Vijenac 188

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Nominacije za Tonyja

New York Nominacije za nagradu Tony, najugledniju nagradu u svijetu američkoga komercijalnog kazališta, upravo su objavljene u New Yorku

KAZALIŠNI GLOBUS

Nominacije za Tonyja

slika

New York Nominacije za nagradu Tony, najugledniju nagradu u svijetu američkoga komercijalnog kazališta, upravo su objavljene u New Yorku. Za najbolju dramu konkuriraju The Invention of Love Toma Stopparda, King Hedley II Augusta Wilsona, Proof Davida Auburna i The Tale of Allergist's Wife Charlesa Busha, dok će se za nagradu za najbolju dramsku režiju natjecati Marion McClinton (King Hedley II), Ian McElhinney (Stones in his Pockets), Jack O'Brien (The Invention of Love) i Daniel Sullivan (Proof). Mnogo je kvalitetnih i poznatih glumaca nominirano u četiri glumačke (dramske) kategorije, a među njima su i Sean Campion i Conleth Hill (Stones in his Pockets), Juliette Binoche (Betrayal), Marie Louise-Parker (Proof) i drugi. Nagrade Tony bit će dodijeljene 3. lipnja na svečanosti koja je pandan filmskom Oscaru i koja će okupiti svu američku kazališnu kremu. Tony, slično Oscaru, nagrada je smišljena kako bi pomogla medijskoj promociji scenske umjetnosti i, naposljetku, boljoj prodaji na blagajnama.

Lepage na Mjesecu

slika

Glasgow Novi umjetnički rad Roberta Lepagea, Kanađanina, čiji svaki projekt izaziva posebnu pozornost, zove se The Far Side of the Moon (Daleka strana Mjeseca) i premijerno je izveden u glasgovskom kazalištu Tramway, da bi zatim gostovao u londonskom National Theatreu. Taj intelektualni triler, koji je esej o znanosti, obiteljska drama, ali i san i meditacija o vremenu, najbolji je Lepageov rad u posljednjih nekoliko godina, zapisala je kritika. Baš kao i prije, i u ovom projektu Lepage glumi sam, igrajući dva brata, znanstvenika fascinirana svemirskim istraživanjem i televizijskog meteorologa. Drama govori o čovjekovoj potrebi za istraživanjem svemira i za osvajanjem Mjeseca, potrebi koja se po Lepageu ne rađa iz znanstvene radoznalosti nego iz narcizma. Za izvanzemaljskom inteligencijom tragamo kako bismo našli nekoga tko bi nas u našoj osamljenosti prepoznao i obožavao. Ganutljiva »poezija u akciji, verbalnoj i vizualnoj« počinje s komičnim elementima, negdje na tragu Tatija (ali i Kafke), a zatim se razvija u ozbiljnu dvosatnu dramu koja je osvojila i zadivila brojnu publiku.

Ovako propada Hamlet

slika

Stratford upon Avon Novo čitanje Hamleta u produkciji Royal Shakespeare Company i režiji Stevena Pimlotta u Shakespeareovu rodnom mjestu nije naišlo na povoljne odjeke publike i kritike. Hamlet i društvo odjeveni su u suvremene kostime, a cijela priča doima se kao da je smještena u upravnu zgradu neke velike korporacije. Hamlet, Rosencrantz i Guildenstern zabavljaju se sjedeći na podu s velikim džointom, a kritika se posebno osjetila uvrijeđena igrom i dikcijom Kerry Condon u ulozi Ofelije, koja je na razini srednje škole, s jakim irskim akcentom. I dok je kritika pokopala ovu produkciju i zbog njezina lažnog pokušaja dodvoravanja suvremenoj publici, jedino svijetlo mjesto interpretacija je naslovne uloge, Samuel West u ulozi Hamleta, koji je djelovao kao iz neke druge predstave, osamljen u vrsnoći svoje interpretacije. Royal Shakespeare Company, kojoj i inače ne cvatu ruže na domaćem terenu, ovakav će produkcijski promašaj sigurno dodatno otežati dane koji dolaze i pojačati izrazito kritičko pisanje o vođenju kuće.

Mamet kao vrstan esejist

slika

David Mamet, iako najpoznatiji kao dramski pisac, scenarist i redatelj (filmski i kazališni), objavio je i niz knjiga za djecu, romana i knjiga eseja. Njegov posljednji rad, sabrana predavanja sa sveučilišta Columbia objavljena kao knjiga eseja pod naslovom Three Uses of Knife: On the Nature and Purpose of Drama (Vintage Books, 10 $, ili Amazon. com, 8 $), naišla je na vrlo pohvalne kritičke primjedbe. Iako se načelno bave problemima dramske strukture, Mametova tri predavanja (ovdje predstavljena u osam eseja) istražuju odnos između dramske strukture i života koje živimo, sa znatno širim ambicijama od isključivo dramskih. O sociološkim i psihološkim implikacijama dramske umjetnosti Mamet je pisao i prije, ali nikad ovako zanimljivo i dobro i s ovakvom jednostavnošću. Osim što istražuje osnovne probleme svakog pisca (od pitanja što uopće pokušavam postići pisanjem pa do fatalnoga problema drugog čina) Mamet u Tri upotrebe noža povezuje dramatičarski zanat sa znatno širim socijalnim implikacijama nasilja, cenzure, zlouporabe mjesta političara. Njegovi se eseji pokazuju kao suvislo i mirno razložene meditacije čovjeka u strastvenoj potrazi za istinom. Knjiga dobitnika Pulitzera inspirativni je vodič za svakog pisca ili kazališnog gledatelja, rad snažnih moralnih i filozofskih dosega.

Jasen Boko

Vijenac 188

188 - 17. svibnja 2001. | Arhiva

Klikni za povratak