New York je ovoga ljeta nedvojbeno središte arhitektonskog globusa. Pored spektakularne Gehryjeve retrospektive istodobno traju čak dvije izložbe radova majstora arhitekture dvadesetog stoljeća, Ludwiga Miesa van der Rohea (1886-1969) — Mies in Berlin, otvorena do 11. rujna u Muzeju moderne umjetnosti i Mies in America, koja traje do 23. rujna u muzeju američke umjetnosti Whitney
Ideja o dvije paralelne izložbe, od kojih svaka fokusira jedno razdoblje u karijeri velikog arhitekta, rodila se u glavi Phyllis Lambert, prve direktorice i predsjednice Kanadskog arhitektonskog centra, koja je i kustosica izložbe u Whitneyju, dok su onu u MoMA-i osmislili Terence Riley, šef muzejskog Odjela za arhitekturu i dizajn, te Barry Bergdoll sa sveučilišta Columbia. U kontekstu recentnih neomodernističkih tendencija ponovni uvid u cjelovit opus jednog od najvažnijih protagonista herojskog razdoblja moderne nije samo opravdan nego i nužan.
Miesov inventivni prinos modernoj arhitekturi obično se veže uz dvije tipologije iz američke faze — čelično-stakleni neboder, kristalizaciju jedinstva strukture i forme, te horizontalni slobodnorasponski paviljon, čija univerzalna prostornost znači materijalizaciju znamenite maksime less is more. Njegova racionalna, geometrijski čista arhitektura savršenog detalja (God is in the details), kulminirala je u zgradi Seagram (1954-58). Kanonsko ostvarenje korporacijske arhitekture silno je utjecalo na arhitekturu staklenih nebodera što su dramatično izmijenili siluete suvremenih svjetskih gradova. No brojni sljedbenici nisu se uspjeli približiti bezvremenom skladu Miesova remek-djela, ispod čijeg se naizgled formalističkog minimalizma i objektivizirane fizičke zbilje industrijskog građenja krije težnja oslobođenom humanizmu i metafizička dimenzija osobnog uvjerenja u arhitekturu kao Schinkelovski Baukunst i kulturni čin par exellance, što duguje europskim korijenima.
Mies in Berlin istražuje njegovih tridesetak njemačkih godina, od dolaska u Berlin iz rodnog Aachena 1905. do emigracije u Ameriku 1938, prateći evoluciju Miesova vokabulara od tradicionalnog izraza po uzoru na neoklasicizam Schinkelschule i Behrensa, preko avangardnih projekata u kojima anticipira osnovna načela moderne arhitekture, do jezika sinteze u remek-djelima prvoga razdoblja — paviljonu Barcelona i vili Tuggendhat.
Efekti kinetičkih odraza
Odmak od romantičnog neoklasicizma nastupa na početku dvadesetih, kada Mies aktivno sudjeluje u avangardnim krugovima kao član Novembergruppe (osnovane 1918) i urednik časopisa G (Gestaltung). U projektima dvaju staklenih nebodera (1919-21), na tragu ekspresionizma Brune Tauta i Scheerbartove Glasarchitektur, istražuje efekte kinetičkih odraza na staklenoj envelopi, koncipirajući prototip arhitekture kože i kostiju, što će oprostorenje doživjeti tek u američkoj fazi. Odmak od ekspresionizma nastupa u projektu uredske zgrade (1922) gdje betonski skelet omata horizontalnim potezima betonskih parapeta i vrpčastih prozora, a utjecaji Wrighta i De Stijla očigledni su u projektu ladanjske kuće od opeke (1923) u kojoj je horizontalni centrifugalni raspored preteča slobodnog plana. Godine 1927. Mies sudjeluje, kao autor urbanističkog rješenja i najveće zgrade, u realizaciji znamenitog Weissehofsiedlunga, prve međunarodne manifestacije nove arhitekture internacionalnog stila. U sklopu Svjetske izložbe u Barceloni (1929) podiže Njemački paviljon, po mnogima najljepšu građevinu prošloga stoljeća. Jednoetažna građevina, s jedinom namjenom samoprezentacije, položena je na klasični kameni postament. Unutrašnje i vanjsko spaja fluidni prostorni kontinuum što teče između asimetrično postavljenih slobodnostojećih zidova-platna od zelenog mramora, oniksa i staklenih skrinova iznad kojih lebdi krovna horizontala nošena križnim kromiranim stupovima. Strogost geometrije omekšana je odrazom u vodi dvaju bazena, a jedinu opremu čini nekoliko komada kožnatih stolaca Barcelona, te skulptura Georga Kolbea Svitanje.
No umjesto zore novoga doba taj savršeni hram moderne arhitekture bio je labuđi pjev Weimarske republike s kojom je zgasnuo i Bauhaus (1933). Zbog političkih (ne)prilika njegov posljednji direktor, Mies van der Rohe, emigrirat će u Chicago 1938, gdje započinje drugu karijeru prezentnu na izložbi Mies in America.
Paralele i horizontale
Suočen s novim izazovima, tada već pedesetdvogodišnjak, prihvaća mjesto direktora tehničkog instituta u Chicagu. Na prvom velikom projektu, sveučilišnom centru IIT (Chicago, 1939-46) istodobno će razriješiti složenu urbanističku zadaću i kreirati novu estetiku, zasnovanu na tehnologiji najpotentnije svjetske industrije. Logičnom i efikasnom uporabom materijala (čelični nosači i velikoplošno staklo) Mies razvija novi vokabular uzdignut do razine poetike u ostvarenjima dvaju apartmanskih tornjeva Lake Shore Drive (Chicago, 1948-51), njegovih prvih realiziranih staklenih višekatnica, te ikoni epohe, kućici za dr Farnsworth (Plano, 1945-51). Svedena na dvije paralelne horizontalne plohe oslonjene po rubu u osam čeličnih stupova koje zatvara stakleni zid-zavjesa, ta apoteoza ideje gotovo ništa (beinahe nichts) ispunjenje je Miesove opsesije univerzalnim prostorom (interijer=jedna soba) i idejom ekspresije strukture.
Njezin pandan u tipologiji visokih zgrada njujorški je Seagram Building. Kvintesencija nebodera, fino istkana oplošja od bronce i smeđeg stakla, aksijalnom postavom u dubini simetrične plaze evocira klasicistički senzibiltet, još naglašeniji u jednoprostornim paviljonskim zdanjima Crown Hall IIT-a (1950-56) i Nove nacionalne galerije u Berlinu (1962-68), kojom doslovno i simbolički zatvara krug svoje karijere. Mistična praznina oslobođene prostornosti natkrivena je krovnim rešetkastim diskom poduprtim s osam čeličnih stubova, elevirana na veličanstveni granitni podij. U jedinstvu prostora i strukture ostvarena je sublimacija Miesove ideje o »umjetnosti građenja kao prostornoj ekspresiji duhovno povezanoj s vremenom«.
Klikni za povratak