Vijenac 196

Glazba

Bosiljka Perić-Kempf

Lisztova tradicija

Jenö Jando, Franz Liszt, Hungaroton Classic, HCD 31176

Lisztova tradicija

Jenö Jando, Franz Liszt, Hungaroton Classic, HCD 31176

U izdanju Hungaroton Classic objavljena je kompaktna ploča skladbi Franza Liszta, koje izvodi Jenö Jando, treći mušketir slavne generacije mađarskih pijanista, što su u orbitu međunarodnih pijanističkih zvijezda ušli na početku sedamdesetih. No spomenuti CD nije zanimljiv samo iz tog razloga, nego ponajprije zbog toga što su na njemu zabilježene izvedbe snimljene na instrumentima u Lisztovom muzeju u Budimpešti. Muzej, otvoren 1986, sadrži, uz pisane dokumente i drugu građu, i zbirku instrumenata koje je slavni Liszt posjedovao. Muzej je inače uređen na današnoj adresi Vörösmarty utca 35, gdje je Liszt živio od 1879, u zgradi izgrađenoj za Muzičku akademiju, u kojoj je, kao njezin osnivač i predsjednik, imao vlastiti stan. U tom povijesnom miljeu danas je smješteno sedam Lisztovih instrumenata: tri koncertna glasovira, Bösendorferova klavijatura ugrađena u pisaći stol, piano-harmonika, pianino-harmonij, i harmonij Macon & Hamilton. Od koncertnih glasovira Liszt je posjedovao dva, izgrađena u bostonskoj firmi Chickering, od kojih drugi, rađen posebno za Liszta, ispod poklopca ima i ugravirani natpis »Chichering & Sons a G. Liszt«. Znameniti Ludwig Bösendorfer bio je osobni Lisztov prijatelj, pa se u zbirci, osim koncertnoga glasovira Bösendorfer, može vidjeti i za Liszta specijalno izgrađen pisaći stol s tri pomična pretinca, od kojih je drugi zapravo mala klavijatura, koju je Bösendorfer ugradio u majstorov stol za komponiranje. Preostali instrumenti svakako su manje važni, no njihovo postojanje danas također pridonosi jedinstvenoj atmosferi koju zbirka u cjelini stvara u posjetitelja. A to je čudesan osjećaj Lisztove spiritualne prisutnosti, s punom sviješću o tome da su svi ti instrumenti ili u njegovu posjedu i da je on na njima svirao i komponirao. Za današnje slušatelje, naviknute na voluminozni zvuk modernih koncertnih glasovira, izvedbe pojedinih Lisztovih skladbi činit će se nakon prvog slušanja možda malo neobične. Pa čak i zvuk Lisztovih koncertnih glasovira neće se u prvom trenutku poklopiti s našim već usvojenim predodžbama. No savršeno odnjegovani pijanizam Jenöa Jandoa (na ovoj ploči on izvodi, uz niz salonskih minijatura i neke vrlo »ozbiljne« majstorove klavirske skladbe: Mefisto-valcer, Funérailles, šestu Mađarsku rapsodiju) — vrlo brzo otkriva šarm muziciranja na autentičnim glazbalima.

Riječ je definitivno o kompaktnoj ploči za glazbene sladokusce! Njezinoj aktualnosti nimalo ne smeta činjenica što je objavljena više godina nakon realizacije samih snimaka, koje je Jenö Jando ostvario još 1988! Jer ovaj CD nije samo njegova izvođačka osobna iskaznica, pa čak ni samo Lisztova autorska ploča, premda sve snimljene skladbe pripadaju Lisztovu opusu. Ovaj je CD istodobno povijesni dokument, zapis autentičnog zvuka cijele jedne epohe, u kojoj je pijanizam doživio svoje zlatno razdoblje. Ta je ploča istovremeno čujno svjedočanstvo jednog kulturnog miljea, kakav je Budimpešta bila sedamdesetih i osamdesetih godina 19. stoljeća. Prostor, instrumenti, autor i njegova glazba pripadaju toj sredini. U spiritualnom smislu njoj pripada i interpret, Jenö Jando jer je njegovo pijanističko umijeće nastavak tradicije velike mađarske pijanističke škole, koju je stvorio Franz Liszt!

Bosiljka Perić-Kempf

Vijenac 196

196 - 6. rujna 2001. | Arhiva

Klikni za povratak