Vijenac 189

Fotografija

Iz zbirke hrvatske fotografije Fotokluba Zagreb: Zlata Laura Mizner

Snaga opservacije

Njezina je metoda odabiranja bitnog, svođenja slike na osnovne komponente vizualnog doživljaja, a njezin glavni interes određen je mislenim dimenzijama

Iz zbirke hrvatske fotografije Fotokluba Zagreb: Zlata Laura Mizner

Snaga opservacije

Zlata Laura Mizner (rođena Perušić) rođena je godine 1909. u Novoj Gradiški. Završila je srednje školovanje (gimnaziju).

Fotografijom se počinje baviti od godine 1937.

Godine 1947. polaže majstorski ispit iz fotografske struke u Zagrebu, a godine 1957. polaže ispite na Agfacolor Schule u Wiesbadenu.

Od godine 1947. pa za dugo godina bila je nastavnica u Saveznoj grafičkoj školi, nazvanoj Školi primijenjenih umjetnosti u Zagrebu. Sada je u mirovini i živi u Rijeci.

Kao nastavnica i pedagog objavljuje stručne napise, a godine 1949. u izdanju Savezne grafičke škole objavljuje rad o temi Retuš u fotografiji. Kao nastavnica i pedagog održava tijekom duga vremena mnoga predavanja popraćena projekcijama dijapozitiva. Bila je vrsna nastavnica i omiljena među đacima. Članica je Fotokluba Zagreb od godine 1947. (Mizner-Perušić). Od 1952. pa do 1973. izlaže na brojnim izložbama fotografije u zemlji i inozemstvu. Za dugogodišnju fotografsku izložbenu aktivnost dobitnica je brojnih nagrada i priznanja. Od raznih tema najviše je zaokupljaju portreti i pejzaži.

Fotosavez Jugoslavije dodjeljuje joj 1954. zvanje kandidata majstora fotografije, a 1958. zvanje majstora fotografije. Međunarodno udruženje za fotografsku umjetnost (FIAP) dodjeljuje joj godine 1957. zvanje AFIAP (artist-umjetnik) da bi godine 1961. stekla i zvanje EFIAP (ekselencija FIAP-a).

Njezine kolekcije fotografija danas se čuvaju u Muzeju za umjetnost i obrt u Zagrebu i u Zbirci hrvatske fotografije u Fotoklubu Zagreb.

Održala je i dvije samostalne izložbe fotografije, godine 1953. i 1958, obje u Zagrebu.

Vladko Lozić

Posebno je učešće Laure Mizner unutar ukupnih zbivanja u našoj izlagačkoj fortografiji u posljednjih nekoliko desetljeća. U to vrijeme dala je bogat prilog njezinu razvoju prikupivši mnoge vrijedne nagrade i priznanja na brojnim izložbama. Sve to potvrđuje da su njezini napori među ljubiteljima fotografije naišli na potpuno razumijevanje. Radovi je otkrivaju kao autoricu posebna senzibiliteta i talenta, sposobnu da u svakom od njih prepoznamo njezinu misao, studioznost teme koju obrađuje, životnu dokumentarnost i smjelost. Unatoč tome što nam se raspon motiva čini skromnim, obuhvaćajući studije portreta i pejzaža, imala je Laura Mizner lijepih iskoraka u urbani pejzaž i interijer, u kojima je željela prikazati dinamičnost atmosfere, snagu opservacija i svemu tome dati smisao. Nikada se ne upušta u deskripciju da bi promatraču razjasnila svoju nakanu. Njezina je metoda odabiranja bitnog, svođenja slike na osnovne komponente vizualnog doživljaja, a njezin glavni interes određen je mislenim dimenzijama.

Djelovanje Laure Mizner na području fotografske umjetnosti doista se i u cijelosti događalo u specifičnim okolnostima. Njezina profesionalna vezanost uz Školu primijenjenih umjetnosti u Zagrebu omogućila joj je vrlo određene poglede na samu funkciju slike. Pored realne atmosfere, u mnogim njezinim slikama dominirat će prirodnost situacije, kao i dramatičnost i uzbuđenje toliko potrebni za uspostavljanje odnosa između djela i promatrača.

Opus Laure Mizner daje vrijedan prinos općoj kulturi, a ova prezentacija samo je malen prilog mogućoj stručnoj obradi, pa tako i ukupnoj valorizaciji njezina rada i djela, kojim nas je zadužila.

Zdenko Kuzmić

Vijenac 189

189 - 31. svibnja 2001. | Arhiva

Klikni za povratak