Vijenac 186

Likovnost

Dani dizajna u Zagrebu

Ubrzani uspon

Produkcija studenata dizajna pokazuje nam da ideja imamo, da mladi dizajneri stvaraju dizajn vrlo suvislo i promišljeno te ga sjajno prezentiraju, ali i da nam predstoji bitka za financije, a sve ne bi li išta od tog dizajna doprlo do običnog čovjeka

Dani dizajna u Zagrebu

Ubrzani uspon

Produkcija studenata dizajna pokazuje nam da ideja imamo, da mladi dizajneri stvaraju dizajn vrlo suvislo i promišljeno te ga sjajno prezentiraju, ali i da nam predstoji bitka za financije, a sve ne bi li išta od tog dizajna doprlo do običnog čovjeka

U Zagrebu se posljednjih tjedana naveliko govorilo o dizajnu. Hrvatsko društvo dizajnera (HDD) i Udruga likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti Hrvatske (ULUPUH) organizirali su Dane dizajna koji su se održavali na nekoliko zagrebačkih lokacija. Mnoga pitanja o dizajnu pokušala su iznaći odgovore na dvotjednom skupu koji je u Zagrebu okupio velik broj dizajnera svih generacija, teoretičara dizajna, povjesničara umjetnosti, a za sobom povukla i veliki interes zagrebačke kulturne javnosti.

Dani dizajna otvoreni su izvanredno postavljenom Izložbom hrvatskog dizajna 02 u Galeriji Forum u Teslinoj ulici. Gužva na otvaranju, u četvrtak 5. travnja, pokazala je da u nas dizajn pomalo, ali sigurno, zauzima poziciju koja mu i pripada. Ovom je izložbom pokazano da se trenutna nesnalaženja kulturne strategije Ministarstva kulture, koja dizajn spominje samo u nekoliko redaka, itekako moraju revidirati. Izložba hrvatskog dizajna 02 presjek je kroz dizajnersku produkciju u posljednje dvije godine, a otvorio ju je Željko Borčić, novi predsjednik HDD-a. Osnovni kriterij selektora pri izboru radova bio je prikazati nove tendencije u hrvatskom dizajnu. Selekciju između 256 prijavljenih ostvarenja provela je komisija HDD-a, koju su činili nagrađeni dizajneri s Izložbe 01 (travanj 1999) pa je tako na izložbi predstavljeno otprilike pedeset autora s osamdesetak ostvarenja grafičkog i produkt-dizajna te dizajna za nove medije koji naznačuju trendove u hrvatskom dizajnu, ali i uvid u već profilirani dizajn.

Veliku ulogu u cijelom procesu razvitka hrvatskog dizajna svake vrste uvelike ima i studij dizajna, koji u nas djeluje deset godina. Bilo bi nezahvalno istaknuti bilo koji rad s obzirom da su dizajneri sami između sebe odabrali one najbolje. Nagrađeni radovi sa Izložbe 02 jesu: promotivni materijal Stereo studija (Ana Galić, Bojan Matoš i Luka Kuhatić), vizualni identitet Stereo studija (NUMEN/FOUR USE — Jelenko Hercog, Sven Jonke, Christoph Katzler, Nikola Radeljković, Toni Uroda) te plakat Volim kvadrat i krug (Boris Ljubičić) za grafički dizajn, a Rosalova teglica za kremu (Ksenija Jurinec) i stolac PO 0031 (grupa NUMEN/FOUR USE) za produkt-dizajn. Priznanje HDD-a za dizajn novih medija pripalo je dvojcu Ian Borčić/Annelies Vaneycken za dizajn web stranice www.trans-id.com. Što se tiče diplomanata iz Frankopanske (vidi tekst u produžetku) nagrađeni su Narcisa Vukojević (kampanja protiv zloporabe droge) i Tomislav Kraljević (invalidska kolica). Posebnu nagradu ICOGRADA Excellence Award dobio je Orsat Franković za dizajn prigodne poštanske marke — Sto godina Društva hrvatskih književnika, a nagrada za životno djelo, koju dodjeljuje Upravni odbor HDD-a, pripala je Ivanu Picelju, jednom od inicijatora dizajna na našim prostorima.

