupovi prostorni grid. Strukturirani kolorističkim akcentima ti kaleidoskopski dijagrami nisu odraz samo arhitektove kompleksne filozofije nego i naglašavaju nezavisnost arhitektonske prezentacije od funkcionalne konkretnosti.

Parodija moderne

Koolhaasov rad Exodus ili dobrovoljni zatvorenici arhitekture (1972), kojim je osvojio prvu nagradu na natječaju časopisa »Casabella«, nastao je u doba studija na AA School u Londonu. Fokusiran na kreaciju novih urbanih vizija, Koolhaas usred Londona zamišlja slobodnu zonu u smjeru istok — zapad, ograđenu dvama usporednim zidovima i podijeljenu u kvadratna polja različitih hipotetičkih namjena. Projekt naracijom opisuje život unutar sektora, pozivajući građane Londona da napuste dosadnu egzistenciju i postanu zatočenicima nove arhitekture. Koolhaasova parodija moderne arhitekture i urbanizma u maniri neortodoksne kombinacije konvencionalnih tehnika, crteža i kolaža, te stripa i teksta, naznačila je širok spektar novih ideja.

Dvije enigmatične serije crteža Daniela Libeskinda, Micromegas (1978) i Komorni radovi (1983) teoretske su vježbe snažne ekspresivnosti što otkrivaju autorovu strast za glazbu i matematiku. Njihov prinos arhitekturi više je filozofskog nego funkcionalnog karaktera, a namjena nije prikazivanje strukture ili planova, nego prije analitičko istraživanje graničja arhitektonske ekspresije. Micromegas, izrađeni u tehnici olovke na papiru i poslije otisnuti, nekonvencionalna su kombinacija klasičnih arhitektonskih elemenata — zidova, stupova i greda, bez očekivane prepoznatljivosti. Komorni radovi još su udaljeniji od tradicionalne arhitektonske prezentacije. Serija crteža od četrnaest parova, horizontalnih i vertkalnih, bez početka i kraja, oslikava kretanje izbjegavajući organiziranje prostora ili nagovještaj značenja.

Fascinacija mehanizmima

Fascinaciju kompleksnim strojevima i mehanizmima Thom Mayne iskazuje u crtežima projekta vlastite Kuće u Šestoj ulici (1986-87), koju oprema sa jedanaest uređaja esteske i praktične namjene, a posljedična kompleksnost odražava se u maestralnom preklapanju tlocrta i presjeka na istom crtežu. Njegov analitički prikaz realnog i konceptualnog prostora rezultirat će invencijom tehnike drodel, kombinacije crteža i makete (engl. drowing + model). Restoran Kate Mantilini (1986) drodel, je složen od serije presjeka crtanih na staklu i poredanih u nizu jedan iza drugog u obliku makete interijera.

U Manhattanskim transkriptima (1976-81) Bernard Tschumi dopunjuje tradicionalni crtež fotografijama, kolažima, stripom i filmskim tehnikama te dijagramima fizičkog kretanja (nogometna igra, baletni koraci). Nadahnut francuskom teorijom literature i filma Tschumi fabulira arhitektonske priče, sastavljene od fiktivnih i zbiljskih elemenata, koje smješta u različite prostore Manhattana — park, ulicu, toranj i blok. Interakcija između arhitektonskog setinga, likova i radnje generira nove teoretske modele za prezentaciju urbanog dizajna.

Perfect acts, stvoreni prije digitalne revolucije kojom je dizajniranje postalo elektronsko i praktički bez papira, nisu samo najavili potencijale petorice majstora, nego su na sjajan način sumirali višestoljetnu tradiciju papirnate arhitekture.

Vinko Penezić

Vijenac 200

200 - 1. studenoga 2001. | Arhiva

Klikni za povratak