Vijenac 196

Glazba

Mittelfest u Cividaleu

Tradicija i spektakli

Officina Zoe i ansambl Jordija Savalla bili su vrhunci glazbenog dijela desetog Mittelfesta

Mittelfest u Cividaleu

Tradicija i spektakli

Officina Zoe i ansambl Jordija Savalla bili su vrhunci glazbenog dijela desetog Mittelfesta

Deseti, jubilarni Mittelfest, koji svake godine okuplja sudionike sve više zemalja što na neki način pripadaju srednjoeuropskoj inicijativi, u glazbenom je dijelu na programu imao nekoliko istinskih bisera. Uz posvetu velikoj grčkoj tradiciji, predstavljenoj glazbenim fragmentima u izvedbi članova ansambla Scuola Normale Superiore iz Pise, Mittelfest ove godine donosi niz koncertnih izvedbi — od glazbe Monteverdija (Praški madrigalisti) do suvremenih autora Johannesa Kropfitscha, Luigija Nona, Bruna Strobla; između toga obilježene su i dvije velike obljetnice — dvjesto godina Bellinijeva rođenja i sto od Verdijeve smrti, i to kroz parafraze i transkripcije velikana kao što su Liszt, Tahlberg, Chopin, a klasičnom su programu pridodani i atraktivni etnospektakli, popraćeni posebnim zanimanjem publike u Cividaleu. Iz ponuđenog, izdvajam dva koncerta koji su dosegnuli vrhunce u kvaliteti i zanimljivosti: nastup talijanskog vokalno-instrumentalnog ansambla Officina Zoe iz Salenta i španjolske La Capella Reial de Catalunya s legendarnim Jordijem Savallom.

Nostalgija i temperament

Officina Zoe ansambl je zaljubljenika u tradicionalnu glazbu Salenta (Puglia), geografske točke koja je stoljećima bila razdjelnica dvaju svjetova — grčkog i latinskog. Stoga je i glazba vrlo specifična, kao, uostalom, i način izvedbe. Officina Zoe koristi se tradicionalnim glazbalima koja su se u Salentu najviše zadržala u uporabi — tamburine (različite udaraljke) i glas, uz harmoniku (i usnu harmoniku) te violinu. Izvornim izvedbama koje uistinu pokreću krv (njihov najnoviji album zove se Sangue Vivo), Officina Zoe posljednjih godina osvaja najveće etnofestivale i snima za televiziju i radio studija širom svijeta.

Dvije pjevačice, grlena, netemperirana načina pjevanja, na antičkom dijalektu — grecanico-salentino — i melodijama neuobičajenih modulacija, prate vatreni tamburinaši, harmonika i violina (ili gitara), koji su — unatoč kasnim noćnim satima na Trgu Duomo u Cividaleu — podigli brojnu publiku na noge. Kad Officina Zoe pjeva o ljubavi, to su nostalgične melodije duboko prožete osjećajima, no gotovo svaka završava temperamentnim nastupom udaraljkaša, očigledno nadahnutim grčkim ritmovima. Salentini su narod izbjeglica, njihova je glazba senzualna, obojena melankolijom, ali i kontrastima — divljim ritmom života, pulsiranjem zemlje... Od ljubavi, preko plesa, do šuma mora, koji se u Salentu može čuti samo u pjesmama Officina Zoe, temperamentni su južnjaci i sami bili zapanjeni reakcijom sjevernjačke publike, koja je sa strane, tik uz veliko gledalište, samoinicijativno oformila plesni stage i bjesomučno plesala u ludom ritmu do sitnih sati...

Čarobna viola da gamba

Ansambl La Capella Reial de Catalunya ustanovio je danas slavni španjolski umjetnik Jordi Savall u Barceloni 1987. Još u mladosti Savall je spoznao važnost stare glazbe, nakon studija violončela posvetio se sviranju viole da gamba, praktički zaboravljena instrumenta na iberijskom poluotoku, a već sedamdesetih godina započinje svjetsku karijeru kao interpret stare glazbe. Tijekom karijere utemeljio je nekoliko ansambala — Hesperion XX, koji je poslije prerastao u La Capella Reial de Catalunya, Le Concert des Nations — priređujući stotinjak koncerata godišnje, na svim važnim svjetskim pozornicama. Uz brojne nosače zvuka Savall je snimio i glazbu za nekoliko filmova, postao počasni građanin mnogih kulturnih središta te dobitnik najvećih svjetskih priznanja.

Koncert Savallove La Capelle u crkvi San Francesco u Cividaleu očekivan je kao događaj iznimne važnosti. Golem prostor crkve, koju odlikuje akustika iznimne točnosti (na svakom je mjestu zvuk podjednako opterećen ehom, koji obogaćuje ton vrlo preciznim trajanjem), publika je ispunila praktički do posljednjega mjesta, fanatičnom posvećenošću prateći izvedbu.

Od romanike do baroka — duhovna glazba Katalonije, naslov je koji najkraće opisuje program za koji se odlučio Savall u Cividaleu. Koncert je započeo izvedbom El Misteri d'Elx, a nastavio se pjesmama i plesovima anonimnih katalonskih autora te skladbama za instrumente i glas Joana Cabanillesa i Francisca Cerree d'Arauxoa.

Sibillina pjesma

U konačnici je izvedena Sibillina pjesma, neliturgijska skladba (koja je možda i bila, nekoć davno, dio obrednih pjesama, ali se tijekom stoljeća transformirala u ovo što je predstavila La Capella), koja danas pripada tradiciji Katalonije. Formaciju u kojoj je nastupila La Capella Jordija Savalla čine tri viole da gamba (sopran, alt, tenor), violon, čembalo, lutnja i kitara, harfa i udaraljke te četiri pjevača — sopranistica, kontratenor, tenor i bas.

Njihova je izvedba sukus onoga što možemo opisati kao savršenu ravnotežu vokalno-instrumentalnog zvuka. To se, dakako, postiže virtuoznim sviranjem svakog instrumenta posebice, ali tek objedinjeno genijalnošću umjetničkog voditelja Jordija Savalla i čarobnim zvucima njegove viole da gamba.

Svjetlana Hribar

Vijenac 196

196 - 6. rujna 2001. | Arhiva

Klikni za povratak