Vijenac 189

Film

Katarina Marić

Medijska snaga zla

Petnaest minuta slave, red. John Herzfeld

Medijska snaga zla

Petnaest minuta slave, red. John Herzfeld

Bazirajući se na Warholovoj neizbrisivoj kontribuciji popularnoj kulturi, njegovu epitafu o pravu (i želji) svakog pojedinca na petnaest minuta slave, ta dugoživuća parola postaje svojevrsni sociokulturni fenomen, a svom autoru pridaje atribut vidovitosti. Jer u današnjem speed društvu gladnom senzacija svi zajedno stvaraju ubojice i kriminalce svake vrste (sjetimo se samo burnih sedamdesetih s Davidom Berkowitzem ili osamdesetih u kojima je djelovao jedan Richard Ramirez koji je uvijek nanovo naglašavao da je on onaj s televizije) da bi ih potom propeli. Film se toga površno dotiče, ne razradivši do kraja ideju uspjeha iz američkog sna koji u posve pristojnoj mjeri inspirira i nove generacije kriminalaca. Iako mu se ne može poreći stanovita ambiciozna snaga i svježina pristupa toj već izrecikliranoj tematici, tematski zapravo ne nudi ništa novo. Medijska paranoja načeta već u mnogim drugim ostvarenjima (Žena za koju se umire, primjerice) prikazuje patchwork elemenata društvenog komentara o moći medija — interes javnosti za nasiljem i tragedijama, te njihovu opsesivnost kultom zvijezda.

Priča počiva na staroj prokušanoj formuli otac-sin, stariji-mlađi kolega. Naime, slavni detektiv Eddie Flemming (Robert de Niro), s mladim vatrogasnim inspektorom (katastrofalno mlak i bljutav Ed Burns) istražuje umorstva koja počinjaju dva istočnoeuropska vandala — Čeh Emil Slovak (odličan, ekspresivan Karel Roden) i Rus Oleg Razgul (Oleg Taktarov), koji samo, poput Franka Capre (iako bi mu zasigurno puno bolji role-model bio, primjerice, Tarantino), želi snimati filmove. Tako bilježi sva okrutna umorstva koja usput počine, želeći dospjeti i na televiziju, a Olegova tehnika snimanja postaje integralni dio filma, poput kakva amaterskog pogleda na čitavu stvar. Tako redatelj poprilično uspješno kombinira suvremeni trend dokumentarističkog pristupa snimanju s efektnom akcijom i vječno upaljenim kamerama show-businessa.

(U cameo ulozi, a u Louise Brooks izdanju, pojavljuje se i Charlize Theron, koju je u svom filmu Two Days in the Valey inaugurirao upravo Herzfeld.)

Usprkos težini teme, Herzfeld zadržava lagan, distanciran odnos, koji funkcionira poput svojevrsne satire, no ne biva dosljedan u odrednicama toga žanra. Mi ne vidimo trijumf dobra nad zlom, jer u Herzfeldovu svijetu snovi psihopata se ostvaruju, a kamere se i nadalje nastavljaju vrtjeti.

Iako bolje funkcionira kao triler negoli komentar društvenim zbivanjima, ovaj pretenciozni osvrt na američku korumpiranost i bezdušnost licemjerna je karikatura kompulzivne želje za pravljenjem filmova, za senzacijama, za petnaest minuta pod reflektorima. Iako naša fiksacija na slavu nije samo američki problem.

Katarina Marić

Vijenac 189

189 - 31. svibnja 2001. | Arhiva

Klikni za povratak