Vijenac 196

Film

Damir Radić

Talijanski za početnike

Italienski for begyndere, Danska, 2000, red. Lone Scherfig

Talijanski za početnike

Italienski for begyndere, Danska, 2000, red. Lone Scherfig

Pored pet ostvaraja prikazanih u ciklusu danskog filma, u natjecateljskoj se konkurenciji Motovuna našao još jedan danski slikopis, prvi film Dogme 95 čiji je autor ženskog spola: Talijanski za početnike. Film je to koji svojom generalnom koncepcijom uvelike podsjeća na Mifunea Sorena Kragha-Jacobsena, prvi film Dogme 95 službeno prikazan u nas, što znači da je u visokorealističkom (dokumentarističkom, naturalističkom) stilu Dogme 95 obrađena priča poprilično sentimentalna karaktera, koja bi se, sama po sebi, bez ikakvih problema mogla transponirati u holivudsku romantičnu komediju. Lone Scherfig prati šest međusobno povezanih likova, koji se tijekom filma profiliraju u tri muško-ženska ljubavna para, a dvije od tri mlade žene povezane su tajnom obiteljskom sponom kao u nekoj sapunici. Sva tri para imaju prepreke na putu svoje ljubavne realizacije, koje će svladati i filmu omogućiti happy end, a ako ste pomislili da u svemu tome ima i određene komercijalne podobnosti, niste predaleko od istine. Pogotovo s obzirom na neuvjerljivost olaka prelaženja privlačne frizerke preko neoprostiva ponašanja njezina novopečenog dečka, nesuđenog nogometaša. No baš kao u Mifuneu, većina je prigovora više-manje naknadnog racionalnog karaktera; dok gledate film malo što vam može zapriječiti spontano uživanje u maestralno izvedenu realističkom prosedeu, jako dobro profiliranim likovima i sjajnim glumcima (među kojima je i junak Mifunea Anders W. Berthelsen, koji ovdje glumi novopridošlog propovjednika), te dirljivom emocionalnom angažmanu. Mifune i Talijanski za početnike filmovi su bogatih i toplih emocija, što nije karakteristično za Dogmu 95 i njezine svjetske sljedbenike, i tu njihovu osobinu svakako valja tretirati kao vrlinu. Bez obzira na stanovit miris Hollywooda odnosno komercijalno usmjerenih filmova nekih drugih kinematografija (primjerice britanske ili češke), riječ je o neosporno kreativnim ostvarenjima koja svakako zaslužuju respekt. Stoga Srebrni medvjed i nagrada FIPRESCI-a u Berlinu, nagrada publike u Parizu te niz nagrada s nacionalnog festivala Robert plus jedan Bodil (glavna danska nacionalna nagrada) za film Lone Scherfig (a obilato je nagrađivan i Mifune) ne začuđuju. Još kad bi film stigao u naša kina, ili barem na video, to bi bilo sjajno.

Damir Radić

Vijenac 196

196 - 6. rujna 2001. | Arhiva

Klikni za povratak