Vijenac 198

Kazalište

Najava kazališne sezone 2001/2002.

Novi milenij, stare rasprave

Očigledan porast broja domaćih tekstova i sramežljivo prihvaćanje inozemnih provokacija, kadrovskih ili tekstualnih, obilježja su i sezone 2001/02. u hrvatskom kazalištu

Najava kazališne sezone 2001/2002.

Novi milenij, stare rasprave

Očigledan porast broja domaćih tekstova i sramežljivo prihvaćanje inozemnih provokacija, kadrovskih ili tekstualnih, obilježja su i sezone 2001/02. u hrvatskom kazalištu

Nadolazeća, pa čak i pomalo načeta sezona 2001/02, pred hrvatsko kazalište i pripadajuće repertoare postavlja mnogo, možda i previše. Novi milenij, stare raspre i možebitno predvečerje rata, iako se rane prošlog, malo manjeg, i dalje osjećaju, težak su repertoarni balast, na koji suvremenost kazališta mora odgovoriti. Intendantskim ambicijama i dramaturškim snalaženjem za ovu sezonu hrvatske su se kazališne kuće ovako pripremile.

Rijeka

Riječko hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca posebno je zbog potojanja dvije drame, koje iako idu svojim putovima nalaze presjecišta. Prošle je sezone to bio Krleža na talijanskom, a potkraj ove uzvratit će Hrvatska drama DAnnunzijevom Slavom u režiji Branka Brezovca. U međuvremenu, Nenni Delmestre već je završila Ibsenov dramski epilog Kad se mi mrtvi probudimo, a Janusz Kica već razmišlja o Marivauxovoj Raspri, netipično kratku i krhku komadu. Šteta što je kurva Johna Forda u režiji Nine Kleflin i Ruzzanteov Muškardin — Mušica Davora Mojaša nadopunit će tematski okvir dramske sezone riječkoga HNK naslovljen Milenij Europe — dramski rezime epoha. Obol domaćem autorstvu, i životnoj obljetnici Radovana Ivšića, dat će postavljanje Akvarija u režiji Marija Kovača, i time se, uz obnovu von Horváthovih Priča iz Bečke šume redatelja Zlatka Svibena, zatvara jedna od plodnijih najava dramske sezone u hrvatskom kazalištu. Usporedno, Talijanska drama riječkoga kazališta priprema komediju Venditori di anime autora i redatelja Alberta Bassettija, Lampedusina Il Gattoparda u adaptaciji i režiji Angela Savellija te dramu Processo a Volosca Franca Veglianija, koju postavlja Nino Mangano.

Dubrovnik

Na suprotnom kraju obale dubrovačko Kazalište Marina Držića već igra Havelovu Prosjačku operu u režiji Hane Burešove, a i sljedeća će premijera imati gosta redatelja — riječ je o tekstu američke spisateljice Marie Irene Forbes Blato, koji će postaviti Naum Panovski. Do kraja godine izići će i redateljica Tea Gjergjizi s tekstom Feđe Šehovića Kad Sunce zađe, dok početkom 2002. dubrovačko kazalište očekuje velik zalogaj: mjuzikl Gospođa sa suncokretom po tekstu Iva Vojnovića u obradi Mire Muhoberac i režiji Dore Ruždjak Podolski. U spomen na Tomislava Durbešića, Kazalište Marina Držića ove će sezone ponovno igrati i njegov San revolucionarne noći.

Virovitica

Kazalište Virovitica u ovoj će sezoni ugostiti tri redatelja s tri evergreena: Damir Mađarić radit će Shakespeareovu Ukroćenu goropadicu u suradnji s INK Pula, Dražen Ferenčina Brešanovu Predstavu Hamleta u selu Mrduša Donja, a Robert Raponja Shafferove Letice i Ljublista. Malo veće Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku priprema samo jednu premijeru više u svojoj dramskoj prognozi. Uz Rodbinske veze Zsigmonda Moricza, kojima se obnavlja suradnja s Mađarskom, točnije s kazalištem u Pečuhu, do kraja godine na osječkim će daskama zaigrati i hrvatska praizvedba komada Jedan dan istine Slovenca Tone Patrljiča u režiji Želimira Oreškovića. Nakon toga, Radovan Marčić režirat će praizvedbu Kažiprsta« Borislava Vujčića, a sezonu će završiti Nenni Delmestre suvremenim tekstom Britanca Martina Crimpa Pokušaji na njen život.

