Vijenac 185

Glazba

CRO Patria 2001.

Amateri i profesionalci

Novi zvuci hrvatske zborske sakralne glazbe

CRO Patria 2001.

Amateri i profesionalci

Novi zvuci hrvatske zborske sakralne glazbe

U organizaciji i produkciji Hrvatske glazbene mladeži Splita, uz suorganizaciju splitskoga HNK-a, a pod pokroviteljstvom Ministarstva prosvjete i športa Republike Hrvatske, u Splitu su od 24-26. ožujka održani VI. dani duhovne glazbe hrvatske mladeži poznati pod već tradicionalnim naslovom CRO Patria. Riječ je o manifestaciji koncipiranoj 1995. u Splitu sa ciljem poticanja suvremenih skladatelja, tekstopisaca i mladih reproduktivnih glazbenika na stvaranje i izvođenje nove sakralne vokalne i vokalno-instrumentalne glazbe. Idejni je začetnik projekta Hrvatska glazbena mladež Splita čiju su inicijativu od samog početka pozdravila i svesrdno podupirala mjerodavna ministarstva te brojne kazališne, medijske i najviše eklezijastičke institucije Hrvatske. Središnji je dio manifestacije usmjeren na natjecateljski zamišljenu koncertnu izvedbu novih skladbi sakralne provenijencije, kao i na prezentaciju mladih izvođača i ansambala, mahom amaterskog predznaka. Misao vodilja organizatora bila je i namjerna decentralizacija festivalskih događanja i usmjeravanje svih zbivanja, po uzoru na svjedočanstva ranijih epoha povijesti hrvatske crkvene glazbe, na vrlo plodno područje nekadašnje sakralnosti — Dalmaciju, stari Split i njegove sakralne i profane koncertne prostore. Projekt, ponajprije namijenjen mladim amaterskim vokalnim skupinama i zborovima, prema onome što se u trodnevnom događanju u Splitu moglo čuti, bio je u znaku entuzijazmom obojene ideje prezentacije sakralnog izričaja, i to in modo diverso, uz prisutnost ideje odmaka od izvedbe atribuirane kao amaterske smjerom njezine postupne profilacije prema cizeliranosti izraza i težnji sve većoj profesionalizaciji mladih zborova.

Ovogodišnja je CRO Patria bila zamišljena kao trodijelni susret ozvučenja i konfrontacije novoga sa starim, svjetskog i europskog s nacionalnim. Tako je prvi dan susreta, koncertom u Crkvi sv. Frane, bio posvećen crnačkim duhovnim napjevima u izvedbi Hrvatskog pjevačkog zbora Ivan pl. Zajc iz Zagreba, a pod ravnanjem Zlatana Sindičića, dok je završna večer, održana u Katedrali sv. Dujma, bila u znaku koncerta zagrebačkog oratorijskog zbora Crkve sv. Marka, Cantores Sancti Marci pod ravnanjem Ivana Repušića.

Novo i staro

Središnji je dio cjelokupnoga splitskog CRO Patria-trodnevlja bio u znaku svečanoga koncerta u splitskom HNK-u, naslovljena Večer novih skladbi, uz sudjelovanje dvanaest zborova (i instrumentalnih skupina) iz Pule, Šibenika, Rijeke, Ivanić-Grada, Splita, Zagreba, Osijeka, Petrinje. Diptihalno zamišljena koncertna večer u prvom je dijelu bila posvećena prezentaciji ukupno dvanaest novih duhovnih skladbi hrvatskih skladatelja i pjesnika te jednoga talijanskoga autora, dok je njezin završni dio naslovljen Iz hrvatske glazbene baštine bio nadahnut dvjestotom godišnjicom smrti splitskoga polihistora i skladatelja Julija Bajamontija. Upravo je drugi dio koncerta jasno svjedočanstvo sretna spoja uspješnoga muzikološkog istraživanja — pronalaska dviju do danas nepoznatih autorovih duhovnih skladbi: Amate fili te Filie regum, te konkretnog premijernog ozvučenja tog traganja uz pomoć mladih interpreta (mješovitog zbora Modo diverso, pod ravnanjem Marija Krnića, te Komornog orkestra i zbora Glazbene škole Lisinski iz Zagreba pod ravnanjem Bojana Pogrmilovića). Za ovaj je dio večeri zaslužan splitski muzikolog Miljenko Grgić, ujedno aktualni predsjednik organizatora manifestacije, Hrvatske glazbene mladeži Splita.

