Vijenac 189

Glazba

Glazba u filmu Trinaest dana, Trevor Jones

Prema priručniku

Čini se da je za potrebe filma Trinaest dana Trevor Jones pažljivo proučio pravila skladanja filmske glazbe koja je svojedobno brižno pobrojala filmska teoretičarka Claudia Gorbman

Glazba u filmu Trinaest dana, Trevor Jones

Prema priručniku

Film Trinaest dana pripada u kategoriju američkih nacionalnih filmova čiji je jedini cilj jačanje američke nacionalne svijesti i buđenje divljenja Amerikanaca prema njima samima. Jest da je čuveni JFK svojedobno uspio izbjeći Treći svjetski rat, ali to se zbilo prije četrdesetak godina i — kakve to veze ima s nama? Očigledno je to razlog polupraznom kinu.

Drugi je razlog polupraznom kinu činjenica da se film takve vrste morao temeljiti na dijalogu, da taj dijalog traje dva i pol sata i da je iz perspektive gledatelja željna zabave to prilično zamorno. Od zamora ga nisu mogli spasiti ni nastojanja skladatelja Trevora Jonesa da glazbom oboji dijalog i učini ga (barem malo) zanimljivijim. Jones se tu koristio posve tradicionalnim sredstvima. Pravilo da glazba mora pratiti sliku i da joj ne smije smetati, koje je vrijedilo još za Steinerovu Casablancu, vrijedi očigledno — i danas. Glazba je nečujna pa se skladatelj morao uglavnom koristiti gudačima, koji su uhu najugodniji. Glazba je objašnjavajuća, a ponekad čak i minuciozno opisna, što znači da je Jones glazbenim naglascima, pozitivnim i negativnim gradacijama te čestim potmulim brujanjem (statični tremolo) nastojao stvoriti napetost i neizvjesnost, najaviti neku važnu odluku predsjednika i slično. S još malo više udubljivanja u dijalošku glazbenu podlogu otkrit ćemo da je, uz snažnu tradiciju romantizma, u Jonesovu partituru prodrlo nešto suvremenijeg kretanja (koje već odavno ne možemo stvarno smatrati suvremenim): tu i tamo nailazimo na uzastopne melodijske kvarte, povremeni su izleti u atonalno, a radi boje korišteni su (ali ne prečesto) i sintetski instrumenti (zbog važnosti tradicije koja dominira filmom svaki izbor koji bi isključivao klasični simfonijski orkestar bio bi nakaradan). Također zapažamo da Jones rado upotrebljava zvona — i kada to jest i kada to nije potrebno, ali time ne narušava idejnu konstrukciju glazbe.

Uz dijaloški, pojavljuje se i drugi tip glazbe: to je glazba vezana uz vojne scene. Ovdje orkestar ima nešto više posla, posebno u smislu uporabe puhača i udaraljki (koji su u dijaloškim scenama, u skladu sa zahtjevom o nečujnosti glazbe, zanemareni). Cilj je vojne glazbe da se glazbom stvori osjećaj za akciju koja baš i nije uvijek prava akcija (u tim scenama avioni uzlijeću, vojnici trčkaraju amo-tamo, lansiraju se rakete i slično). Čini se da je za potrebe filma Trinaest dana Trevor Jones pažljivo proučio pravila skladanja filmske glazbe koja je svojedobno brižno pobrojala filmska teoretičarka Claudia Gorbman. Uz tradicionalno-nacionalistički pristup filmu isto je stajalište prema glazbi doista opravdano. Samo što svi skladateljski pokušaji da se glazbom aktivira scena i da se pasivna, dijaloška akcija povremeno ispresijecana američko-sovjetskim ratnim igrama (tuguju li to Amerikanci za završetkom hladnog rata?) učini što zanimljivijom ipak ostaju samo na razini pokušaja.

Irena Paulus

Vijenac 189

189 - 31. svibnja 2001. | Arhiva

Klikni za povratak