Vijenac 197

Glazba

Jazz CD kutak

Odanost tradiciji

George Adams — Don Pullen Quartet, Decisions, Timeless CD SJP 206

Jazz CD kutak

Odanost tradiciji

George Adams — Don Pullen Quartet, Decisions, Timeless CD SJP 206

McCoy Tyner, John Hicks, David Kikoski, Don Pullen, te možda još poneko ime, u najsuvremenijem jazzu s kraja prošlog stoljeća sasvim određen pijanistički niz. U tom je nizu Don Pullen svakako glazbenik najširega stilskog spektra interpretacije jazza. Pijanist je to iznimne tehnike instrumenta, specifičan improvizator koji je u svojoj svestranosti kadar jednako dobro izvoditi tradicionalni blues, melodijski nepatvorene balade, moderan swing te naravno i free-jazz, po kojem je u međunarodnim razmjerima i najpoznatiji. Pullen sve to demonstrira u programskom sadržaju jednoga od svojih mnogobrojnih diskova pod naslovom Decisions, koji i zbog te činjenice valja istaknuti.

U svojoj je svakako prekratkoj karijeri Don Pullen prošao put od crkvenoga svirača i pratioca interpreta gospel-songa, preko nezamjenjiva crnačkog rhythm & bluesa i suradnji s nekim najistaknutijim vokalistima jazza, do jednoga od korifeja free-jazza. Bio je članom ansambla Charlieja Mingusa, Arta Blakeyja i Art Ensemble of Chicago, da bi nakon studija šezdesetih godina, s tada avangardnim Muhalom Richardom Abramsom i Giuseppe Loganom, stekao glas koji ima u krugovima najsuvremenijega jazza. No u svemu tome presudan je bio Pullenov susret sa saksofonistom Georgeom Adamsom, glazbenikom istih ili vrlo sličnih vibracija, s kojim će tijekom godina zajedničkoga rada ostvariti i niz zapaženih diskografskih izdanja, među kojima i spomenuti disk Decisions, koji je izvrstan primjer već spomenute Pullenove i Adamsove repertoarne i stilske dinamike.

Već uvodna rila, Pullenov original Trees and Grass and Thangs iznenađuje svojim gotovo komercijalnim izdanjem kvarteta u afro-latinskom ritmu, da bi odmah potom u staroj američkoj pjesmi His Eye is on the Sparrow stigla nova promjena, ovaj put s čistim tradicionalnim melodijskim tipom interpretacije. No ne zadugo, već u sljedećoj izvedbi Adamsova originala Message Urgent, kvartet Dona Pullena i Georgea Adamsa, s karakterističnim klavirskim koloraturama i free-improvizacijama autora, s kontrabasistom Cameronom Brownom i bubnjarem Dannieom Richmondom, odlazi u tipičan free-jazz. Skladba Decisions po kojoj disk i dobiva ime autora Pullena opet je nešto drugo. To nešto spoj je tradicionalnoga crnačkog jazza i free-jazza. Tema je gotovo klasična, dok su sola vrlo slobodna, te je u toj izvedbi sadržan vrh stilske piramide kvarteta, budući da se već u sljedećem glazbenom primjeru sastav vraća, prema mišljenju mnogih, u jazz-normalu, u sferu gotovo plesnoga swinga s nizovima harmonijski logičnih solističkih korusa s tek pokojim bijegom Pullena i Adamsa u free-improvizaciju. Za kraj, kako je to u maniri crnačkih jazz-interpreta već uobičajeno, ostavljen je klasičan, tradicionalni crnačkih blues, I Coluld Really For You sa saksofonom i vokalom Georgea Adamsa.

Budući da ni Pullena ni Adamsa među nama nema više, i CD Decisions ostaje dokumentom o toj dvojici predstavnika modernoga jazza, koji su u srži bili ipak odani tradiciji te glazbe, te ga s obzirom na iznesene značajke svakako vrijedi poslušati.

Mladen Mazur

Vijenac 197

197 - 20. rujna 2001. | Arhiva

Klikni za povratak