Vijenac 185

Glazba

GLAZBENI GLOBUS

Opera oskarovca otvara Muzički biennale Zagreb

Dobitnik ovogodišnje nagrade Oscar Američke filmske akademije u kategorijama najbolje filmske glazbe i najbolje pjesme u filmu kinesko je američki skladatelj Tan Dun

GLAZBENI GLOBUS

slika

Opera oskarovca otvara Muzički biennale Zagreb

Hollywood Dobitnik ovogodišnje nagrade Oscar Američke filmske akademije u kategorijama najbolje filmske glazbe i najbolje pjesme u filmu kinesko je američki skladatelj Tan Dun. Nagradu je dobio za glazbu u filmu Crouching Tiger, Hidden Dragon tajvanskoga redatelja Anga Leeja. Posrijedi je drugo Tanovo filmsko »iskušenje«: 1998. je, naime, skladao glazbu za film Fallen s Denzelom Washingtonom u glavnoj ulozi. Soundtrack su realizirali Šangajski simfonijski orkestar, Šangajski nacionalni orkestar, Šangajski ansambl udaraljkaša i svjetski poznati violončelist Yo-Yo Ma, a sve je glazbene brojeve dirigirao i producirao sâm autor. Na svečanoj je dodjeli izjavio: »Pripremio sam govor od točno 45 sekundi. Moja je glazba sanjanje bez granica. Granice su večeras s vama prekoračene. Kao skladatelj klasične glazbe oduševljen sam nagradom. Crouching Tiger stvara most između Istoka i Zapada, romance i akcije, visokog i niskog u kulturi. Hvala: Ang Lee, Yo-Yo Ma, Peter Gilb, Michael Goffein, James Schamus, Bill Kong, Sony Classical, Cami i G. Schirmer. Ovo je za dva tigra u mojoj obitelji, ženu Jane i sina Iana, jer su oboje rođeni u godini tigra. Akademijo, hvala!« Soundtrack je već u prodaji, a objavila ga je diskografska kuća Sony Classical koja polaže ekskluzivna prava na snimke Tanove glazbe (na čijim se stranicama http://www.sonyclassical.com/ možete detaljnije upoznati s ovim autorom). Za nas je vijest utoliko zanimljivija što će ovogodišnji, 21, Muzički biennale Zagreb, međunarodni festival suvremene glazbe, biti otvoren 20. travnja Tanovom »operom u operi« Marko Polo.

slika

Orfejev proces

Komorni orkestar Orpheus postoji gotovo trideset godina. Čini ga dvadeset i sedam stalnih članova, a ovisno o programu može narasti i do četrdesetak glazbenika. Svojevrsna posebnost ansambla rad je bez dirigenta. No, to možda i nije nešto posebno. Posebno, međutim, jest to da su odnedavna članovi ansambla ušli u vode management consultinga. Naime, mnoge korporacije i poslovne škole zainteresirale su se za uspjeh orkestra u kojemu nema poslovne hijerarhije s čelnim autoritetom koji ravna poslom. Consulting se u osnovi sastoji u tome da zainteresirani poslovni ljudi sjede u pokusnoj dvorani i prate rad orkestra. Svibnja ove godine izdavačka kuća Henry Holt/New York Times Books izdaje i knjigu o orkestru pod naslovom Leadership Ensemble: Lessons in Collaborative Management from Orpheus, the World's Only Conductorless Orchestra, a Škola Kennedy pri Harvardskom sveučilištu priprema studiju o procesu Orpheus te dokumentarni film Orpheus in the Business World. Iako se savjeti članova orkestra što ih je iz prve ruke dobio novinar Gregory M. Lamb ne doimaju kao ništa što ne biste znali i sami, imate li problema s radnicima i/ili umjetnicima, a sami ste pritom direktor i/ili poslodavac, možda za koji mjesec vrijedi pokušati pokucati na vrata stranica http://www.henryholt.com/. A ako ste samo glazboljubac, posjetite tada http://www.orpheusnyc.com/.

slika

Verdiana: The Best of Verdi (V)

Najbolje Verdijevo u izboru »New York Timesove« novinarke Anne Midgette glasi: Traviata: Joan Sutherland, Luciano Pavarotti, Matteo Manuguerra, Zbor Londonske opere i Nacionalni filharmonijski orkestar, Richard Bonynge (Decca 30491); Simon Boccanegra: Mirella Freni, Piero Cappuccilli, José Carreras, Nicolaj Gjaurov, José van Dam, Zbor i orkestar La Scale, Claudio Abbado (Deutsche Grammophon, 449 752-2); Falstaff: Tito Gobbi, Elisabeth Schwarzkopf, Luigi Alva, Anna Moffo, Nan Merriman, Zbor i orkestar Philharmonia, Herbert von Karajan (EMI Classics); Trubadur: Zinka Kunc Milanov, Jussi Bjoerling, Fedora Barbieri, Leonard Warren, Robert Shaw Chorale i RCA Victor Orchestra, Renato Cellini (RCA Victor 6643-2-RG); Aida: Maria Callas, Mario del Monaco, Giuseppe Taddei, Oralia Dominguez, Zbor i orkestar Palacio de Bellas Artes, Oliviero di Fabritiis (Opera d'Oro OPD-1250).

slika

Internet: http://www.eotvospeter.com

Stranice su posvećene Péteru Eötvösu (1944), mađarskom i jednom od trenutno najaktivnijih svjetskih skladatelja i dirigenata. Poseban razlog što ga ovdje ističemo njegova je opera Tri sestre (prema Čehovu), koja se daje 29. travnja u sklopu Muzičkog biennala u Zagrebu u izvedbi ansambla Budimpeštanske opere, pod dirigentskom palicom mladoga Gergelya Vajde i u režiji slavnoga Istvána Szabóa. Opera je nastala 1996-97. godine. Naručila ju je Nacionalna opera iz Lyona, gdje je premijerno izvedena ožujka 1998. u režiji Ushija Amagatsua te pod dirigentskim vodstvom Kenta Nagana i Petera Eötvösa. Potom je postavljena u Deutsche Oper am Rhein u Düsseldorfu, Nationale Reisopera u Utrechtu, u Budimpeštanskoj operi, Hamburškoj državnoj operi, Freiburger Theateru, a ove će i dogodine opera uz zagrebačku doživjeti izvedbe na Edinburškom festivalu u Velikoj Britaniji, u Hamburškoj državnoj operi, Théâtre du Chatelet u Parizu, La Monnaie u Bruxellesu, Nacionalnoj operi u Lyonu te na Wiener Festwochen. Snimku opere objavila je diskografska kuća Deutsche Grammophon. I što vam onda drugo preostaje, no do 29. travnja posjetite stranice eotvospeter.com i iscrpno se pripremite za susret s tri Eötvösove sestre?

Borko Špoljarić

Vijenac 185

185 - 5. travnja 2001. | Arhiva

Klikni za povratak