Vijenac 197

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Alternativa u nacionalnoj kući

Što je mainstream, a što alternativa, vjerojatno nigdje nije relativnije nego u svjetskoj kazališnoj prijestolnici Londonu.

KAZALIŠNI GLOBUS

Alternativa u nacionalnoj kući

slika

London Što je mainstream, a što alternativa, vjerojatno nigdje nije relativnije nego u svjetskoj kazališnoj prijestolnici Londonu. U National Theatreu, na sceni Lyttelton, praizveden je novi komad najeksplicitnijeg, najbrutalnijeg i najneukrotivijeg engleskog dramatičara nove generacije, jednog od barjaktara novoga dramskog vala Marka Ravenhilla, autora kultnoga komada Shopping and Fucking. Nacionalna kuća i Mark Ravenhill? Ništa neobično kad je riječ o Londonu. Novi Ravenhillov komad Mother Clap's Molly House međutim počinje kao — kostimirani komad Engleske iz 18. stoljeća. Drama se događa u kući sličnoj bordelu, jedino što seks ovdje nije za prodaju, nego — za užitak. Taj Ravenhillov transvestitski raj u drugom je dijelu izgubljen i zamijenjen suvremenim Londonom. Na sceni se odvijaju događaji koje su kritičari nazvali najbrutalnijim eksplicitnim seksualnim scenama koje su ikad u kazalištu gledali, ali su komad u režiji Nicholasa Hytnera nazvali dramom koju su zajedno mogli napisati Karl Marx i William Blake i ocijenili kao vrlo uspješnu predstavu koju svakako treba pogledati svim šokovima i brutalnostima unatoč.

Tako to rade Slovenci

slika

Ljubljana Slovenska kazališta najavila su novu sezonu, a neka su u nju već duboko i zagazila. Jedno od najuspješnijih kazališta u deželi Slovensko narodno gledališče pod ravnanjem Janeza Pipana najavljuje za hrvatske prilike senzacionalnih četrnaest premijera na tri scene. Tri su se na samom početku rujna već dogodile. Kafkin Proces režirao je Janusz Kica, a u adaptaciji je sudjelovala i Lada Kaštelan, Cleansed Sare Kane režirao je Jernej Lorenci, a Bernhardov Ritter, Dene, Voss izveden je u scenskom viđenju Dušana Mlakara. U sezoni će slijediti Četvrta sestra u režiji Slobodana Unkovskog, Shakespeareov Romeo i Julija Dušana Jovanovića te adaptacija Platonova Simpozija, projekt Emila Hrvatina. Slijede još jedna praizvedba kultne, sad već pokojne, engleske spisateljice Sare Kane 4: 48 Psychosis (Sebastijan Horvat), Brechtova Opera za tri groša Matjaža Zupančiča, Buchnerov Woyzeck (Ernst M. Binder), Kureishijevo Predgrađe Matjaža Latina te Far Away Caryl Churchill u režiji Mete Hočevar. I konačno kvalitetan i dobro promišljen repertoar, ogledni primjer vođenja nacionalne dramske kuće zaokružuju Strnišini Ljudožderi Mile Koruna, Proslava (po filmskom scenariju Bo Hr. Hansena) u realizaciji Mateje Koležnik i Travenov i Jovanovićev Egzibicionist. Dodatne informacije na www.sngdrama-lj.si. U svakom slučaju mnogo razloga za ovosezonski posjet Ljubljani.

Kazalište u zraku

Buenos Aires Argentinska kazališna grupa De la Guarda proslavila je radno — predstavom, konačno otvaranje kazališnoga prostora u argentinskoj prijestolnici, i to na istom mjestu na kojem su i započeli svoj kazališni put sredinom devedesetih. U međuvremenu ta grupa koja kombinira kazališne i cirkuske tehnike postala je slavna daleko izvan Argentine, gostujući na mnogim poznatim svjetskim kazališnim festivalima, gdje je uvijek bivala atrakcijom upravo zbog svog neobičnog scenskog izraza. De la Guarda konačno je odigrala prvu predstavu u svojem kazalištu u kulturnom centru Recoleta, na mjestu gdje je prije šest godina izvela prvu predstavu viseći na kabelima s obeliska i odakle će sad kretati na nove svjetske turneje.

Kad vrijeme dopiše dramu

slika

New York Boy's Life Howarda Kordera na praizvedbi prije trinaest godina činio se iznimno zanimljivom socijalnom satirom o sebičnosti suvremene mlade (muške) generacije u potrazi za emotivnom sigurnošću i seksualnim zadovoljstvom kod suprotnog spola. Broken Watch Production odlučili su na off-Broadwayu ponovno postaviti komad u režiji Drew DeCorletoa naišavši na mnogo manje oduševljenje nego što se to dogodilo prije trinaest godina. Neke su se stvari u društvu očigledno bitno promijenile, zaključili su razočarani kroničari pogledavši opet ovaj komad, koji se sad čini bitno manje zanimljivim, ali nisu zaboravili spomenuti iznimnu glumačku podjelu mladih njujorških glumaca, koji produkciju ipak čine zanimljivom i jamče joj uspjeh u publike.

Pogled na stoljeće

slika

Changing Stages: A View of British and American Theatre in the Twentieth Century, upravo izišla knjiga autora Richarda Eyra, redatelja londonskog National Theatrea te glumca i dramatičara Nicholasa Wrighta korisna je i detaljna informacija o engleskom i svjetskom (s naglaskom na američkom) kazalištu u 20. stoljeću. Nastala iz poznate BBC-jeve serije o kazalištu Changing Stages ova je knjiga odličan uvod u važno kazališno razdoblje, premda su joj kritičari zamjerili preveliki anglocentrizam, nedostatke u bibliografiji i kalendaru važnih događaja te povremenu površnost. No, svi ističu zabavnost i informativnost knjige, koja će zadovoljiti manje sustavne zaljubljenike u kazalište, dok će akademske proučavatelje možda ostaviti razočaranima. Nepretenciozna studija koja nema ambiciju reći posljednju riječ o razdoblju i njegovim autorima posebno je dobra i inspirativna u dijelovima gdje govori o različitim generacijama britanskih dramatičara od Osbornea do Ravenhilla i Marbera. Knjiga se može kupiti na web stranicama Amazona po cijeni od 28 američkih dolara.

Jasen Boko

Vijenac 197

197 - 20. rujna 2001. | Arhiva

Klikni za povratak