Vijenac 199

Film

Vladimir C. Sever

Pretijesno za satiru

Ljubimica Amerike, red. Joe Roth

Pretijesno za satiru

Ljubimica Amerike, red. Joe Roth

Prilično je poticajna bila vijest da se Billy Crystal, dugogodišnji meštar oscarovskih ceremonija, udružio s etabliranim producentom A-lige, Joeom Rothom — koji je pritom preuzeo redateljsku ulogu — u stvaranju komedije manira smještene u samo srce holivudskog sustava. Napokon, ako netko može inteligentno satirizirati okružje u kojemu se stvaraju današnji sve isprazniji studijski filmski proizvodi, onda su to zacijelo upravo ova dvojica prekaljenih insajdera, zar ne?

Crystal se, dapače, toliko posvetio filmu — u kojem nosi ključnu ulogu — da je ovogodišnje Oscare prepustio Steveu Martinu; a znakovito je da je tumačenje glavnog muškog lika povjerio — kao koproducent — Johnu Cusacku, jednoj od najizrazitijih autorskih osobnosti suvremenog američkog glumišta. Pred Hollywood već dugo vremena nitko nije inteligentno, upućeno i zdušno postavio zrcalo koje bi razobličilo ono što se krije ispod silnog glamura — nakon davnih radova Billyja Wildera, u zadnje je vrijeme jedini spomena vrijedan film takvog usmjerenja bio Igrač Roberta Altmana. Dakle, što su Crystal, Roth i Cusack ostvarili?

Još jedan proizvod, nažalost. Već nakon prvih kadrova jasno je da Hollywood koji se u Ljubimici Amerike satirizira nije onaj stvarni, s kakvim mi recenzenti imamo posla, već onaj umjetni, preglumljeni, apsurdni, kakav nikad nije postojao, no kakav se redovito javlja u ovakvim radovima. S obzirom da je toliko udaljen od izvornika, ovaj filmski Hollywood sasvim je plodno poprište za veselu romantičnu komediju s Julijom Roberts, Catherine Zeta-Jones i svom silom sjajnih epizodista, posvećenu filmskim zvijezdama i njihovim mušicama i mjeri u kojoj oni uopće imaju individualnost povrh one javne: drugim riječima, ipak, za isti onakav chick flick kakav je odavno postao standardni dio kinorepertoara. Sličnosti sa stvarnim zbivanjima i osobama baš su zbog toga toliko irelevantne, te o nekoj stvarnoj satiričnoj težini ovdje ne može biti ni govora. S druge strane, film sasvim dobro funkcionira kao konfekcija, dirljiva i smiješna baš koliko treba, da je prilično neumjesno uzrujavati se oko propuštenih prilika. Hollywood se našalio na vlastiti račun s velikom figom u džepu — i to je sve što o ovom minornom ostvarenju treba znati.

Vladimir C. Sever

Vijenac 199

199 - 18. listopada 2001. | Arhiva

Klikni za povratak