Vijenac 189

Glazba

CD i koncert portugalske glazbe

Zvuk fada

Misia, Garras Dos Sentidos

CD i koncert portugalske glazbe

Zvuk fada

Misia, Garras Dos Sentidos

Kao glazbeni žanr fado je relativno slabo poznat pa čak i egzotičan široj publici te u predodžbama slušatelja za Portugal znači ono što je flamenko za Španjolsku ili pak klapsko pjevanje za našu zemlju. Zahvaljujući sjajnoj pjevačici Misiji fado je postao popularan širom svijeta, dok je ona u Japanu prava velika zvijezda poput najvećih pop-zvijezda današnjice. Misia je debitirala 1991. istoimenim albumom i odmah postala vrlo popularna u cijeloj zemlji, a status velike zvijezde i cijenjene pjevačice potvrdila je albumima Misia Fado i Tanto Meos Tanto Mais te posebice osvajanjem vrijedne francuske diskografske nagrade Grand Prix de l'Academie Charles Cross. Album Garras Dos Sentidos prvi put Misiji donosi i europski uspjeh (nakon višestrukog preslušavanja možemo ustvrditi — sasvim zasluženo) te osigurava distribuciju njezinih albuma u Sjedinjenim Državama i na ostalim diskografskim tržištima. Album Garras Dos Sentidos sa svojih jedanaest pjesama slušatelju pruža četrdesetak minuta vrhunskog, specifičnog ženskog pjevanja. Iako je glazba Misije asketska i hermetična pa je tako prate samo violina, akustična gitara, akustični bas, portugalska gitara, harmonika i klavir, ta izvrsna pjevačica ostvaruje odličnu komunikaciju sa slušateljem upravo zahvaljujući emocionalnoj i strastvenoj interpretaciji.

Misia je djetinjstvo provela u španjolskoj pokrajini Kataloniji, majčinoj domovini. Majka joj je bila balerina, tako da je od najmlađe dobi Misia bila okružena umjetnicima, asimilirajući utjecaje glazbenih kultura iberskog poluotoka, koje su očigledno bitno definirale njezinu umjetničku karijeru. Misia fado doživljava kao urbanu pjesmu, a sofisticiranim scenskim nastupom priziva u sjećanje stilizacije velikih Edith Piaf ili Cesarije Evora. Stoga i ne treba čuditi da je još za života svepriznate kraljice fada Amalije Rodrigues (preminula 1999) slovila kao najinovativnija predstavnica novog fada. Njezino gostovanje u Koncertnoj dvorani Vatroslav Lisinski, 27. svibnja, konačno vraća Zagreb na koncertnu kartu Europe. Tako je nakon recentnih i uspjelih gostovanja raspoloženoga Billa Wymana i njegova all-stars-sastava Rhythm Kings, talijanskoga pop-stara Erosa Ramazzottija, britanske alter-rock-atrakcije Placebo i Muzičkog biennala zagrebačka publika imala priliku uživati u pravoj egzotičnoj koncertnoj poslastici. Prije nekoliko godina na svjetskom glazbenom sajmu MIDEM u Cannesu, Kolja Petrović, glavni organizacijski direktor Jazzette Recordsa u čijoj je organizaciji zagrebački koncert Misije održan, u društvu Dražena Vrdoljaka gledao je nastup tada mu potpuno nepoznate pjevačice i oduševio se njezinim jedinstvenim glasom i načinom pjevanja. Sada, uz organizacijsko-tehničku logistiku Hrvatskog telekoma, Jazzette Records uspješno je organizirao koncert jedne od najvećih pjevačica današnjice.

Krešimir Čulić

Vijenac 189

189 - 31. svibnja 2001. | Arhiva

Klikni za povratak