Vijenac 190

Kazalište

Prosidba. Državni satirički teatar iz Sofije

Estetika postmodernog eklekticizma

Prosidba. Državni satirički teatar iz Sofije

Estetika postmodernog eklekticizma

Osim Tauferovog Sna ivanjske noći iz Slovenije, na Danima satire gostovao je i Državni satirički teatar Sofija iz Bugarske s predstavom nastalom prema Čehovljevoj jednočinki Prosidba (koja je u programskoj knjižici Festivala prevedena kao — Prijedlog!). Redatelj Nikolai Kalchev obogaćuje Čehovljevu jednočinku dramaturško-redateljskim intervencijama proizašlima iz estetike postmodernog eklekticizma u kojoj je dopušteno spajati različite poetike u jednu cjelinu. Dok prvi dio predstave, iako prepun naglašeno grotesko-parodijskih momenata, fabularno slijedi Čehovljevu jednočinku, drugi dio destruira tekst prešavši u koreografirane prizore na granici plesnog teatra, klaunerije i mime (koje je osmislila Margaritha Gradechlieva), a u trećem, finalnom dijelu posve se destruira i fabulativni tijek jednočinke — glumci izlaze na proscenij izgovarajući dobro znane replike iz Čehovljevih drama, destruirajući na taj način i vlastite karaktere iz Prosidbe. Na samom je početku najavljeno da u publici sjedi Ljubov Grigorievna Chechova, praunuka slavnoga pisca, koja se na samom kraju predstave penje na pozornicu među glumce, ispijajući s njima šampanjac.

Dakle namjera redatelja bila je da iz klasičnog tekstualnog predloška skrene u njegov širi kontekst — Čehovljev dramski opus, pa onda još širi i vremenski bliži današnjici — postmodernu, i potom sve to zaokruži sa spajanjem umjetnosti i života (predstave nastale prema Čehovljevoj Prosidbi i njegove praunuke). Kalchev se takvim pristupom posve odmaknuo od scenskog realizma koji je svojedobno resio postavljanje Čehovljevih djela na pozornicu. On u tipičnoj maniri suvremenog teatra Čehovljevu grotesku ne prikriva negdašnjim scenskim realizmom, nego je naglašeno karikiranim likovima i vizualnim detaljima na granici s kičem (kostimografiju potpisuje Nataly Genova, a minimalističku scenografiju Vladimir Smolianov) u samoj izvedbi još više naglašava. Glumci Albena Pavlova, Stefan Stefanov i Ivan Barnev solidni su, prepuni vanjske energije, ali njihova gluma ipak ostaje u granicama danas već konvencionalne manire namjernog preglumljavanja (glumci predočuju karikature dramskih lica) koje, ukoliko nije obogaćeno svježim duhovitostima izvedbe, vrlo brzo postaje posve predvidljivim i zamornim.

Bugarska je Prosidba šarmantna predstavica, sa zanimljivom idejnom okosnicom i s nekoliko zaista duhovitih prizora, ali i mnogim već toliko puta (i u boljim izdanjima) viđenim scenskim doskočicama. Iako je predstava uvelike obogaćena koreografiranim dijelovima i mimskim momentima, čini se da je nepoznavanje jezika ipak pridonijelo umanjenju njene duhovitosti. Jer, ipak je od svega u predstavi još uvijek najduhovitiji Čehovljev tekst.

Tajana Gašparović

Vijenac 190

190 - 14. lipnja 2001. | Arhiva

Klikni za povratak