Split

Splitski HNK i u ovoj sezoni zadržava moto Teatar u Gradu, Grad u teatru, ali i već uobičajeni model sastavljanja repertoara: red klasike, red domaćeg, red inozemnog i novog, s ipak zanimljivijim imenima. Prva splitska dramska premijera bit će Krležina Gospoda Glembajevi, no redatelj je Rus Aleksandar Anurov, učenik Anatolija Vasiljeva, koji bi Glembajeve trebao vidjeti drukčije no što smo navikli. Suvremeni hrvatski tekst branit će Krovna udruga Ivice Ivaniševića i Ante Tomića, kojom će se zabavljati redatelj Mario Kovač, te Bošnjakov Nosi nas rijeka u režiji Nenni Delmestre. Titulu nade sezone već sad može dobiti Tartif, kojeg će prema obradi Andreja Rozmana Roze režirati Vito Taufer, a na dokazivanje uspješnosti i umijeća toga tandema ne treba trošiti prostor. Komorna scena HNK Split potkraj sezone ugostit će i redatelja Ivana Lea Lemu i Parazite mlađega njemačkog dramatičara Mariusa von Mayenburga.

Splitsko Gradsko kazalište mladih trebalo bi već zaigrati Don Quijotea redatelja Vanče Kljakovića, no ostatak sezone ipak je prepušten mlađima. Tako bi Goran Golovko trebao raditi improvizacije na tekst Rogera Vitraca Viktor ili djeca na vlasti i vlastito viđenje Ayckbournove Č. P. G. A., a Ognjen Sviličić najprije Moliereove Pomodarke a kasnije i vlastiti, poluautobiografski tekst Plave ovce.

Varaždin

Kralj karnevala Jozefa Topola u režiji Ksenije Krčar otvorit će premijerni niz varaždinskoga HNK, a nastavit će ga Georgij Paro sa Svetim Aleksijem Tituša Brezovačkog. U sljedećoj kalendarskoj godini Dubravko Torjanac režirat će Shakespeareova Romea i Giuliettu, dok je Želimiru Mesariću povjeren Don Juan se vraća iz rata Ödöna von Horvátha.

Exit

Najava zagrebačke sezone nije ništa manje uzbudljiva, ili pak otrcana — već prema afinitetima, od dosad opisana hrvatskog okruženja, pa dakle i tu ima zanimljivih naslova gotovo jednako koliko i čudnih odluka i upitnih izbora. Ipak, uspostavljene su dvije konstante: Teatar Exit najavljuje bavljenje adolescentskom problematikom u većini svojij premijernih naslova, i ne samo za ovu sezonu, uz poneke žanrovske ispade ili eksperimente, dok Satiričko kazalište Kerempuh najavljuje sezonu sastavljenu isključivo od praizvedbi suvremenih domaćih tekstova. Tako su prva Exitova premijera Komadi mladog Irca Nicka Grossoa, tekst koji se već potvrdio i na filmskoj vrpci, a lokaliziranu će kazališnu varijantu režirati Damir Munitić. Uz Alisu iza kompjutora i Evu Braun, na sceni Exita trebali bi se pojaviti i Igre u dvorištu Hane Veček i Edvina Liverića, Tata, kupi mi auto Gorana Golovka te na kraju i Disco Pigs Ende Walsha u režiji Matka Raguža. U međuvremenu, uz otvaranje Dječje scene i Studija Teatra Exit, u crno-crvenoj dvorani mjesto će naći i Radionica kulturne konfrontacije.

Krempuh

Naručen tekst Miljenka Jergovića Život kako ga piše Cedevita u režiji Hane Veček trebala bi biti prva premijera Kerempuhove sezone praizvedbi, a slijede Anđeli i vragovi Fadila Hadžića i Aide Bukvić te Radakovićev Kaj sad redatelja Petra Večeka. Sezonu će završiti Vinko Brešan radeći Bankrot Borislava Vujčića.

Gavella

Za treću Vujčićevu premijeru u ovoj sezoni pobrinut će se redatelj Zoran Mužić u Dramskom kazalištu Gavella, gdje se premijera Pira Pepela očekuje sredinom listopada. Šarolik premijerni repertoar kazališta nastavlja Zlatko Vitez vlastitim kompendijem Krležinih tekstova okupljenim pod naslovom Kroatenlager, a nakon toga slijedi prava komedija — Feydeauov Barillon se ženi u režiji Božidara Violića. Uprizorenjem teksta Alana Ayckbourna Kuća/Vrt Nina Kleflin otvorit će ponovno Gavellin atrij, svojevrsnu treću scenu tog kazališta. Na onoj drugoj, nazvanoj Mamut, okušat će se glumci: Ranko Zidarić Čapekovim Kako nastaje predstava a Mladen Vulić Tomašovom Ispovijedi. Mlada nada Scene Mamut ove će sezone biti Borna Armanini sa Some Explicit Polaroids Marka Ravenhilla, predstavnika nove britanske drame. Kao šlag sezone uprava Gavelle najavljuje i projekt Gavelijanska klasa Akademije dramskih umjetnosti, gdje bi gavelijanci od 7 do 77 pod mentorstvom Georgija Para trebali raditi Libertinca Erica-Emmanuela Schmita.

