Vijenac 196

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Problematična punoljetnost

Na upravo završenu edinburškom Fringe Festivalu ni ovaj put nije moglo bez polemika i rasprava koje nadilaze puku estetiku i zadiru u ozbiljna moralna pitanja.

KAZALIŠNI GLOBUS

Problematična punoljetnost

slika

Edinburgh Na upravo završenu edinburškom Fringe Festivalu ni ovaj put nije moglo bez polemika i rasprava koje nadilaze puku estetiku i zadiru u ozbiljna moralna pitanja. Među više od tisuću kazališnih predstava ove se godine za polemiku pobrinula predstava The Age of Consent (Punoljetnost) Petera Morrisa, koja se posredno bavi ubojstvom što je prije nekoliko godina zgrozilo Veliku Britaniju, kada su dva desetogodišnjaka ubila četverogodišnjaka Jamesa Bulgera. Majka ubijena djeteta oglasila se u tisku zgrožena činjenicom da netko ismijava takvu smrt i brani ubojicu (jer Morrisov komad u dva monologa osim što ima duhovitih dijelova ne sadrži izravnu osudu ubojstva), a oglasio se i sam pisac u obranu slobode pisane riječi i dramskog izražavanja. Skandal je, kao i uvijek, ulaznicu za predstavu pretvorio u najtraženiji festivalski artikal. Vrijedi spomenuti i da je jednu od nagrada Fringe First (za vrijeme trajanja festivala dodijeli ih se desetak) u zaista jakoj i brojnoj konkurenciji dobila i predstava Ferdydurke u koprodukciji Teatra Provisorium i Kompanie Teatr iz Lublina, koju je publika riječkoga Međunarodnog festivala malih scena gledala prošle godine, gdje je također zaradila glavne nagrade stručnog žirija.

Marber slavi

slika

London Najuzbudljiviji dramski događaj ovoga ljeta u Londonu preplavljenu turistima koji su hrlili na mjuzikl uspješnice West Enda događao se ipak preko Temze, u National Theatreu, gdje je na maloj sceni Cottesloe igran novi komad Patricka Marbera (36) — poznata po hitu Closer, igranu i u nas — Howard Katz. Miljenik kritike i najperspektivnije dramatičarsko pero Engleske i ovaj put nije iznevjerio. Mračna priča o uspješnu agentu showbusinessa, Židovu koji se otuđuje od života, dobiva otkaz i doživljava potpuni raspad obitelji da bi se okrenuo i protiv Boga doživjela je ovacije i publike i kritike. Proglašen najfascinantnijim i najpromišljenijim komadom koji se dogodio Londonu u posljednjih nekoliko godina Howard Katz Patricka Marbera konačno je potvrdio kao najvažnijega mladog engleskog dramatičara na smjeni stoljeća.

Drama o pjesnikinji

slika

Săo Paolo Elizabeth Bishop, velika američka pjesnikinja, dobitnica Pulitzerove nagrade 1956, globtroterica i za mnoge kontroverzna lezbijka, o kojoj se upravo snima igrani film, dvadeset i dvije godine nakon smrti postala je i junakinja monodrame A Port for Elizabeth Bishop. Iznenađenje je da jedna od najvećih pjesnikinja engleskoga jezika nije postala junakinjom dramskoga hita u nekoj od zemalja engleskoga govornog područja nego u Brazilu koji je ipak duboko utjecao na nju i u kojem je i dan-danas vrlo popularna. Brazilska novinarka i spisateljica Marta Goes napisala je zanimljiv komad u kojem igra poznata brazilska glumica Regina Braga i koji je osvojio brazilsku publiku te postao jednim od glavnih tamošnjih kazališnih događaja.

Povratak Berenike

slika

Pariz Racineova Berenika ovog je ljeta osobito popularna na svjetskim festivalima, samo u Avignonu doživjela je čak dvije verzije, a oživljena je i u filmu Le Gout des Autres. Avignon je vidio jednu plesnu adaptaciju, ali i vrlo zapaženu Bereniku stavljenu u kontekst fašističke Italije tridesetih u režiji Lamberta Wilsona (koji i igra Antiochusa) u kojoj naslovnu ulogu igra poznata glumica Kristin Scott Thomas. I premda je izvedba dobila podijeljene kritike, nitko nije propustio istaknuti sjajnu kreaciju Kristin Scott Thomas. Ovih dana predstava započinje jednomjesečno igranje u Parizu nakon kojega kreće dalje po Francuskoj, u Lyon i Marseilles.

Nekrošiusov galeb

slika

Venecija Premda se događao još početkom ljeta na venecijanskom Biennalu, vrijedi registrirati uspjeh Čehovljeva Galeba u režiji redateljskog maga iz Litve Eimuntasa Nekrošiusa. Njegovo čitanje Čehovljeve melankolije s talijanskim glumcima dojmilo se talijanske kritike, a nije ostalo bez odjeka ni na stranicama stranoga tiska, koji pozorno prati Nekrošiusov rad, pogotovo kad je izvan matičnog kazališta Meno Fortas u Vilniusu. Pun odličnih scena, glumačkih kreacija i dojmljive atmosfere venecijanski Galeb još je jednom progovorio o samoći, motivu kojim se Nekrošius često i uspješno bavi.

Jasen Boko

Vijenac 196

196 - 6. rujna 2001. | Arhiva

Klikni za povratak