Vijenac 189

Kazalište

Kazališna izložba u Firenci

Medičejski spektakli

Teatro e spettacolo nella Firenze dei Medici, Palazzo Medici Riccardi, Firenca, od 1. travnja od 20. rujna 2001.

Kazališna izložba u Firenci

Medičejski spektakli

Teatro e spettacolo nella Firenze dei Medici, Palazzo Medici Riccardi, Firenca, od 1. travnja od 20. rujna 2001.

Trinaest modela kazališnih prostora, izrađenih na temelju povijesnih ostataka i dokumenata, čine glavninu izložbe signifikantno nazvane Kazalište i predstave medičejske Firence, koja se do 20. rujna može razgledati u firentinskoj palači Medici Riccardi. Modelima su predstavljena kazališta iz razdoblja između 15. i 17. stoljeća, dakle iz doba kada predstavljačka umjetnost poprima multivalentne dimenzije: uz artistički, ona ima i vjerski i zabavljački karakter, ali i funkcije diplomatičke reprezentacije, demonstracije političke moći i projekcije gospodarskoga blagostanja.

Iluzionistička raskoš

Nastojeći odgovoriti na sve te zahtjeve cvatuće renesanse, koja se u manirističkom obilju suptilno transmutira u baroknu hipertrofiju, kazalištarci medičejskoga doba iskazuju iznimnu i svestranu inventivnost. Očigledno je to, primjerice, u detaljnim prikazima fascinantnih mehanizama Filippa Brunelleschija, korištenih u Blagovijesti Našoj Gospi ili Uznesenju Kristovom, prikazanih zahtjevnoj dvorskoj publici — sudionicima Koncila. Ništa manje iluzionističke raskoši nisu zahtijevale predstave koje su se producirale u prigodama vjenčanja ili rođenja članova vladajuće dinastije ili pak boravaka europskih monarha i važnih političara.

Osim maketa, ova nevelika, ali impresivna izložba sastoji se i od dokumentarnih prikaza scenografskih i kostimografskih skica. Mnogi od tih prikaza mogu se naći i u nas dostupnoj knjizi Cesarea Molinarija Teatro (Istorija pozorišta, Beograd, 1982), što nipošto nije slučajnost, jer je i Molinari surađivao u stvaranju izložbe i kataloga. Autor koncepcije je Mario Sperenzi.

Posebnost je izložbe i njezina svjetlosno-tonska oprema. Upućivan laserskom zrakom, posjetitelj će pokraj svake makete stati na najčešće neravan podij, aktivirajući pritom zvučne efekte koji ilustriraju davna zbivanja na sceni. Riječ je o zvučnoj instalaciji nazvanoj Proteo, koja u interakciji posjetiteljeva kretanja i specijalnog softwarea kreira čak i autorima nepredvidljive kombinacije glazbenih sekvenci, govornih inserata iz soneta Lorenza Veličanstvenog i neočekivane elektroničke buke. Pravi Gesammtkunstwerk! Koristeći se najmodernijim tehnologijama, Proteo je posveta medičejskim kazalištarcima, koji su, u skladu sa svojedobnim mogućnostima, također rabili sva poznata tehnička dostignuća.

Tradicija opstaje

Ukratko, izložba je to koja, u naše vrijeme mahom ogoljenih postmodernističkih malih scena, budi neprikrivenu nostalgiju za predstavama koje su doista bile odraz poetike teatra čuda. Na sreću, tradicija opstaje: upravo na Cvjetnu nedjelju zastale su u Firenci čak i nepregledne mase turista dok su ulicama medičejskog grada, pred kulisama živopisnih Berlusconijevih izbornih plakata, Kristovu muku oživljavali bezbrojni centurionski jahači i pješaci u kostimiranoj procesiji prigodnoga pučko-sakralnog spettacola...

Ako vas put uskoro nanese u Firencu (a preporuka vjerojatno nije potrebna), umjesto četverosatnoga čekanja na ulazak u Palazzo Uffici možete izabrati dojmljivu izložbu u Palazzo Medici Riccardi. Uz malo strpljenja možete pokriti oboje, dok će vam 14. i 21. lipnja te 5. srpnja doživljaj izložbe o medičejskim kazalištima biti upotpunjen koncertima adekvatne glazbe. Sve informacije na: www.palazzo-medici.it

Denis Peričić

Vijenac 189

189 - 31. svibnja 2001. | Arhiva

Klikni za povratak