Vijenac 189

Film

Katarina Marić

Francuska Sedmica

Grimizne rijeke, red. Mathieu Kassovitz

Francuska Sedmica

Grimizne rijeke, red. Mathieu Kassovitz

Francuska verzija već toliko puta spominjane Fincherove Sedmice, bazirana na romanu Jean-Cristophe Grangea, a kojoj očigledno daje omaž (scena susreta s ubojicom, kolorit, vremenske (ne)prilike, odnos dva istražitelja), ne gubeći pritom svoju francusku, europsku esencu.

U središtu su priče dva paralelna policijska istraživanja u blizim gradićima — grotesknih ubojstava sakaćenjem i unakažavanjem mladića (!) s obližnjeg sveučilišta, te skrnavljenja groba davno umrle djevojčice — u početku jedno o drugom neovisna, da bi se spojila u zamršenu i zagonetnu tajnu koja obećava uznemirujući rasplet. No u tom trenutku film pada najniže. Jer koliko god da je u prvom dijelu riječ o inteligentno vođenoj radnji s mnoštvom intrigantnih komadića koji trebaju sjesti na svoje mjesto, u drugoj se polovici filma kreće u predvidivost s razočaravajućim i neuvjerljivim završetkom. No zanimljivi prijelazi kadrova, vizualno savršenstvo fotografije, tendencija izazivanja mučnosti kadriranjem — prožetost suptilnom jezom pomno odabranih lokacija ledenih tunela, snježnih planina, mračna samostana, starog sveučilišta, groblja i skinheadovskih garaža, pridonosi atmosferičnosti. No ta dojmljiva slikovitost (spektakularna, holivudizirana završnica nalik onoj u Vertikalnoj granici, te fascinantno koreografirane scene borbi, koje u koordinaciji s glazbenom podlogom funkcioniraju poput kakve kompjutorske igrice) i zvuk (decentna melankolična glazba Bruna Coulasisa) odlično se uklapaju u priču, kojoj pridonose i glumačke izvedbe, naročito sporednih glumaca (prije svih veterana Jean-Pierre Cassela).

I iako se Kassovitz povremeno možda i poskliznuo (poneke nepotrebne scene, nedorađenost priče), ipak je pokazao talentiranost filmaša nešto težeg, komornijeg izričaja, a njegova sraslost s postmodernizmom uzdigla je ovaj film na jednu novu, drugačiju razinu u francuskoj kinematografiji.

Katarina Marić

Vijenac 189

189 - 31. svibnja 2001. | Arhiva

Klikni za povratak