Natjecateljski dio praizvedbi novih skladbi obilovao je raznolikošću skladateljskih i pjesničkih nadahnuća, širokim spektrom oblika i formi skladbi te različitošću načina njihovih interpretacija. Poetski su se temelji novih skladbi hrvatskih i jednoga talijanskog autora kretali u prilično veliku rasponu inspiracija — od predložaka anonimnih pjesnika, biblijskih tekstova te hrvatskih starijih ili mlađih suvremenih pjesnika, uz istodobnost glazbenog izričaja obogaćena formama što se u kompozicijskom smislu mahom kreću u području inklinacije kao simbiozi novog s arhaičnih zvukovljem, težnji k jasnim formama i pjevu koje bismo mogli opisati sintagmama »grleni, pučki, sottovoce, umilno, bodro i galantno« upravo onako kako je ovim citatom iznimno pitoreskno u predgovoru programske knjižice izvođače skladbi pozvao na zapjev književnik Jakša Fiamengo. I upravo je svu tu raznolikost zvukovlja u spoju iskonskog entuzijazma mladosti i mara eminentnih hrvatskih autora tekstova i glazbe festival CRO Patria nagradio priznanjima u kojima su najbolji ponijeli breme ne tako jednostavna očuvanja superiornosti koju su splitskim predstavljanjem pokazali, oni bolji dobili poticaj za novim natjecanjima, a debitanti priznanje svojem priklonu ideji i iskustvu svjedokâ stvaranja nove tradicije. Spomenimo (glede propisanog prostora) samo laureate ovogodišnje CRO Patrije.

Arsen na nebesi

Zlatnu plaketu Canticum novum za nove skladbe, prema ocjeni Stručnoga prosudbenog vijeća Hrvatskog društva skladatelja, dobio je akademik Lovro Županović za skladbu Vaskliknete bogu, dok je istom plaketom prema ocjeni splitske publike nagrađen autorski duo Ivan Božićević-Erma Sotirova za skladbu Pastir dobri. Prvu nagradu vijeća Hrvatske glazbene mladeži Split nazvanu Katedrala, za izvedbu novih skladbi, dobio je zbor Cantores Sancti Marci pod ravnanjem Ivana Repušića za izvedbu skladbe VaskliknĐte bogu (Lovro Županović), dok je istu nagradu prema odluci publike dobio pjevački zbor Splis'ke cure za izvedbu skladbe Pastir dobri (Ivan Božićević-Erma Sotirova). Priznanje Sanctus Anastasius za najuspjeliju duhovnu šansonu i priznanje Fra Bernardin Splićanin za najbolje stihove dobio je Arsen Dedić za skladbu Koji jesi na nebesi.

Ozvučivši svoje zapise, tiskajući svoje partiture, ostavljajući ih nasljednicima na buduću prosudbu i analizu, prepuštajući ih tako »novoj tradiciji«, projekt CRO Patria nastavlja se i iduće godine, s težnjom internacionalizaciji ideje prezentacije i narudžbe novih duhovnih zborskih djela, sve većim motiviranjem domaćih snaga za izvođenjem kompozicija hrvatske sakralne baštine, u želji da opuse malih majstora nacionalne povijesti glazbe spasi od zaborava, a istodobno nove, male vokalne opuse suvremenih autora utre u trenutak sadašnjosti koji već sutra postaje prošlost.

Hana Breko

Vijenac 185

185 - 5. travnja 2001. | Arhiva

Klikni za povratak