Vijenac 199

Glazba

Bečka narodna opera

Skorojevići von Eisenstein

Herzlova postava Šišmiša

Bečka narodna opera

Skorojevići von Eisenstein

Herzlova postava Šišmiša

Bečka narodna opera (Volksoper Wien) druga je glazbena pozornica glavnoga grada Austrije. Ima status državnog kazališta kao Bečka državna opera, Burgtheater i Akademietheater, te s njima čini grupaciju austrijskih saveznih kazališta. Zgrada Narodne opere otvorena je 1898. u povodu zlatnog jubileja vladavine cara Franje Josipa, gradnja je po nacrtima bečkih arhitekata Franza Freiherra von Kraussa i Alexandera Grafa trajala rekordnih deset mjeseci, a prvobitni naziv Narodne opere bio je Gradsko kazalište carskog jubileja.

Godine 1903. počinje zlatno doba Narodne opere pod umjetničkim vodstvom Rainera Simonsa. Od 1906. izvode se samo glazbeni komadi, a Narodna opera postaje konkurencija tadašnjoj Dvorskoj operi. Glasovita sopranistica Maria Jeritza počela je svjetsku karijeru kao članica Narodne opere. U njoj je 1910. održana bečka premijera Straussove Salome.

Narodna opera ima veliki orkestar i zbor, baletni ansambl, oko sto trideset solista i dvadesetak dirigenata. Neki pjevači nastupaju i u Narodnoj operi i u Bečkoj državnoj operi, pa je angažman u Narodnoj operi važna stepenica u karijeri i afirmaciji. Istaknuti umjetnici mogu dobiti ugledne titule komornoga pjevača i komornoga glumca. Povezanost Narodne i Bečke državne opere ogleda se i u nekoliko zajedničkih pretplatničkih ciklusa.

Tijekom više od stoljeća uspješna djelovanja bečka Narodna opera postala je najpoznatija po njegovanju opereta, iako njezin repertoar sadrži također opere, mjuzikle i plesne predstave. Operni je repertoar u rasponu od Wagnerovih Majstora pjevača do Prokofjevljeva Života razvratnika i Brittenova Sna ljetne noći. Operetni repertoar vrlo je bogat. Sljedeće godine, koja je proglašena europskom godinom operete, premijerno će se postaviti šest djela različitih stilova — Đ ak prosjak Carla Millöckera, Generalica Amadea Vivesa, Gusari iz Penzancea Gilberta&Sullivana, Modrobradi Jacquesa Offenbacha, Da Pietra Mascagnija i Grofica Marica Emmericha Kalmana.

Beč ne bi bio Beč, a ni Narodna opera ono što jest, kada na repertoaru ne bi bilo Šišmiša Johanna Straussa sina. Predstava u cjelini donosi mnogo dobra raspoloženja, ugodne zabave i glazbene ljepote. Već s prvim taktovima uvertire slušatelja će zadiviti izvorni stil orkestra, koji taj popularni ulomak svira čvrsto, nabijeno tempom, stvarajući vedrinu i veselje. Dirigent Alfred Eschwe osigurava do kraja predstave poletnu razinu muziciranja. Redatelj Robert Herzl nezaobilazni je sudionik operetnoga repertoara Narodne opere, istaknuti stručnjak za taj žanr. Njegove režijske postave — kako one sasvim tradicionalne, tako i one osuvremenjene — odaju vrsno poznavanje zanata: spretnost izvođača u plesu i gegu, vještinu plasiranja doskočica, mjeru i uravnoteženost te predavanje ansambla glazbi koji u tome za sobom povlači publiku. Herzlova postava Šišmiša u scenografiji Pantelisa Dessyllasa, kostimima Evelyn Frank i koreografiji Susanne Kirnbauer u svojoj tradicionalnosti donosi pomake u viđenju supružničkog para von Eisenstein. Oni nisu nikakva velika gospoda, nego skorojevići. Rosalinda djeluje kao da je s još nižega stupnja društvene ljestvice i gotovo nema razlike između nje i sobarice Adele. Ona se, pak, u kući ponaša raspušteno, u skladu s prilikama koje u njoj vladaju. Zbor i balet konvencionalno su postavljeni.

Pjevačku podjelu predvodi mladi bariton belkantistički raskošna glasa Adrian Eröd kao dr. Falke. Idealna u svemu osim u frizuri, s prekrasnom pojavom i egzaltiranom igrom, bila je mezzosopranistica Gabriele Sima u ulozi princa Orlofskog. Sopranistica Ulrike Beimpold načinila je ulogu Ide mnogo većom nego što ona jest.

Tenor Morten Frank Larsen preigrao se u ulozi Gabriela. Solidne nastupe ostvarili su sopranistica Bernarda Bobro kao Adela, tenor Juhan Tralla kao Alfred, bariton Josef Luftensteiner kao Frank i glumac Josef Forstner kao Frosch. Sopranistica Althea-Maria Papoulias bila je Rosalinda ponešto umorna glasa i lomljivih visina. Ni u Beču nije sve savršeno, ali je na visini.

Davor Schopf

Vijenac 199

199 - 18. listopada 2001. | Arhiva

Klikni za povratak