Vijenac 199

Film

Dragan Rubeša

Meksička pita

I tvoja mama također (Y tu mama tambien), red. Alfonso Cuaron

Meksička pita

I tvoja mama također (Y tu mama tambien), red. Alfonso Cuaron

Koliki su dečki i cure na putu do zrelosti bili zaljubljeni do ušiju u teen-filmove? Romantične teen-komedije. Moronske teen-komedije. Teen-horori. Teen-serijali. Postoji barem deset razloga zašto ih mrzimo. Natrpani su hrpom prelijepih mladih ljudi s Aquafresh-osmijesima. Oni su magnet za cure čije zidove krasi poster Julie Stiles, iza kojeg se još mogu nazreti rupe od čavala što su ih njihove starije sestre zabijale u poster Jennifer Beals. Oni su zaštitni znak ljeta u gradu i njegovih repertoarskih katastrofa. Njihova je lakoerotična tekstura poput večeri u kojoj preskočite orgazam i odmah prijeđete na cigaretu. Oni su bili i ostali neizostavni dio suvremene americane i njezinih pozamašnih gluposti. Umorili ste se od nepodnošljivoga Freddieja Prinzea Juniora? Niste bili kadri probaviti Američku pitu? Nemojte očajavati.

Ljeto je završilo i jesen nam napokon donosi nešto ukusnije i erotičnije u žanru gorko-slatke teen-komedije. Jer, fascinantni Cuaronov film ceste Y tu mama tambien, čiji se naslov naizgled doimlje poput loše meksičke sapunice, nije samo označio veliki autorov comeback u ozračje njegove matične kinematografije, nakon što se oporavio od neuspjela američkog izleta (šifra: promašena modernistička adaptacija Dickensova romana Velika iščekivanja). Riječ je jednostavno o naslovu koji uz Inarrituov nabrijani triptih Pasja ljubav još snažnije produbljuje naše uvjerenje da meksička filmska renesansa nije nikakav medijski reklamni trik. Ona se jednostavno dogodila.

Cuaronov film razuzdana je oda o meksičkoj narajcanoj mladeži i lepršava himna o njihovim hormonalnim olujama. Njegovi adolescenti također tragaju za svojom rajskom plažom. Ali to nije onaj Puerto Escondido kao neizbježni cilj unučadi beat-generacije, omamljene opojnim sadržajem peyotla. Cuaronovi momci, Tenoch (Diego Luna) i Julio (prekrasni i veoma daroviti Gael Garcia Bernal, poznatiji kao Octavio iz Pasje ljubavi), omamljeni su tek dimom marihuane i diskretnim stupnjem alkohola u krvi. Njihova prekrasna osamljena plaža zove se Bocca del Cielo i posljednja je postaja na njihovu putu do zrelosti. A ako halucinacije postoje, u njima im se neće ukazivati duhovi meksičkih Indiosa, nego zanosna Salmita alias Salma Hayek, tijekom unisonog masturbiranja na trampulinu bazena. Salmitu kao produkt mokrih snova ubrzo zamjenjuje na njihovu zbrkanu itineraru zanosna Luisa. Vrućina je nepodnošljiva, a intimne tajne polako počinju isplivavati na površinu tijekom dugotrajne, ali nadasve senzualne vožnje.

Dakako, krajolik je prekrasan, a prometna policija i dalje revno obavlja svoju dužnost, kako to već biva u filmovima ceste, nadasve kad se za upravljačem nađu adolescenti. Erotizam tijela i prostora doveden je do savršenstva, poput alkemije koju Cuaron postiže u portretima trojice protagonista. A inteligentno uporabljen glas u offu ne davi priču, nego samo tumači njihove identitete i ne predviđa što će se poslije dogoditi. Kad je pak riječ o tinejdžerskim hormonalnim olujama i autorskim izvještajima o stanju muške heteroseksualnosti prije no što ona prijeđe prag punoljetnosti, Cuaronova Meksička pita definitivno nam je bila ukusnija od one američke. I potrudila se da ne preskoči orgazam.

Dragan Rubeša

Vijenac 199

199 - 18. listopada 2001. | Arhiva

Klikni za povratak