U sklopu Dana dizajna 6. travnja otvorena je izložba diplomskih radova studenata dizajna u Frankopanskoj ulici. Radovi kojima studenti dizajna završavaju višegodišnji studij svakako zaslužuju spomen. Među sjajnim ostvarenjima u svim granama dizajna posebice se, uz gore navedene nagrađene, ističu radovi Ivane Fabrio (Mobilly — stalak za odlaganje u kupaonici), Nikoline Podnar (Organica — tronožac kao dio hrvatske etnološke baštine) te Ivane Žiljak (kompletni novi vizualni identitet zagrebačkog Studentskog centra). Produkcija studenata dizajna pokazuje nam da ideja imamo, da mladi dizajneri stvaraju dizajn vrlo suvislo i promišljeno te ga sjajno prezentiraju, ali i da nam predstoji bitka za financije, a sve ne bi li išta od tog dizajna doprlo do običnog čovjeka. Te ideje nimalo ne odskaču od onih europskih i svjetskih i velika je šteta što se vrlo rijetko finaliziraju.

Pod pokroviteljstvom ICOGRADA (International Council of Graphic Design Assosiations), HDD i ULUPUH su u kongresnoj dvorani Ekonomskog fakulteta organizirali dvodnevni (9. i 10. travnja) međunarodni simpozij naslovljen Dizajn danas i sutra. Na simpoziju su sudjelovali razni predavači, među ostalima David Grossman iz Izraela, Michael Hardt iz Njemačke, Robert L. Peters iz Kanade, naši Feđa Vukić, Sanja Bachrach-Krištofić. Tema simpozija bila je redefinicija pojma grafički dizajn, komunikacija s klijentima, dizajn kao društveno sredstvo... Između predavanja održavane su prezentacije recentnih dizajnerskih radova.

U ponedjeljak 9. travnja otvorena je izložba japanskih plakata u Galeriji ULUPUH u Tkalčićevoj 14. Putujuća izložba plakata pokazuje odnos japanskih grafičkih dizajnera prema svjetskoj baštini (kosom tornju u Pisi, egipatskim piramidama ili Taj Mahalu), i to u sklopu prezentacije kongresa ICOGRADA koji će se 2003. održati u Nagoyi. Dan poslije, u utorak 10. travnja, na okruglom stolu u Galeriji SC razgovaralo se o dizajnu i moralu. Izbor plakata mogao se razgledati u predvorju kina Studentski centar. Plakati s te pozivnoselektivne izložbe, koju su postavili Feđa Vukić i Iva Rada Janković, bili su prepušteni posjetiteljima na volju: odnijeti, potrgati, pošarati, spaliti... Pitanja dizajna i morala prilično su nerazjašnjena na našim prostorima.

Na okruglom stolu o dizajnu i moralu isplivalo je na vidjelo više problema koji se javljaju u dizajnu općenito. To je problem postojanja odgovornosti dizajnera, pitanje profesionalizma i poznavanja oblikovane materije, korupcija u dizajnu... U raspravi su sudjelovali Boris Ljubičić, Darko Glavan, Kurt i Plasto — dizajnerski dvojac iz Sarajeva, Feđa Vukić i drugi, a posebice je pozornost privukao kanadski dizajner Robert L. Peters, koji je istaknuo kako je dizajn zapravo »vrlo mlado, ali moćno zanimanje kojemu je umjetnost majka, a industrija otac«. Tijekom Dana dizajna predstavljeni su i katalozi Izložbe hrvatskog dizajna 02 i izložbe Dizajn i moral.

Zagrebački Dani dizajna svojim su obujmom, sadržajem i kvalitetom pokazali da dizajn treba početi valorizirati kao ravnopravan čimbenik u kulturi i svaki pomak na bolje treba objeručke prihvatiti i pozdraviti. Kreativnost mladih generacija dizajnera zalog je za budućnost našeg dizajna pa stoga neka njegov neprijeporno vidljiv uspon bude što viši. Čestitamo, dizajneri!!!

Marko Kružić

Vijenac 186

186 - 19. travnja 2001. | Arhiva

Klikni za povratak