Vijenac 196

Znanost

Politička znanost

Pravnici alkemičari

Pierre Bercis, Osloboditi prava čovjeka, prev. Zvonimir Baletić, Politička kultura, Zagreb, 2001.

Politička znanost

Pravnici alkemičari

Pierre Bercis, Osloboditi prava čovjeka, prev. Zvonimir Baletić, Politička kultura, Zagreb, 2001.

Prava čovjeka i državljanina prava su što ih sva ljudska bića imaju samom činjenicom da egzistiraju kao takva, a politička ih zajednica ustanovljuje za zaštitu pojedinaca u njihovoj slobodnoj djelatnosti. Ta se definicija može naći u svakom iole suvislu leksikonu pojmova politike, a u potpunosti obuhvaća ono čime se u ovoj knjizi bavi francuski politolog i pravnik Pierre Bercis. Odmah valja reći da knjiga slabosti (pravnička taksativnost i redundancije, interes usmjeren uglavnom na frankofono zakonodavstvo i literaturu) nadvladava vrlinama, a to su sažetost, sadržajna razumljivost i aktualnost tematike. Ukratko, knjiga se ljudskim pravima ne bavi na akademski ograničen juridički način, nego jednostavnim prikazom razvoja ljudskih prava u filozofiji, povijesti, pravu, ekonomiji, znanosti i politici pokušava omeđiti i definirati projekt demokratskog društva u kojem će borba za ljudska prava biti najvažniji segment političkog i društvenog života. Da danas to nije slučaj, ne treba posebno spominjati — prava čovjeka i građanina ugrožena su u svim zemljama svijeta, pa tako i u najrazvijenijima i najbogatijima.

Licemjerna inertnost EEZ-a

Tradicionalno stajalište jakih i zlobnih duhova, smatra Bercis, zavodi na krivi put tvrdeći da nam priznanje prava ničemu ne služi, jer se ta prava ionako ne poštuju... Greška je u tome što su prava čovjeka shvaćena statično, a ne dinamično — poput nedovršena projekta under construction: ona trebaju biti proširena, a ne samo branjena (makar je i to važan korak naprijed). Ovoj knjizi osnovni je problem utilitarističke naravi, odnosno nužna dokazivanja da teorijska pravna regulativa nije a priori besmislena ukoliko iza nje ne stoje pravosuđe ili tijela zadužena za praksu — argumentacija koja univerzalističku viziju s porukom/poukom podcjenjuje i svodi na idilični utopizam ili teorijsko brbljanje u potpunosti promašuje sâm smisao Bercisove knjige, a time i mnogih drugih srodne tematike. Takvi protivnici kažu — čemu prava, kad se ona krše? Čemu zakoni, kad su oni mrtvo slovo na papiru? Prisjetimo se licemjerne inertnosti Europske zajednice tijekom ratova u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini — no danas u Haagu ipak ima sve više i više stanara. Shematizam koji je onda vrijedio upravo je sjajan primjer onoga protiv čega se Bercis bori govoreći o interpretacijama Deklaracijâ (dakako, iz 1789. i 1948) kao kanoniziranih tekstova koji civilizaciju sutrašnjice ne gledaju u konstruktivnim, nego lažno operabilnim terminima. Primjerice, činjenica da se i dalje na sve četiri strane svijeta kolje, siluje i ubija ne znači da ne bismo pozornost trebali usmjeriti i na proširenja ljudskih prava u područjima bioetike ili ekologije, odnosno prava na duševni, tjelesni i genetički integritet — tada ona stara dilema prava-kao-zahtjeva i prava-kao-slobode više ne vrijedi.

Kasta pravnika

Problem je u tome što se nalazimo u situaciji u kojoj je ideal Pravne države shvaćen odveć doslovno: kasta pravnika zauzela je prazan teren koji su napustili filozofi zato jer filozofija nije uspjela napraviti praktičnu operativnu sintezu u kojoj bi temeljna prava mogla napredovati. Nema više filozofa od akcije, a bez doktora od prava više se ne može raditi što se hoće, jer smatraju da kao pravi alkemičari u ruci drže magične formule kojima se prava proizvode i mijenjaju; dakako, ona u globalnoj konstelaciji ostaju samljevena pod parnim valjkom liberalnoga kapitalizma, čime je cijela stvar zacementirana do te mjere da Bercis smatra kako je ugrožen ne samo nacionalni suverenitet nego je riječ i o ozbiljnu propadanju demokracije u cjelini. S druge strane, stranke se bave isključivo politikom, a prava čovjeka su (uostalom, kao i u nas) prepuštena udrugama građana. Otvaranje Pravâ prema životu i zbilji pitanje je građanskoga duha, koji ne smije slomiti politički ili ekonomski konformizam — iako zvuči dozlaboga otrcano, prava čovjeka uistinu su politička u najboljem smislu riječi. Umjesto nasilnih religija, brbljavih filozofa, sitničavih pravnika i bezobzirnih znanstvenika na teren bi trebali utrčati političari koji nose projekte — i to je sva mudrost, smatra Bercis. Ipak, šteta je što u dodatku (koji se sastoji od već spomenutih deklaracija plus Povelje temeljnih prava Europske unije iz 2000) nije ostavljen prostor za bilješke, kao što je to dobar običaj u npr. Arkzinovim izdanjima. Pa da onda svaki čitatelj dopiše svoje favorite među pravima suvremenog čovjeka. Ako bi se ona uglavnom poklapala s prvim dodatkom, nema problema — tečevine spomenute deklaracije iz 1789. u nas su u praksi još nepoznanica.

Tonči Valentić

Vijenac 196

196 - 6. rujna 2001. | Arhiva

Klikni za povratak