Vijenac 196

Časopisi

Igor Ružić

Teško, ali kvalitetno

»Frakcija«, br. 19, 2001, gl. ur. Goran Sergej Pristaš

Teško, ali kvalitetno

»Frakcija«, br. 19, 2001, gl. ur. Goran Sergej Pristaš

19. broj magazina za izvedbene umjetnosti, u cijelosti je posvećen teorijskom smještanju i otkrivanju implikacija energetike u kazalištu, ali i ne samo tamo. Iako primarno područje interesa bazičnih znanosti, energija je ujedno i vrlo pristupačan, koliko i fluidan filozofski pojam, koji se mnoštvom pristupa u tekstovima inozemnih i domaćih autora u »Frakciji« nadovezuje na brojne komponente i sudionike procesa izvođenja. Performeri — glumci, plesači i svi ostali, redatelji, autori, kritičari — svatko od njih ima svoju energiju, koju možda ne može potrošiti, ali je može akumulirati i koristiti se njome, priznavao takvu fiziku metafizike ili ne.

Novi broj ujedno je i početak drukčijega funkcioniranja magazina za izvedbene umjetnosti — isključivo dvojezične (englesko-hrvatske) »Frakcije« odsad će uređivati posebni jednokratni timovi — ovaj put su to Aldo Milohnić, Marten Spangberg i glavni urednik Goran Sergej Pristaš, dok stara redakcija ostaje kao nadzorni odbor. Promjene su i vizualizirane, pa je dosadašnji grafički urednik Igor Masnjak, zaslužan i za pojavljivanje magazina na grupnim dizajnerskim izložbama natjecateljskoga tipa, zamijenjen studijem cavarpayer, također uglednim dvojcem sve popularnije mlađe generacije hrvatskih oblikovatelja. Rezultat je ipak dvojben, s obzirom da je provokativnost zamijenio nametnuti intelektualizam, pa je od inače korisna, i dobro ukomponirana, grafičkog materijala, što je bio jedan od aduta »Frakcije«, ostao goli tekst, tek u naznakama praćen minijaturnim, a mozaično složenim, fotografijama. Na prijašnju živahnu igru samim tekstovnim materijalom naviknute čitatelje neugodno će iznenaditi plahtni pristup nove frakcije »Frakcije«, koji pak zbog sitnog fonta onemogućava i utjecanje metodi uradi sam, odnosno umanjenim fotokopijama. Retroavangardna naslovnica ujedno je i jedini zanimljiviji vizualni dodatak korica, koje u ostatku miruju u jednoličnosti primjerenijoj plastičnim fasciklima.

U preokretu je nestao i uvodnik, koji ovaj put zamjenjuje legenda prijeloma — iznimno zanimljiv podatak svima koji bi željeli na brzinu saznati što nudi novi broj magazina za — izvedbene umjetnosti. Naslovnica najavljuje da je broj tematski posvećen jednom pojmu, i to bi trebalo biti dovoljno atraktivno, no energija u izvedbenim umjetnostima morat će biti jedno od najsnažnijih polja interesa potencijalnoga čitatelja da bi se probio kroz, vjerojatno teoretski zasnovanu i obranjivu, nabacanost tekstova.

Proboj kroz Frakciju mora biti težak (čitateljski napor ili prelazak energije s tiskovine na čitatelja i natrag), no trud se ipak isplati — na kraju. Linkovi kojima je početak u tekstovima Alda Milohnića, Antonija Šibera i Ivane Sajko, koji najavljuju energiju kao sastavni i nezamjenjiv dio samog čina izvođenja, njezin transfer putem scene i autonomni potencijal sama teksta, nastavljaju se razradama Martena Spangberga (o kritici kritike i problemu autorstva u Jerômea Bela), Bojane Kunst (o mjerenju tjelesnog rada i povijesnom putu do kinetičkoga tijela prošlog stoljeća te njegovoj perspektivi u ovom) i Miška Šuvakovića (o nijansama performativnosti energije po, među ostalima, Marini Abramović i Vlasti Delimar). Raspršeni krajevi tih linkova dolaze u razgovorima koje je Josette Féral vodila s nizom kazališnih autora o njihovu shvaćanju i radu s pojmovima energije i prisutnosti, dok nepriključeni ostaju tekstovi o marijanskom mitu i topografiji terora. Stoga, još jednom, a sad vjerojatno i definitivnom »Frakcijinom« pokušaju izlaska iz domaćih okvira treba poželjeti još više energije — pri biranju pojavnosti sama izdanja i filtriranju priloga s obzirom na temu.

Igor Ružić

Vijenac 196

196 - 6. rujna 2001. | Arhiva

Klikni za povratak