Vijenac 199

Glazba

CD klasika — strana

Hommage velikanu

Hermann Prey, LC (Laserlight Classics) 14332, 14383

CD klasika — strana

Hommage velikanu

Hermann Prey, LC (Laserlight Classics) 14332, 14383

Kada je u srpnju 1998. umro bariton Hermann Prey, svjetska operna scena izgubila je jedan od svojih najljepših glasova. Nekoliko mjeseci kasnije u Njemačkoj se pojavio dvostruki CD-album, svojevrsna kompilacija Preyevih live i studijskih snimaka sa svih područja njegove umjetničke djelatnosti. A ona je za prosječna ljubitelja opere i Lieda, po interpretacijama kojih je Prey ponajprije bio poznat — mogla biti pravo iznenađenje! Hermann Prey otkriva se tu kao pjevač široka raspona interesa i afiniteta, jer je on, osim klasičnoga glazbenog repertoara, njegovao mjuzikl, operetu, pjevao izvorne njemačke narodne pjesme, povremeno i šlagere, te šansone kabaretskoga tipa. Volio je u šali govoriti da je EU-Sänger (EU-pjevač), što je manje značilo da kao građanin pripada jednoj od država Europske zajednice, a više da se na području ozbiljne (Ernste Musik) i zabavne (Unterhaltungsmusik) kreće jednakom lakoćom.

Rođeni Berlinčanin, Prey je pjevačku karijeru izgradio u Njemačkoj, ali je od debija u njujorškom Metropolitanu 1960, ulogom Wolframa u Wagnerovu Tamnhäuseru, postao svjetskom pjevačkom zvijezdom. Hermann Prey gostovao je i u Zagrebu, doduše ne u Operi, nego na koncertnom podiju, osvojivši svojim glasom prekrasna timbra, čistih, gotovo tenorski svijetlih visina, nenadmašne legato fraze, te kultiviranošću interpretacije, ali i osobnim šarmom, i zagrebačku publiku. Na dvije kompaktne ploče spomenutoga albuma, Prey se predstavlja kao tumač nekoliko arija najpoznatijih likova iz svog opernog repertoara (Papageno, Wolfram, Hans Sachs), iako, nažalost, ne i kao Rossinijev Figaro, što je bila njegova uloga života, na sreću zabilježena na videozapisu, vjerojatno najbolje ikad ostvarene produkcije Seviljskog brijača, one pod ravnanjem Claudija Abbada, s Teresom Berganzom u ulozi Rosine.

Na prvom CD-u zabilježene su još i njegove snimke Beethovenovih, Loeweovih i Brahmsovih popijevaka, te četiri njemačke tradicionalne, folklorne pjesme. Drugi CD posvećen je Hermannu Preyu kao interpretu operetnog repertoara, te šansonijeru i kabaretskom pjevaču. Snimke su vrlo kvalitetne, a Preyeve interpretacije savršene. Dio tog savršenstva odnosi se i na uzornu dikciju, koja je, kao i bogomdani osjećaj za belkantističku frazu plemenitog legata, bila jedna od nedostižnih kvaliteta Preyeva vokalnog umijeća. Na ovim snimkama, koje su zapravo hommage jedinstvenoj pjevačkoj umjetnosti Hermanna Preya, s jednakim se užitkom sluša Wolframova Pjesma večernjoj zvijezdi iz Wagnerova Tannhäusera, kao i pjesmica Das ist der Frühling von Berlin, berlinskog operetnog skladatelja Waltera Kolloa. U svim tim izvedbama Hermann Prey ostaje autentičnim tumačem glazbe, bez obzira na različitost žanra i specifičnosti interpretacija. Ostaje jedinstven, dakle onakav, kakav je — na sceni i na koncertnom podiju — ostao u sjećanju milijuna poštovatelja iz cijeloga svijeta.

Bosiljka Perić-Kempf

Vijenac 199

199 - 18. listopada 2001. | Arhiva

Klikni za povratak