Vijenac 197

Glazba

GLAZBENI GLOBUS

Šostakovičeva Finska suita

U gradiću na sjeverozapadu Finske početkom rujna praizvedena je Suita na finske teme za sopran, tenor i komorni orkestar ruskoga skladatelja Dmitrija Šostakoviča.

GLAZBENI GLOBUS

50 godina crnoga vinila

Pola je stoljeća prošlo otkad je njemačka diskografska kuća Deutsche Grammophon izradila prvu dugosvirajuću vinilnu ploču. U njemačkim audiolaboratorijima materijal šelak zamijenjen je PVC-om, broj okretaja u minuti sa 78 smanjen je na 33 i jednu trećinu, a nova je dvanaestinčna ploča (30 cm), za razliku od prijašnjih devet, mogla primiti čak trideset minuta glazbe po stranici. Tako je Langspielplatte, long-player ili LP napokon otvorila mogućnost snimanja dužih glazbenih djela. U prvom DG-ovu katalogu LP-a našle su se Brahmsova Druga simfonija, Mozartova Mala noćna muzika, ali i Stravinskijev Capriccio, Bartókov Violinski koncert i Brucknerov Te Deum. Na prvu stereosnimku čekalo se idućih pet godina: bio je to recital orguljaša Helmuta Walche zabilježen u nizozemskom gradu Alkmaaru. Noviji mediji, sve do kompaktnoga diska, nisu uspjeli prekinuti dominaciju njezina veličanstva LP-a, a čak i danas mnogi audiofili više vole kvrceve svojih crnih ljubimaca, no klinički čist zvuk digitaliziranih klonova.

Novi titlovi Bečke opere

slika

Beč Bečka državna opera prva je europska operna kuća koja će s početkom sezone posjetiteljima ponuditi novi višejezični sustav titlovanja. Titlovi će se prikazivati na malim zaslonima smještenim na leđa i u rukohvate stolaca te ugrađenim u zidove kazališta. Zasloni su dizajnirani tako da ne ometaju pozornost onih koji ih ne žele pratiti, a složena tehnologija, koja će bečkim poklonicima opere već u sljedećih nekoliko godina nuditi titlove na osam svjetskih jezika, dar je američkog milijardera i mecene Alberta Vilara. U Sjedinjenim Državama taj sustav titlovanja već primjenjuju njujorška Metropolitan Opera i Santa Fe Opera: http://www.wiener-staatsoper.at/

Šostakovičeva Finska suita

slika

Kaustinen U gradiću na sjeverozapadu Finske početkom rujna praizvedena je Suita na finske teme za sopran, tenor i komorni orkestar ruskoga skladatelja Dmitrija Šostakoviča. Djelo je nastalo 3. prosinca 1939, nekoliko dana po sovjetskom napadu na Finsku. Skladbu je naručila lenjingradska vojna oblast, a izvedba je planirana za svečanost u okupiranoj finskoj prijestolnici. Do izvedbe, ipak, nije došlo, a sam se Šostakovič Finske suite poslije očigledno nevoljko sjećao. Komentatori prisutni na praizvedbi tvrde da je Suita na pet finskih narodnih tema »prilično skromno i usto posve 'nevino' stvorenje (...) nastalo s jednom jedinom namjerom da skladatelju s leđa što prije skine partijske poslodavce«. Devetnaestoga rujna Šostakovičeva Finska suita bit će ponovljena u Moskvi, a potkraj godine i u Parizu.

Festivali

World Music Days 2001

slika

Od 3. do 10. listopada u japanskom se gradu Yokohami održavaju ovogodišnji Svjetski dani glazbe u organizaciji Međunarodnog udruženja za suvremenu glazbu (ISCM). Na programu se nalazi i skladba Delicate Clusters hrvatskoga skladatelja Milka Kelemena (1924), koju će 9. listopada izvesti članovi Toho Gakuen University Orchestra pod dirigentskim vodstvom Kazufumija Yamashite: http://www.jscm.net/wmd2001/

Natjecanja

Gaudeamus Music Week 2002

Skladateljsko natjecanje u sklopu amsterdamskog Tjedna glazbe 2002. u organizaciji Fundacije Gaudeamus otvoreno je za sve skladatelje rođene nakon 8. rujna 1971. godine. Ugledna nagrada bit će dodijeljena tijekom Tjedna, a čini je nešto više od četiri tisuće dolara te praizvedba skladbe na Tjednu glazbe godinu poslije. Deadline je 31. siječnja 2002: http://www.gaudeamus.nl/

Diskografija

The Edison Trials

slika

The Edison Trials — Voice Audition Cylinders of 1912-1913 naslov je dvostrukog CD-a objavljena u okrilju diskografske kuće Marston Records iz Philadelphije. Posrijedi je izbor snimki zabilježenih na raritetnim voštanim cilindrima što ih je u Europi neposredno prije Prvoga svjetskog rata načinio Thomas Alva Edison. Edisonova želja bila je pokretanje vlastite diskografske kompanije, a proboj na tržište, kojim su tada vladale kompanije Victor i Columbia, namjeravao je učiniti uz pomoć neotkrivenih glazbenih talenata sa Staroga kontinenta. Na audiciju se prijavilo više od tri stotine pjevača, čije su glasove na dvominutne cilindre zabilježili Edisonovi pomoćnici, no neobičan se eksperiment po netom obavljenu poslu pokazao kao veliki i skupi poslovni promašaj. Edison, naime, nije bio zadovoljan snimljenom građom te je od projekta jednostavno odustao. Producent Lawrence Holdridge te audio-konzervator i direktor Marstona Ward Marston bili su prvi koji su nakon slavnog izumitelja čuli snimke pohranjene u Edison National Historic Site u West Orangeu. CD-izdanje donosi najbolju četvrtinu iz Edisonove zbirke cilindara, a njegova je cijena 36 USD-a. http://marstonrecords.com/

Borko Špoljarić

Vijenac 197

197 - 20. rujna 2001. | Arhiva

Klikni za povratak