Vijenac 188

Književnost

Iva Krtalić Muiesan

Intimne refleksije

Jagoda Marinić, Eigentlich ein Heiratsantrag, Suhrkamp Verlag, 2001.

Intimne refleksije

Jagoda Marinić, Eigentlich ein Heiratsantrag, Suhrkamp Verlag, 2001.

Jagoda Marinić, rođena 1977. kao kći hrvatskih useljenika u Njemačkoj, dobila je iznimnu priliku da svoju prvu knjigu, napisanu na njemačkom, objavi ni manje ni više nego u Suhrkamp Verlagu.

Eigentlich ein Heiratsantrag zbirka je dvadeset i četiri kratke priče, isključivo intimnih refleksija o razočaranjima, propalim ljubavima i neispunjenoj čežnji. Jagoda Marinić uglavnom piše o najstarijoj temi na svijetu — ljubavi. Ipak, u ovoj debitantskoj zbirci ljubavi kao da nema spasa — svaki je opisani dolazak zapravo odlazak, a svaki je početak početak kraja. Susreti nisu spajanje, nego samo pokazuju koliko je nepremostiv i prazan jaz između dvoje ljudi.

Autorica se zanima za minijature, prikazujući ih kroz obrise osjećaja, zaključujući da se ljubav sastoji od mašte, iluzije i samozavaravanja, te da ni u kojem slučaju ne može voditi ispunjenju. Mlada žena ostavlja ljubavnika jer se ne prepoznaje u njegovu opisu nje same. Druga pak, unatoč ljubomori, pokušava velikodušno opisati svoju suparnicu i ne uspijeva. Otac odbija voljeti svoga sina jer je pri njegovu rođenju izgubio ženu.

Jagoda Marinić, rođena u Waiblingenu, trenutno živi u Heidelbergu, a predstavlja drugu generaciju useljenika, odnosno djecu stranaca rođenu u Njemačkoj, ljude obično nejasna kulturnog identiteta, koji se tek malo-pomalo u Njemačkoj počinju umjetnički izražavati. Na svu sreću, Jagoda Marinić ne eksploatira tematiku traženja identiteta, što često čine pisci druge generacije — ona je prisutna tek u rijetkim pričama, primjerice u Kratkoj biografiji, klišeiziranoj priči o gastarbajterima koji cijeli život rade da bi se vratili u domovinu, da bi na kraju shvatili da to njihova djeca i unuci, rođeni u inozemstvu, ne žele.

Osim što se dakle uglavnom othrvala napasti da piše o temi koja se nudi sama od sebe, mlada spisateljica uspješno se kloni i zamke patetike, kao i pomodne distanciranosti, stvarajući vlastiti hermetički svijet. U Njemačkoj je uglavnom i hvaljena zbog činjenice što je kontrast generaciji girlie-spisateljica, koje se uglavnom bave svakodnevnim izazovima generacije dvadeset i nešto.

Neujednačene skice

Ipak, djelo Jagode Marinić pokazuje i neke bitne slabosti. Priče su ponajprije neujednačene — osim kratkih skica osjećajnog barometra, tu je primjerice Aura, koja prilično plitkom alegorijom o djevojci u staklenom lijesu, priča o osamljenosti kakva se rađa kad se od prevelike ljubavi zaboravi zaista pogledati voljenu osobu. Bok uz bok te poovske bajke stoji zatim priča koja tematizira problem izbora jogurta u prevelikoj ponudi njemačkih supermarketa, ova pak u kontrastu s Josipom, pričom o nedopuštenu prijateljstvu djevojčice i starca na nekom hrvatskom otoku, koje vrhunac pronalazi u slici zajedničkog sviranja frule na obali Jadranskog mora. Teško je zamisliti kičastiju sliku navodne sredozemne jednostavnosti.

Bolje su priče u zbirci one koje u prvom licu, bez ijednog imena i gotovo bez dijaloga, skiciraju neuhvatljiv trenutak i neizrečenu komunikaciju između dvoje ljudi.

Premda je svaka priča stilski zaokružena, upravo neke u svojoj lapidarnosti skrivaju teškoću. Naime, te skice nisu plod sveobuhvatna doživljaja i sposobnosti prerade tog doživljaja, nego više ukazuju na osnovnu slabost — spisateljici je naime svaki trenutak odlučujući trenutak, a svaka nijansa životno ključna. Nijedna od priča ne čini onaj nužni korak dalje, odnosno ne napušta sferu proživljenog. Opisani trenuci na kraju su samo trenuci, i oni počinju i završavaju na horizontu vlastitog iskustva. Jagoda Marinić još ima potrebu do tančina opisati vlastiti svijet — svijet koji obožava trenutak i vjeruje u važnost vlastitih doživljaja. To je ujedno i slabost i snaga tih priča. Upravo ta tako očigledna spisateljičina mladost i daje nade. Velika je naime mogućnost da Jagoda Marinić razvije potencijal koji i posjeduje, što je vidljivo iz ponekih zaista iskričavih rečenica, i napravi književnu karijeru. Na kraju krajeva, bolje od Surkampa vjerojatno nije mogla početi.

Iva Krtalić Muiesan

Vijenac 188

188 - 17. svibnja 2001. | Arhiva

Klikni za povratak