Vijenac 198

Film

Dragan Rubeša

Karaoke bar

Moulin Rouge, red. Baz Luhrmann

Karaoke bar

Moulin Rouge, red. Baz Luhrmann

Za munjenoga Baza Luhrmanna vrijedi zlatno pravilo: što su snažnije strasti, to je veća koncentracija kiča. Ništa neobično za čovjeka koji je uprizorio vlastito vjenčanje na pozornici opere u Sydneyu, ukrašenoj kičastim neonskim srcem, nad kojom je njegova buduća bračna družica lebdjela na žici, nešto poput alabasterske Nicole Kidman koja se spušta na užetu na pozornicu Moulin Rougea u glazbenoj numeri Diamonds are the Girls Best Friend. Dakle, koncept je identičan kao u Romeu & Juliji, samo što su Luhrmannovi programirani anakronizmi ovdje prokrijumčareni u kontekstu dekonstruiranoga holivudskog mjuzikla s temom la vie boheme koji prkosi zakonima estetike. Pri tome će dinamičnim montažnim skokovima autor transponirati svoje ekspresivne kadrove u kombinaciju oživjela plakata Toulousea Lautreca, reklamnog spota za Gaultierov parfem i oživjelih dezena na drečavu Versaceovu foulardu. A eksplozivna i dostatno vulgarna atmosfera mitskoga pariškog kluba doimlje se poput loše večeri u karaoke baru, začinjene halucinantnim vizijama pod utjecajem absinta. Treba doista biti totalno munjen i utrpati čitavo (glazbeno) dvadeseto stoljeće u jednu silly love song. Offenbachove partiture izmjenjuju se s pop-hitovima, čije prepjeve izvode junaci filma ili pak koriste njihove stihove u obliku dijaloga, ponašajući se kao da sudjeluju na dobrotvornoj priredbi Pavarotti and Friends. Nemalen prinos ovom efektnom kampovskom šarenilu osigurala je i pojava dobre vile Kylie Minogue. Dakako, najveća zvijezda Luhrmannova filma veličanstveni Jim Broadbent u ulozi majstora ceremonije, koji se suludom numerom Like a Virgin nanovo dokazao kao najveći kradljivac filmskih scena (tako je bilo i u Dnevniku Bridget Jones).

Karakterizacija je arhetipska i klišeizirana. Ljubavnici plešu u oblacima. Mjesec ima nasmijano lice. Eiffellov je toranj upravo onakav kakva u minijaturi možemo kupiti u pariškoj prodavaonici suvenira. Prekrasna kurtizana zaljubljuje se u naočita siromašnog pjesnika. Njihova strastvena ljubavna veza otpočetka je osuđena na propast, i to nam postaje jasno čim ugledamo kap krvi koju je ona iskašljala na rupčić. I to je jednostavno prekrasno, premda bi se oni koji bi bili najsretniji da je čitavu ekipu filma Moje pjesme moji snovi zasula lavina zasigurno veselili da se neki poludjeli terorist zaletio avionom u krov pariške zgrade na kojem je ljepuškasti Ewan McGregor pjevušio Kidmanici ljubavne pjesmice. Kič je postao Luhrmannova stilska konstanta. Ali ga barem reciklira u velikom stilu. Uostalom, the show must go on.

Dragan Rubeša

Vijenac 198

198 - 4. listopada 2001. | Arhiva

Klikni za povratak