Vijenac 198

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Čehov kao inspiracija

I dok se Amerikanci vrte oko grčkih tragedija, početak sezone u Moskvi prolazi u znaku Čehova, premda najpoznatiji ruski autor nije izveden na sceni.

KAZALIŠNI GLOBUS

Poludjeli za Grcima

slika

Washington Glavni američki grad ove je sezone poludio za grčkim tragedijama. Započelo je dvjema premijerama: Oedipus Plays u režiji Michaela Kahna i produkciji Shakespeare Theatrea kompiliraju tri Sofoklove tragedije, Kralja Edipa, Edipa na Kolonu i Antigonu u trosatni spektakl smješten u — Afriku! Temeljen na ritualu Oedipus Plays je, sudeći po kritikama, fascinantno kazališno djelo, baš kao i produkcija Agamemnon and His Daughters u Arena Stageu u režiji Molly Smith. Dramaturg Kenneth Cavander u slučaju Agamemnonovih kćeri bio je još radikalniji: sažeo je čak šest tragedija, Eshilovu Orestiju, ali i tragedije Sofokla i Euripida na tu temu u isti komad. Agamemnon i njegove kćeri manje je mističan, a više u američkom duhu populistički komad i produkcija, koja ima i zabavnijih, da ne kažemo smiješnih, momenata. Čak devet tragedija sažetih u dvije premijere samo su početak sezone u kojoj kazališta u Washingtonu najavljuju brojne varijacije na tragičarske teme. Uskoro slijede The Gospel at Colonus, Sofoklo iz vizure gospela, duhovne glazbe, pa Otok, rani Fugardov komad o dvama političkim zatvorenicima koji produciraju Antigonu, slijedi adpatacija Okovanog Prometeja, pa još Eshila u različitim tragovima i utjecajima u drugim produkcijama. Ukratko, Amerikanci su poludjeli za grčkom tragedijom. S obzirom na recentna politička događanja, sasvim primjeran izbor.

Čehov kao inspiracija

slika

Moskva I dok se Amerikanci vrte oko grčkih tragedija, početak sezone u Moskvi prolazi u znaku Čehova, premda najpoznatiji ruski autor nije izveden na sceni. YoU, komad Olge Mukhin napisan prije četiri godine, doživio je premijeru na sceni Umjetničkog kazališta Čehov u režiji Jevgenija Kamenkoviča. Nije ime kazališta jedina veza s velikim ruskim piscem, komad Mukhine stalno je na tragu Čehova, poznata čehovljanska atmosfera nije jedini dug klasiku. YoU, naslov koji je asocijativna rusko-engleska igra riječi, komad je o tri generacije Moskovljana koji, na tipično ruski način, gore, a često i sagorijevaju od strasti, prolaze kroz uspone i padove i žive, i opet ruski, kao da sutra ne postoji. Premda Mukhina nije spisateljica s mnogo napisanih drama, ruska je javnost drži jednom od najboljih suvremenih dramatičarki, koja nalazi nadahnuće u Čehovu, ali ima moderan kontekst i iznimnu poetsku snagu, a ovaj komad smatraju pravim dramskim biserom. Iako nisu pokudili režiju, čak nalaze riječi pohvale za Kamenkoviča i tvrde kako je produkcija odlična, svi odreda drže kako YoU i dalje čeka pravo uprizorenje koje će ga otvoriti u svim njegovim složenim aspektima.

Kazalište u nomadskom šatoru

slika

Ulan Bator Zapadnom svijetu sasvim kazališno nepoznata Mongolija odlučila je aktivno ući u veliku svjetsku kazališnu obitelj pa je u prijestolnici nekadašnjega najvećeg svjetskog carstva od 18. do 25. rujna održan prvi međunarodni kazališni festival koji bi trebao postati tradicionalan, a čiji je cilj bio upoznati svijet s mongolskim kazalištem, i obrnuto, mongolsku publiku i kazalištarce s onim što se događa na svjetskim scenama. Pod naslovom Neovisno kazalište dolazi u Mongoliju festival je, skromnim sredstvima, ali velikim srcem, u centralnoazijsku zemlju pozvao nekoliko manjih neovisnih grupa iz Slovenije, Litve, Bugarske, Mađarske i Engleske i kreativno ih suočio s vlastitim viđenjem suvremenoga kazališta. U okviru festivala — na originalnoj i egzotičnoj lokaciji nekadašnjega boravišta Džingis Kana u tradicionalnom nomadskom šatoru fascinantne unutrašnjosti — održan je i međunarodni simpozij Novi kazališni trendovi, na kojem su inozemni gosti domaćinima predstavili recentne trendove u europskom kazalištu, a sve ovo i čitate zahvaljujući činjenici što je na simpoziju na poziv organizatora sudjelovao i potpisnik ovih redaka. Nakon odgledanih predstava, gostujućih i domaćih, posve je jasna potreba Mongola, pa i zapadnih scenskih tradicija, za ovakvim festivalom. Dva su kazališna svijeta otkrila bezbroj fascinantnih različitosti, ali i nevjerojatnih umjetničkih mostova koji spajaju različite civilizacije. U svakom slučaju, ono što radi mongolsko kazalište Europa sigurno ne gleda. A možda bi trebala.

Kritika na koljenima

slika

London West End, ma koliko jurio za novim tekstom i publiku privlačio novim i novim senzacijama iz recentnog engleskog života, ne zaboravlja na klasike, pa bili oni i američki. A klasiku, barem u 20. stoljeću, ime je bilo Tennessee Williams. Mačka na vrućem limenom krovu u režiji Anthonya Pagea, premijerno izvedena prošog tjedna u kazalištu Lyric, izazvala je panegirike kakve tradicionalno stroga i često uštogljena britanska kritika obično ne ispisuje. Cijeli pasusi kritika, prave male oduševljene studije glumačkog umijeća, posvećene su glumi Brendana Frasera (Brick) i Frances O'Connor (Maggie). U toj veličanstvenoj predstavi, kaže kritika oborena s nogu, sve su uloge izrađene upravo genijalno pa bi nepravda bila ne spomenuti i Neda Beattyja, Gemmu Jones, Clivea Cartera i Abigail McKern, koji su također dobili velik novinski prostor. Zasluge za tu najuzbudljiviju i nesvakidašnju predstavu, tvrdu kao čelik i vruću kao lava, svi polažu pod noge velikog Anthonya Pagea koji je realizirao najbolju produkciju modernoga klasika posljednjih godina na West Endu. Kaže kritika!

Jasen Boko

Vijenac 198

198 - 4. listopada 2001. | Arhiva

Klikni za povratak