Vijenac 197

Kazalište

Festival Karantena u Dubrovniku

Vrhunska La Mama

Način na koji je Ellen Stewart iskoristila scenski prostor Mrtvog mora na Lokrumu, i to s minimalnim pripremama i tek nekoliko jedva vidljivih intervencija, govori o kombinaciji nesvakidašnje intuicije, znanja i iskustva koje mogu objediniti u sebi samo iznimne osobe. Ellen Stewart je poput Mojsija s velikim štapom hodala po Lokrumu i dirigirala izvedbom

Festival Karantena u Dubrovniku

Vrhunska La Mama

Način na koji je Ellen Stewart iskoristila scenski prostor Mrtvog mora na Lokrumu, i to s minimalnim pripremama i tek nekoliko jedva vidljivih intervencija, govori o kombinaciji nesvakidašnje intuicije, znanja i iskustva koje mogu objediniti u sebi samo iznimne osobe. Ellen Stewart je poput Mojsija s velikim štapom hodala po Lokrumu i dirigirala izvedbom

Ovogodišnja Karantena, peta po redu, trajala je od 20. kolovoza do 6. rujna. Na taj način vodstvo Art radionice Lazareti barem djelomice spriječilo je prepletanje s programom Dubrovačkih ljetnih igara s jedne strane, a s druge, produljilo bogatu kulturnu ponudu grada za desetak dana. Ove godine, za razliku od prethodnih, programi su se odvijali na više gradskih prostora, a ne samo u Lazaretima. Karakteristika ovogodišnjeg programa jest da se dio predstava koje su prikazane u okviru Karantene 5 pripremao u Dubrovniku.

Begat i Bad co.

Tako je recimo američko francuska kazališna skupina Begat Theatre Compagnie u proljeće pripremala u Dubrovniku predstavu Hotel Eden, a na isti način nastala je i predstava Diderotov nećak ili krv nije voda, koju je pripremila kazališna skupina BAD co. iz Zagreba u režiji Gorana Sergeja Pristaša. Među brojnim zanimljivim priredbama festivala posebna poslastica za ljubitelje kazališta došla je na samom početku festivala 20. i 21. kolovoza, kada je kazalište La Mama iz New Yorka, jedno od najpoznatijih eksperimentalnih kazališta sedamdesetih godina u svijetu, prikazalo predstavu Sedmorica protiv Tebe u režiji osnivačice teatra, legendarne Ellen Stewart.

Baletna opera

Mit o Edipu i njegovim sinovima, koji su međusobno zaratili za naslijeđeno prijestolje, kako ga vidi Ellen Stewart, priča je o sudbini, borbi i patnji. Prikazan je u obliku svojevrsne baletne opere. A taj način na koji Stewart pokušava ispričati tragične sadržaje u ovom slučaju najviše po Eshilovoj tragediji Sedmorica protiv Tebe jedan je od ciljeva same predstave. Naime, riječ je o pokušaju pronalaženja čistog ili apsolutnog, dakle univerzalnog kazališnog jezika, koji bi omogućio izravnu komunikaciju s publikom bilo gdje u svijetu. U tu svrhu Ellen Stjuart koristi se ponečim iz nekoliko kazališnih tradicija i scenskih vrsta. Tu su dakle pomiješani balet, opera, drama, ali i bogato iskustvo teatra Dalekog istoka, Japana i Kine, jednako ili više od europskog. Koliko vjeruje u svoj scenski izričaj, Ellen Stewart pokazuje i izborom jezika kojim govore glumci — originalnim starogrčkim.

Savršeni sklad

No sve je to u predstavi u savršenu skladu i teško da bi se mogao zamisliti bolji (drukčija dakako lako) način kazališnog uprizorenja njezinih ideja od ovog koji nam je prikazao ansambl predstave doista internacionalnog sastava. Iz iste ideje i istim postupkom napravljena je i vrlo dobra glazba te jednostavni kostimi. Predstava je očigledno postavljena tako da može biti lako prikazivana u najrazličitijim uvjetima, od kazališne pozornice do nogometnog igrališta, ali način na koji je Ellen Stewart iskoristila scenski prostor Mrtvog mora na Lokrumu, i to s minimalnim pripremama i tek nekoliko jedva vidljivih intervencija, govori o kombinaciji nesvakidašnje intuicije, znanja i iskustva koje mogu objediniti u sebi samo iznimne osobe. Ellen Stewart je poput Mojsija s velikim štapom hodala po Lokrumu i dirigirala izvedbom. Predstava Sedmorica protiv Tebe svakako je bilo vrijedno iskustvo ljubitelja kazališta u Dubrovniku i izvrstan početak festivala scenskih umjetnosti Karantena 5.

Jovica Popović

Vijenac 197

197 - 20. rujna 2001. | Arhiva

Klikni za povratak