Vijenac 188

Film

Dragan Rubeša

Betty od sapunice

Bolničarka Betty, red. Neil LaBute

Betty od sapunice

Bolničarka Betty, red. Neil LaBute

Moja susjeda predozirala se sapunicama. Nedavno je srušila svoj mali ovisnički rekord, s dozom od šest brazilskih telenovela koje je ubrizgala u jednom danu. Kad sam je upitao kako se snalazi s njihovim lošim talijanskim sinkronizacijama, reagirala je doslovno na isti način kao što je to u Mexicanu učinila Julia Roberts u razgovoru s Bradom Pittom: »Ne razumijem što govore, ali emocije nadilaze riječi«. E sad, LaButeov kvintesencijalni glumac Aaron Eckhart bi im na sve to odgovorio kako su sapunice namijenjene ljudima bez života koji promatraju lažne živote drugih ljudi.

Bolničarka Betty označila je LaButeov iskorak u ozračje perolakog mainstreama, nakon što je šok-strategiju svojih ekscesnih filmova ambijentiranih u ozračju degeneracije X (In the Company of Men, Your Friends and Neighbours) zamijenio konvencionalnijim rukopisom. Time nam pokušava dokazati kako je kadar ispričati priču i savladati filmsku gramatiku, premda je sekvencu Eckhartova skalpiranja začinio dostatnom dozom splattera, koji funkcionira kao efektni vizualni nadomjestak za verbalni horor njegovih ranijih uznemirujućih naslova. Život oponaša sapunicu i obratno, a spone koje povezuju realnost i fikciju postaju sve labavije, pri čemu je glavna junakinja koja trga te spone (simpatična Renee Zellweger) portretirana kao idealni spoj Štefice Cvek i Melite Žganjer. Ona je konobarica iz provincijskog gradića u Kansasu koja će razotkriti svoj Oz u mjehuru od medicinske soap-opere. Ona u njoj živi, zamijenivši učmalu svakodnevicu snovima. Pri tome promatra svoj novi svijet kroz prizmu onoga što vidi na malom ekranu i potpuno se otuđuje od realnosti. No, Betty je za razliku od Melite imala samo dva muškarca. Jedan je njezin sirovi muž, a drugi je naočiti dr. Ravel iz njezine paralelne zbilje (ono što je za Miju Farrow bio Jeff Daniels u Allenovoj Purpurnoj ruži Kaira). Zbog njega ona napušta Kansas i odlazi u L. A. kako bi ostvarila bliski susret sa svojim sapunastim predmetom čežnje.

Doduše, autor ne želi transformirati frenetični film u još jedan stereotipni filozofski traktat o manipulativnoj moći medija kao što to čine Egoyanovi loši imitatori, nego se samo dobro zabavlja, vodeći svoje junake u parovima posve nepredvidivim tijekom zbivanja. Betty i Hispanoamerikanka Rosa. Šerif Ballard i reporter Roy. George McCord (glumac koji tumači u sapunici doktora Ravela) i producentica Lyla. I, naposljetku, okrutni Morgan Freeman i njegov pomoćnik Chris Rock, koji su likvidirali Bettyna muža (obojica imaju atipične uloge — prvi je negativac, a drugi totalni kuler, jer mu LaBute jednostavno nije dopustio da glumu opet svede na iritantno kreveljenje). Svi spomenuti parovi sudbinski su povezani s Betty, bilo da kreću za njom u potragu ili ne mogu shvatiti da ona želi nešto više od sporedne uloge u sapunici. No, autor im ostavlja dovoljno prostora da razviju svoj lik i nijedan od njih nema povlašteni tretman. Hoće li Betty upoznati svoju veliku ljubav? Da bismo to saznali, na svu sreću, ne moramo čekati neku od idućih epizoda. Simpatično i zabavno.

Dragan Rubeša

Vijenac 188

188 - 17. svibnja 2001. | Arhiva

Klikni za povratak