Mala Iskon scena i &td

Enigmatskim varijacijama istoga Francuza sezonu je otvorila i Mala Iskon scena, odraslima namijenjen izdanak gotovo istoimenog kazališta za djecu. Bavljenje recentnim tekstovima koji su provjereni, ali se još nisu stigli ohladiti na inozemnim pozornicama, cilj je Male Iskon scene pa bi se do kraja sezone na repertoaru trebali naći još i Oblik stvari Neila LaButea i Amyno gledište Davida Harea. Na sličnim odrednicama repertoar gradi i Tetar &TD, pa će se na daskama jedinoga profesionalnog studentskog kazališta u drugom dijelu ove sezone, u za &TD obljetničkoj 2002, naći The Bug Richarda Standa, Far Away Caryl Churchill, 4.48 Psychosis Sarah Kane i Ancient History Davida Ivesa u režijama Tee Gjergjizi, Saše Broz i Marija Kovača. &TD-ovu sezonu otvorio je Diderotov nećak ili krv nije voda Gorana Sergeja Pristaša, nakon čega slijede Atentatori Tomislava Zajeca u režiji Dražena Ferenčine i odavno najavljeno Wedekindovo Buđenje proljeća, ali u režiji Ozrena Prohića. Za autorske projekte slobodne su ruke dobili Filip Nola i Damir Zlatar Frey: prvi će raditi po vlastitom predlošku Jukebox Melita, a drugi dramatizaciju romana Slavenke Drakulić Božanska glad.

ZKM

Između krajnosti, koje čine prošlost što ne prolazi i tamni kontinent žena, vrludat će i ovosezonski repertoar Zagrebačkoga kazališta mladih. Krležin Veliki meštar sviju hulja u režiji Branka Brezovca, Zaštićena zona mladog dramatičara Damira Šodana i Susjeda Zorice Radaković, uz koje će ZKM ugostiti i redatelje Dušana Jovanovića i Zlatka Svibena, kao i najavljena dramatizacija romana Konclogor na Savi stvari su te i takve prošlosti, dok se onoga drugog segmenta izravno tiču Vaginini monolozi Eve Ensler, što će ih, uz ženski dio ansambla, postaviti Tea Gjergjizi. Sisačka grupa Daska u ZKM-u će raditi Jelku kod Ivanovih Aleksanda Vjedenskog, a Boris Kovačević roman Mi djeca s kolodvora Zoo.

Komedija

U vlastitu ovosezonsku produkciju Gradsko kazalište Komedija uvrstilo je i Zlatne dečke Neila Simona, iako ih zapravo uz Komedijinu pomoć radi Teatar u gostima, dakle Relja Bašić kao redatelj ispred Vanje Dracha i Pere Kvrgića. Na Kaptol će ponovno doći i Jiűi Menzel i to zbog komedije Francisa Vebera Budala za večeru, a poslije će i Lawrence Kiiru postaviti biografski mjuzikl Piaf Pam Gems.

HNK Zagreb

Kao šećer na kraju, tu je i zagrebačko Hrvatsko narodno kazalište, koje i dalje, kao i Histrioni, sanja o nekoj od Zagrebu suvišnih kinodvorana. Zasad Scena Habunek još ne postoji, no već su najavljene premijere koje bi na njoj trebale zaigrati: Aida Bukvić postavit će Tomićevu prozu Što je muškarac bez brkova, Snježana Banović preradu filmskog scenarija Proslava, a Teatar Kiklop i redateljica Stephanie Jamnicky Marinkovićeve Ruke. Nacionalna drama ipak se neće sasvim povući s velike pozornice HNK, pa najavljuje Dibuk Salamona Rappaporta u režiji Zlatka Boureka, Pirandellov Večeras improviziramo redateljice Nenni Delmestre i Frielovu obradu Turgenjevljevih Očeva i sinova, ansambl predstavu pod vodstvom Ivice Kunčevića.

Navedena gomila raznorodnih naslova na solidnoj količini repertoarnih pozornica, uz najavljenu revitalizaciju Kazališta Zorin dom u Karlovcu, u svakom slučaju dosta obećava. Zasad.

Igor Ružić

Vijenac 198

198 - 4. listopada 2001. | Arhiva

Klikni za povratak