Vijenac 188

Književnost

Poezija

Kao sinopsis za spotove

Tomislav Zajec, Rupa njegova imena, Ceres, Zagreb, 2000.

Poezija

Kao sinopsis za spotove

Tomislav Zajec, Rupa njegova imena, Ceres, Zagreb, 2000.

Tomislav Zajec autor je vrlo dobra romana Soba za razbijanje, s kojim se dokazao i nametnuo kao jedan od zanimljivijih autora mlađe generacije. Možda roman nije sasvim na liniji najnovije hrvatske proze, niti se s njom sasvim ideološki poklapa, ali ne može mu se nikako zanijekati modernost i suvremenost, ponajprije jer je on zapravo stanovita domaća varijanta, prijevod Elissova Američkog psiha. Možda se najviše od ostale domaće produkcije taj roman razlikuje ponajprije očištem; šmokljanskom, vrlo rafiniranom vizurom, koja je ipak nešto drukčija od ruralnih stereotipa i proze iz predgrađa. Zajecovi su likovi bogata i razmažena djeca iz središta grada i sa sjevernih brežuljaka, često plačljiva i slaba, ali ništa manje okrutna — za razliku od stereotipa proze iz devedesetih, čiji je glavni lik uglavnom iz predgrađa ili je tek doselio sa sela. No, ono što ipak najviše fascinira u tom romanu Zajecova je lakoća pisanja, lakoća građenja romaneskne strukture, snaga kombinatorike, riječju: umijeće pisanja duge forme. Gledano čisto zanatski, roman je solidno, čak vrlo dobro napisan — a od mlađih autora dostigao ga je jedino Jurica Pavičić svojim drugim romanom Nedjeljni prijatelj. Igrom slučaja, oba su romana objavljena u istoj nakladničkoj kući.

Marginalna pozicija

Tomislav Zajec također piše drame i pjesme. Čak je i dobitnik nagrade Goran za mlade pjesnike 1995, a knjiga Rupa njegova imena treća je njegova zbirka poezije. Dakle, riječ je o svestranu, vrlo darovitu autoru, koji ima dovoljno energije i hrabrosti da se izrazi na različite načine. Također, nije toliko ni zastupljen u medijima, s obzirom na to koliko je knjiga objavio; jer je vjerojatno — milom ili silom — odabrao osamljenu, marginalnu poziciju. Znajući sve to, čitanje njegove nove knjige može biti zaista zanimljivo. U novoj zbirci nećemo naći onog starog Zajeca iz Sobe za razbijanje, u njoj nema epskog zamaha, nema razgranate krošnje fabule, u njoj jednostavno nema dužih formi. U toj novoj zbirci autor je ponekad vrlo arogantan prema čitatelju i kao da se uopće ne trudi da ga zavede. Čini se da Zajec ovdje svu pozornost usmjeruje na jednu rečenicu ili jedan stih — jer ovo je doista fluidna forma, nešto između kratke proze i poezije: nadrealna pjesma u prozi. Dakle, čitav prostor njegovog sadržaja, prostor značenja, zbijen je sada u stih, ili u jednu jedinu rečenicu. Očigledno je da Zajec i u toj formi piše solidno, ali, mišljenja sam, nije ni izdaleka onoliko dobar kao u prozi, u dugoj formi romana. Pisanje poezije njemu dođe kao opuštanje, rješavanje nepotrebna balasta i opterećenja, ono ga oslobađa — kao i njegova kolegu Prtenjaču — ali bez nekog većeg udjela selektivnosti i bez većeg napora. U mikrosvijetu jedne njegove rečenice susrećemo se s naglim obratima, smislenim saltima i preokrenutim značenjima. To je nadrealni postupak, slijed ludih slika, a sve skupa sliči sinopsisu za spotove s MTV-a, ili za najnoviju seriju epizoda Monthyja Pytona. Zbirka Rupa njegova imena pruža nam barem desetak dobrih ideja, otvara nam različita vrata u nadrealne svjetove; mislim da je šteta što je autor tu stao, nadam se da će uskoro iz njih izaći neki novi podebeli roman, a tu je svakako jači nego u tankoj poeziji — jer Tomislav Zajec svakako ima sposobnosti za takvo nešto.

Rade Jarak

Vijenac 188

188 - 17. svibnja 2001. | Arhiva

Klikni za povratak